116-0344 – Stylistika v žurnalistice (SVŽ)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu |
Garant předmětu | doc. PhDr. Hana Srpová, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vysvětlit základní pojmy stylistiky
Popsat vývoj teorií funkčních stylů
Vysvětlit rozdíl mezi jednotlivými funkčními styly
Charakterizovat nejčastější nedostatky v psaní zpravodajských komunikátů
Objasnit zásady a pravidla stylizace ve zpravodajství a publicistice
Využít slohových postupů a slohových útvarů při tvorbě žurnalistických žánrů
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Cílem přednášek je podat informace o základních pojmech stylistiky, metodách stylistického výzkumu, subjektivních i objektivních stylotvorných faktorech, a to především se zřetelem na stylovou oblast žurnalistickou. Na ni je soustředěna také klasifikace výrazových prostředků stylistického ztvárnění textu v rovinách hláskové, morfologické, syntaktické, lexikální i textové zároveň s přihlédnutím k mimojazykovým (nonverbálním, grafickým) výrazovým prostředkům. Pozornost je rovněž věnována kompozici textů, jejich tektonice i architektonice. V průběhu cvičení se studenti učí jednak kritické analýze výše uvedených textů, jednak srovnávání odborných názorů na sledovanou problematiku. Důraz je kladen na tvůrčí využívání dosavadních vědomostí z lingvistických disciplín při kritické
analýze modelových textů.
Povinná literatura:
BLAKE, G. – BLY, R. W. The Elements of Copywriting. New York: MacMillan, 1997.
ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997.
FOWLER, R. Language in the News. Discourse and Ideology in the Press. London-
New York: Routledge, 2004.
GREPL, M. a kol. Příruční mluvnice češtiny. Brno: NLN, 2003.
HOFFMANNOVÁ, J. Stylistika a…. Praha: Trizonia, 1997.
MCLOUGHLIN, L. The Language of Magazines. London-New York: Routledge, 2000.
MCQUAIL, D. Úvod do masové komunikace. Praha: Portál, 1999.
MISTRÍK, J. Štylistika. Bratislava: SPN, 1997.
OSVALDOVÁ, B. a kol. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2001.
REAH, D. The Language of Newspapers. London-New York: Routledge, 2004.
SRPOVÁ, H. K aktualizaci a automatizaci v současné psané publicistice.
Ostrava: FF OU, 1998.
Štylistika neverbálnej komunikácie. Bratislava: PdF UK, 1997.
VIVIAN, J. The Media of Mass Communication. Boston-New York-San Francisco-
London: Winona State University, 2005.
doporučené studijní materiály:
JIRÁK, J. a KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003.
MCLUHAN, M. H. Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
MCLUHAN, M. H Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000.
MCMANUS, J. H. Market Driven Journalism. Let the Citizen Beware? Thousand Oaks-
London-New Delhi: Sage, 1994.
MCNAIR, B. Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, 2004.
TUROW, J. Media Systems in Society. Understanding Industries, Strategies, and
Power. New York-London: Longman, 1992.
další doporučená literatura:
BLY, R. W. The Copywriter´s Handbook. A Step-by-step Guide to Writing Copy
That Sells. New York: Henry Holt and Co., 1990.
KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995.
Doporučená literatura:
BRIGGS, A. and BURKE, P. (2005). A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge: Polity Press.
REIFOVÁ, I. et al. (2004). Slovník mediální komunikace. Praha: Portál.
SPARKS, C. (2005). The Media and Globalization. London: Sage Publications.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.