116-0342 – Základy novinářské práce a zpravodajský trénink A (ZNP)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu |
Garant předmětu | Mgr. Ivana Šuláková |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyjmenovat žurnalistické žánry
Popsat využití jednotlivých žurnalistických žánrů při zpracování různých tématických okruhů
Vysvětlit rozdíly ve využití žurnalistických žánrů při zpracování různých témat
Objasnit organizační úroveň médií a postavení redakce v něm
Porovnat jednotlivé druhy žurnalistických žánrů užívaných v jednotlivých médiích
využít žurnalistické žánry v praxi
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Posluchači bakalářského studia by se měli v tomto dvousemestrálním předmětu osvojit pracovní nástroje žurnalistiky, seznámí se s pracovními postupy v žurnalistice. Získají základní orientaci v profesních problémech, tématech, rubrikách. Nezbytnou součástí studia mají být také základy redigování, redakčního marketingu a managementu. Předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu je dobrá orientace v aktuálních domácích událostech – nutné permanentní sledování denního tisku, zpravodajských relací TV+R. S nabytými
teoretickými a faktografickými informacemi je schopen samostatně uplatnit se v praxi. Své schopnosti by měl student prokázat při samostatné práci na zadané téma. Podmínkou pro udělení zápočtu je písemná práce a aktivní účast na seminářích. Podmínkou pro udělení zkoušky je ústní nebo písemné prověření znalostí + písemná praktická práce na zadané téma.
Povinná literatura:
Jirák, J. – Köpplová, B.: Média a společnost. Praha, Portál, 2003
Buton, G.-Jirák, J.: Úvod do studia médií, Barrister and Principál, 2003
Russ-Mohl, S. Kompletní průvodce praktickou žurnalistikou, Grada 2005 – překlad Hana Bakičová
Doporučená literatura:
McCombs, Maxwell: Agenda setting. Praha: Portál, 2009
10 let v českých médiích, Portál 2005
Jirák, J.: České deníky dnes, Přítomnost, zima 2005
Mancini, P: Systémy médií v postmoderním světě, Praha: Portál, 2008
Denní tisk, zpravodajské internetové portály, týdeníky (reflex, Respekt, Týden, Marketing média, Euro)
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.