116-0401 – Obchodní činnosti (OC)

Garantující katedraKatedra marketingu a obchodu
Garant předmětuIng. Bc. Lenka Švajdová, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
116-0401/01 2012/2013 2020/2021 4

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Zdůraznit význam a úlohu obchodní činnosti jako lidské aktivity a jako odvětví hospodářství, aplikovat marketingový přístup. 2. Charakterizovat dvě stránky obchodu - nákup a prodej jako podnikové činnosti specifického významu, zdůraznit důležitost lidského prvku pro jejich efektivitu. 3. Klasifikovat a porovnat nositele velkoobchodní a maloobchodní činnosti. 4. Využít metody a postupy územní analýzy pro lokalizaci obchodních jednotek a optimalizaci maloobchodních sítí. 5. Vysvětlit současné vývojové tendence obchodu, charakterizovat jejich projevy a důsledky. 6. Klasifikovat obchodní provoz a jeho prvky, demonstrovat jejich variantní propojení.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Obsahem předmětu je formou přednášek vymezit význam, úlohu a funkce obchodu v ekonomice společnosti, poukázat na nové směry rozvoje obchodu v nadcházejícím procesu globalizace ekonomiky. Dále pak popsat obsah a způsob realizace obchodních procesů a vymezit dvě nedílné součásti těchto procesů - nákup a prodej. Podstatou předmětu je charakteristika základních pojmů, vztahů, účastníků a faktorů ovlivňujících provádění obchodních transakcí.

Povinná literatura:

JESENSKÝ, Daniel et al. Marketingová komunikace v místě prodeje. Praha: Grada, 2018. 512 s. ISBN 978-80-271-0252-5. MULAČOVÁ, Věra et al. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada, 2013. 520 s. ISBN 978-80-247-4780-4. POSTLER, Milan a Vladimír BÁRTA. Retail marketing. Praha: Press21, 2020. 150 s. ISBN 978-80-907529-1-7.

Doporučená literatura:

CASTALDO, S., M. GROSSO and K. PREMAZZI. Retail and Channel Marketing. 2nd ed. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2020. 272 p. ISBN 978-1789903676. KOUDELKA, Jan. Spotřebitelé a marketing. Praha: C. H. Beck, 2018. 354 s. ISBN 978-80-7400-693-7. NECKÁŘ, P., KOLÁŘ, D. a D. JANEČEK. Průvodce úspěšného obchodníka. Praha: Grada, 2019. 312 s. ISBN 978-80-271-2218-9. KOTLER,P., Moderní marketing. 4. evropské vydání. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 1041 s. ISBN 978-80-247-1545-2.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.