116-0343 – Základy novinářské práce a zpravodajský trénink B (ZNP)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu |
Garant předmětu | Mgr. Ivana Šuláková |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyjmenovat žurnalistické žánry
Popsat využití jednotlivých žurnalistických žánrů při zpracování různých tématických okruhů
Vysvětlit rozdíly ve využití žurnalistických žánrů při zpracování různých témat
Objasnit organizační úroveň médií a postavení redakce v něm
Porovnat jednotlivé druhy žurnalistických žánrů užívaných v jednotlivých médiích
využít žurnalistické žánry v praxi
Vyučovací metody
Semináře
Anotace
Posluchači bakalářského studia by se měli v tomto dvousemestrovém předmětu
osvojit pracovní nástroje žurnalistiky, seznámí se s pracovními postupy v
žurnalistice. Získají základní orientaci v profesních problémech, tématech,
rubrikách. Nezbytnou součástí studia mají být také základy redigování,
redakčního marketingu a managementu. Předpokladem pro úspěšné zvládnutí
předmětu je dobrá orientace v aktuálních domácích událostech – nutné
permanentní sledování denního tisku, zpravodajských relací TV+R. S nabytými
teoretickými a faktografickými informacemi je schopen samostatně uplatnit se v
praxi. Své schopnosti by měl student prokázat při samostatné práci na zadané
téma. Podmínkou pro udělení zápočtu je písemná práce a aktivní účast na
seminářích. Podmínkou pro udělení zkoušky je ústní prověření znalostí +
písemná praktická práce na zadané téma.
Povinná literatura:
Kolektiv: Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2001
Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Praha“ Karolinum 1995
McLuhan, M. (1990): Jak rozumět médiím. Praha: Odeon 1991
Doporučená literatura:
Hvížďala, K: Mardata – Vzpoury v žurnalistice, Praha: Portál, 2011
Russ, S: Žurnalistika - Kompletní průvodce praktickou žurnalistikou, Praha: Grada, 2005
Kol. autorů: Zpravodajatví v médiích, Praha: Karolinum, 2005
Denní tisk, zpravodajské internetové portály, týdeníky (reflex, Respekt, Týden, Marketing média, Euro)
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.