115-0306 – Manažerské dovednosti (MD)

Garantující katedraKatedra managementu
Garant předmětuIng. Kateřina Kashi, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
115-0306/01 2004/2005 2006/2007 4
115-0306/03 2005/2006 5
115-0306/04 2008/2009 2010/2011 5
115-0306/05 2019/2020 4

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1.Popsat a vysvětlit 12 klíčových manažerských dovedností, které používají, byť v různé míře, všichni manažeři bez ohledu na hierarchické postavení v organizaci, diskutovat o manažerských způsobilostech potřebných pro řízení firemních procesů a zapojování lidí do jejich zlepšování. 2.Diagnostikovat vlastní předpoklady pro zvládání manažerských dovedností, které zahrnuje tento předmět, rozvíjet svoje vlastní způsobilosti tak, abyste mohli aspirovat na pozici manažera ve firmě, aplikovat znalosti získané studiem modulů i samostudiem z doporučené literatury při řešení případových situací, napodobovat chování manažerů, které můžete, prostřednictvím tutoriálů, vypozorovat na videofilmech, které vám budou promítány, řešit případové situace z manažerské praxe. 3.Získat přehled a teoretickou znalost obsahu základních sociálních a manažerských dovedností a technik, které mohou usnadňovat a urychlovat manažerské procesy, nástroje manažerské práce v podobě záznamových archů, návodek či doporučení, které transformují danou dovednost do praktické realizace, metodické návody popisující v krocích způsob jednání manažera při řízení činností a vedení lidí na pracovišti.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Cílem předmětu Manažerské dovednosti je seznámit studenty se dvanácti základními tématy, ve kterých manažeři uplatňují své dovednosti, pracovní postupy nebo činnosti. Studenti se prostřednictvím tohoto předmětu seznámí s dovednostmi, jako jsou podpůrná komunikace se zaměstnancem, vystupování a prezentování, zvládání konfliktních situací, ovlivňování druhých atd., které záleží zejména na osobních dovednostech rozvíjených zkušenostmi a výcvikem. Dále si vyzkouší i některé manažerské postupy a činnosti jako jsou delegování pravomoci, akční plány motivování zaměstnanců, ovlivňování skupinové efektivity a vytváření synergických efektů v týmové práci apod. Prostřednictvím případových situací si vyzkoušejí i fungování některých vybraných technik např. v oblasti rozhodování a stanovování cílů (Ishikawův diagram, Paretova analýza, brainstorming, silové pole, SMART cíle atd.), v komunikaci (SPIN), v koučování (technika GROW, STEER) atd.

Povinná literatura:

ARMSTRONG, Michael. Naučte se správně vést lidi: získejte zásadní manažerské a řídicí dovednosti, které skutečně vedou k výsledkům. Brno: Lingea, 2020. ISBN 978-80-7508-621-1. LOŠŤÁKOVÁ, Olga. Empatická a asertivní komunikace: jak zvládat obtížné komunikační situace. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1597-6. PLAMÍNEK, Jiří. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-247-0432-6.

Doporučená literatura:

HRONÍK, František. Čtyři směry business myšlení. Brno: MotivP, 2020. ISBN 978-80-87981-31-3. JENKINS-SCOTT, Jackie. 7 tajemství odpovědného vedení lidí. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-1711-6. ŠOCHOVÁ, Zuzana a KUNCE, Eduard. Agilní metody řízení projektů. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2019. ISBN 978-80-251-4961-4.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.