115-0942 – Podniková ekonomika a management (PEM)

Garantující katedraKatedra managementu
Garant předmětuprof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA
Úroveň studiapostgraduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
115-0942/01 2006/2007 2012/2013 20
115-0942/02 2013/2014 2023/2024 20

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem výuky tohoto komplexního oborového předmětu je dosažení takového znalostního stavu u studentů, aby byli schopni realizovat komplexní přístup k řešení problematik (problémů) podniku. Komplexní přístup je realizován z pohledu efektivních inovačních znalostí z oblasti ekonomiky podniku, marketingu a obchodu a managementu. Cílem studia je vést studenty k tomu, aby se naučili a byli schopni samostatně analyzovat stěžejní problémy podnikových procesů z hlediska jejich realizace a řízení. Podnikové procesy i problémy s nimi spojené jsou výukově systémově akceptovány ve formě struktury podnikového hodnototvorného řetězce. V rámci výuky zaměřené na systémové analýzy podnikových procesů, tak i v rámci tvorby opatření pro řešení problémů jak situačního, tak potenciálního charakteru (včetně inovací) v nich se vyskytujících, dochází k aplikaci efektivních kvalitativních i kvalitativních metod (převážně metod, které byly studijně objasněny a studenty aplikovány v rámci předmětu KMEA). Specifické zaměření konzultací studentů v rámci tohoto komplexního předmětu je pak orientováno na analýzy a řešení problematik, které jsou předpokládány k řešení v rámci jejich budoucí doktorské disertační práce. Bližší informace týkající ukončení tohoto předmětu jsou prezentovány v publikaci pod názvem: Informace o doktorském studiu, která je vydávána pro daný akademický rok.

Vyučovací metody

Individuální konzultace

Anotace

Komplexní oborový předmět je obsahově zaměřen do dílčích studijních oblastí, které jsou vázané na poznatky z podnikové ekonomiky, marketingu a obchodu a managementu. Zásadní odborné zaměření zkoušky studenta bude orientováno v souladu se zaměřením jeho budoucí doktorské disertační práce. Ze zbývajících předepsaných odborných oblastí komplexní zkoušky budou vyžadovány pouze nutné návazné znalosti na stěžejní problematiku jeho odborné práce. Strukturu odborných oblastí tvoří: I. Podniková ekonomika II. Management III. Marketing a obchod

Povinná literatura:

I. Oblast - PODNIKOVÁ EKONOMIKA 1. Strategické řízení podniku: BĚLOHLÁVEK, František et al. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. GRASSEOVÁ, Monika. Analýza podniku v rukou manažera. Praha: Computer Press, 2010. MIKOLÁŠ, Z., PETERKOVÁ, J., TVRDÍKOVÁ, M. et al. Konkurenční potenciál průmyslového podniku. Praha: C. H. Beck, 2011. ISBN 978-80-7400-379-0. 2. Formy podnikání, organizační architektura a správa společností: DĚDINA, Jiří a Milan MALÝ. Moderní organizační architektura. Praha: Alfa, 2006. ISBN 80-86851-11-7. GIBSON, Rowan. Nový obraz budoucnosti. 3. dopl. vyd. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-159-1. HUČKA, Miroslav, Milan MALÝ a František OKRUHLICA. Správa společností. Praha: Kernberg, 2007. ISBN 978-80-903962-0-3. KOTLER, Philip a John A. CASLIONE. Chaotika. Řízení a marketing firmy v éře turbulencí. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2599-1. KURATKO, Donald. Enterpreneurship: theory, process, practice. South-West Cengage Learning, 2009. SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. 2011. ISBN 978-80-247-3494-1. VEBER, Jaromír et al. Management. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-200-0. VITURKA, Milan et al. Kvalita podnikatelského prostředí, regionální konkurenceschopnost a strategie regionálního rozvoje České republiky. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3638-9. VIZJAK, Andrej et al. Žraloci a malé ryby. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3189-6. 3. Řízení rizik podniku: GRASSEOVÁ, Monika. Analýza podniku v rukou manažera. Praha: Computer Press, 2010. KORECKÝ, Michal a Václav TRKOVSKÝ. Management rizik projektů se zaměřením na projekty v průmyslových podnicích. Praha: Grada, 2011. KOTLER, Philip a John A. CASLIONE. Chaotika. Řízení a marketing firmy v éře turbulencí. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2599-1. MACUROVÁ, P., HANČLOVÁ, J., TVRDOŇ, L., et al. Řízení rizik v logistice. Ostrava: Vydavatelství SAEI, 2011. ISBN 978-80-248-2530-0. SMEJKAL, Vladimír a Karel RAIS. Řízení rizik. Praha: Grada, 2010. VEBER, Jaromír et al. Management. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-200-0. 4. Organizace a řízení procesních řetězců: GRASSEOVÁ, Monika et al. Procesní řízení ve veřejném i soukromém sektoru. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1987-7. GRASSEOVÁ, Monika Analýza podniku v rukou manažera. Praha: Computer Press, 2010. MACUROVÁ, P., HANČLOVÁ, J., a L. TVRDOŇ. Řízení rizik v logistice. Ostrava: Vydavatelství SAEI, 2011. ISBN 978-80-248-2530-0. NENADÁL, J., NOSKIEVIČOVÁ, D., PETŘÍKOVÁ, R., et al. Moderní management jakosti. Principy, postupy a metody. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-186-7. II. Oblast - MANAGEMENT 1. Řízení lidských zdrojů: ARNOLD, John et al. Psychologie práce pro manažery a personalisty. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1518-3. BARTÁK, Jan. Vzdělávání ve firmě. Praha: Alfa, 2007. ISBN 978-80-86851-68-6. BEDRNOVÁ, Eva, Eva JAROŠOVÁ a Ivan NOVÝ. Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-239-0. VEBER, Jaromír. Management. Základy manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-200-0. VODÁČEK, Leo a Olga VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 2. vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-197-3. 2. Ekonomický systém podniku: DLUHOŠOVÁ, Dana. Finanční řízení a rozhodování podniku: analýza, investování, oceňování, riziko, flexibilita. 3. rozš. vyd. Praha: EKOPRESS, 2011. ISBN 978-80-8692-2. KISLINGEROVÁ, Eva a Jiří HNILICA. Finanční analýza: krok za krokem. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2008. ISBN 978-80-7179-713-5. MARINIČ, Pavel. Plánování a tvorba hodnoty firmy. Praha: Grada, 2009. SYNEK, M., KOPÁNĚ, H. a M. KUBÁLKOVÁ. Manažerské výpočty a ekonomická analýza. Praha: C. H. Beck, 2009. ISBN 978-80-7400-154-3. SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. 2011. ISBN 978-80-247-3494-1. ŠNAPKA, Petr et al. Rozhodování a rozhodovací procesy v organizaci (vybrané problémy). Ostrava: SAEI, 2013. ISBN 978-80-248-3065-0. VALACH, Josef. Investiční rozhodování a dlouhodobé financování. 2. vyd. Praha: Ekopress, 2006. ISBN 80-86929-0. 3. Investice a kritéria hodnocení investic 4. Metody měření finanční výkonnosti a finančního plánování podniku: DLUHOŠOVÁ, Dana. Finanční řízení a rozhodování podniku: analýza, investování, oceňování, riziko, flexibilita. 3. rozš. vyd. Praha: Ekopress, 2010. ISBN 978-80-86929-68-2. KISLINGEROVÁ, Eva. Manažerské finance. Praha: C. H. Beck, 2010. III. Oblast - MARKETING A OBCHOD 1. Vnitřní analýza marketingového prostředí 2. Vnější analýza marketingového prostředí 3. Tvorba marketingových programů BÁRTOVÁ, H., BÁRTA, V. a J. KOUDELKA. Spotřebitel: chování spotřebitele a jeho výzkum. Praha: Oeconomica, 2007. ISBN 978-80-245-1275-4. JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing - strategie a trendy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 272 s. ISBN 978-80-247-2690-8. KOTLER, Philip. Marketing Management. Analýza, plánování, využití, kontrola. Dvanácté vydání. Praha: GRADA, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5. DE PELSMACKER, P., GEUENS, M. a J. VAN DEN BERGH. Marketingová komunikace. Přel. V. Šafaříková. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0254-1. SPÁČIL, Vojtěch. Marketingové řízení. Kap. 10, s. 233 – 262. In: Bělohlávek, František, Pavol Košťan a Oldřich Šuleř. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. SPÁČIL, Vojtěch. Marketingové řízení. Sylaby a případové studie. Ostrava: Repronis, 2004. ISBN 80–7329–077–4. 4. Řízení obchodních činností v procesu globalizace BÁRTA, V., PÁTIK, L. a M. POSTLER. Retail marketing. 1. vyd. Praha: Management Press, 2009. 326 s. ISBN 978-80-7261-207-9. CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ et Retail management. Praha: Management press, 2007. 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6. ZAMAZALOVÁ, Marcela. Marketing obchodní firmy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 232 s. ISBN 978-80-247-2049-4.

Doporučená literatura:

I. OKRUH - PODNIKOVÁ EKONOMIKA 1. Strategické řízení podniku: KASSAY, Štefan. Podnik a podnikanie. Bratislava: Veda, 2006. ISBN 80-224-0775-5. 2. Formy podnikání, organizační architektura a správa společností: JIRÁSEK, Jaroslav. A. Agenda příštích let. Praha: Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86946-04-5. KASSAY, Štefan. Podnik a podnikanie. Bratislava: Veda, 2006. ISBN 80-224-0775-5. SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. 2011. ISBN 978-80-247-3494-1. VEBER, Jaromír et al. Management. 2. aktualizované vydání. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-200-0. VITURKA, Milan a kol. Kvalita podnikatelského prostředí, regionální konkurenceschopnost a strategie regionálního rozvoje České republiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3638-9. VIZJAK, Andrej a kol. Žraloci a malé ryby. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-3189-6. 3. Řízení rizik podniku: BĚLOHLÁVEK, František a kol. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. KRULIŠ, Jiří. Jak vítězit nad riziky. Praha: Linde, 2011. SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. 2011. ISBN 978-80-247-3494-1. 4. Organizace a řízení procesních řetězců: MACUROVÁ, Pavla. Logistické řízení. In Bělohlávek, František a kol. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. NENADÁL, Jaroslav. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press, 2004. 2. doplněné vydání. ISBN 80-7261-110-0. VEBER, Jaromír et al. Management. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-200-0. II. OKRUH - MANAGEMENT 1. Řízení lidských zdrojů: ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. 10. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3. DVOŘÁKOVÁ, Zuzana et al. Management lidských zdrojů. Praha: C. H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-883-4. GREGAR, Aleš. Personální řízení. Vybrané kapitoly. 4. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2007. ISBN 978-80-7318-551-0. HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1457-4. KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3. TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0405-6. 2. Ekonomický systém podniku: DUCHOŇ, Bedřich. Inženýrská ekonomika. Praha: C. H. Beck 2007. ISBN 978-80-7179-763-0. LANDA, Martin a Michal POLÁK. Ekonomické řízení podniku. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1996-9. MACÍK, Karel. Kalkulace a rozpočetnictví. Praha: ČVUT, 2007. PAVELKOVÁ, Drahomíra a Adriana KNÁPKOVÁ. Výkonnost podniku z pohledu finančního manažera. Praha: Linde, 2005. ISBN 80-86131-63-7 WÖHE, Gunter a Eva KISLINGEROVÁ. Úvod do podnikového hospodářství. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C. H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-897-2. 3. Investice a kritéria hodnocení investic 4. Metody měření finanční výkonnosti a finančního plánování podniku: BREALY, Richard A. a Stewart C. MYERS. Teorie a praxe firemních financí. Praha: Computer Press, 2000. DLUHOŠOVÁ, Dana. Finanční řízení a rozhodování podniku: analýza, investování, oceňování, riziko, flexibilita. 3. rozš. vyd. Praha: Ekopress, 2010. ISBN 978-80-86929-68-2. GRÜNWALD, Rolf a Jaroslava HOLEČKOVÁ. Finanční analýza a plánování podniku. Praha: Ekopress, 2009. VALACH, Josef. Investiční rozhodování a dlouhodobé financování. Praha: Ekopress, 2010. III. OKRUH - MARKETING A OBCHOD 1. Vnitřní analýza marketingového prostředí 2. Vnější analýza marketingového prostředí 3. Tvorba marketingových programů KOTLER, P., WONG V., SAUNDERS, J. a G. ARMSTRONG. Moderní marketing. 4. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1545-2. VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: Jak zákazníci nakupují. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0393-9. 4. Řízení obchodních činností v procesu globalizace

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.