116-0349 – Jazyk a styl žurnalistických žánrů (JSŽŽ)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu |
Garant předmětu | doc. PhDr. Hana Srpová, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Definovat genologii, investigativní žurnalistiku
Vyjmenovat žurnalistické žánry
Vysvětlit použití jednotlivých druhů žurnalistických žánrů v mediální praxi
Objasnit proces tvorby žurnalistických textů
Využít znalosti o žurnalistických žánrech v mediální činnosti
Diskutovat o vhodnosti a nevhodnosti žurnalistických žánrů použitých v mediální praxi
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Jednosemestrální výuka doplňuje studium předmětu Stylistika v žurnalistice teoretickými, ale hlavně praktickými poznatky z oblasti nejfrekventovanějších žánrů současné žurnalistiky (světové, převážně anglo-americké, i domácí).
Povinná literatura:
DOČEKALOVÁ, M. (2006, 2009, 2010). Tvůrčí psaní pro každého 1, 2, 3. Praha: Grada Publishing.
JUNKOVÁ, B. (2010). Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha: ARSCI.
KRAUS, J. (2008). Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum.
SRPOVÁ, H. (1987). K aktualizaci a automatizaci v současné psané publicistice. Ostrava: OU.
Doporučená literatura:
AITCHISON, J. and LEWIS, D. (eds.). (2004). New Media Language. New York–London: Routledge.
DAY, N. (1996). Sensational TV. Trash or Journalism? Springfield: Enslow Publishers.
EHRLICH, M. C. (1996). The Journalism of Outrageousness. Tabloid Television News vs. Investigative News. Columbia: Association for Education in Journalism and Mass Communication.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.