151-0329 – Statistické metody v marketingu (SMM)

Garantující katedraKatedra matematických metod v ekonomice
Garant předmětudoc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
151-0329/01 2004/2005 2009/2010 3
151-0329/02 2010/2011 2010/2011 4
151-0329/03 2010/2011 2016/2017 4
151-0329/04 2010/2011 2016/2017 4
151-0329/05 2017/2018 2020/2021 4
151-0329/06 2017/2018 2020/2021 4

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Při úspěšném absolvování předmětu “Statistické metody v marketingu" (151329, verze 05 a 06) student získá následující znalosti, dovednosti a schopnosti: • Seznámí se s možnostmi použití statistických metod při řešení konkrétních problému z oblasti marketingového, případně sociologického průzkumu. • Naučí se navrhovat, realizovat a vyhodnocovat dotazníková šetření pro konkrétní problémy praxe, zejména pro průzkum spotřebitelského chování a spokojenosti. • Získá dovednosti při zpracování dat z dotazníkového šetření na počítači s pomocí statistického programu IBM SPSS Statistics. • Dokáže používat vybrané statistické metody pro analýzu dotazníkových šetření a interpretovat získané výsledky pro konkrétní rozhodování.

Vyučovací metody

Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt

Anotace

Předmět „Statistické metody v marketingu" seznamuje budoucího ekonoma – marketingového specialistu s vybranými jednoduchými i pokročilými statistickými metodami pro sběr, analýzu a interpretaci ekonomických dat pro potřeby marketingového výzkumu a při rozhodování na různých úrovních marketingového řízení. V předmětu si studenti zopakují a prohloubí znalosti ze základního kurzu bakalářské statistiky pro ekonomy (předmět „Statistika A“ nebo podobný) a naučí se používat vybrané kvantitativní statistické metody vhodné zejména při výzkumu trhu, spotřebitelském a sociologickém průzkumu, analýzách spokojenosti, apod. V předmětu budou studenti pracovat s reálnými statistickými daty získanými vlastním primárním šetřením. Ke sběru dat se naučí využívat online CAWI dotazníkovou službu (VYPLNTO.CZ), při analýzách dat budou používat profesionální statistický software (IBM SPSS Statistics). Předmět „Statistické metody v marketingu" je určen především studentům bakalářského studia oboru Marketing a obchod na ekonomické fakultě VŠB - Technické univerzity Ostrava, kteří jej absolvují jako oborově povinný, obvykle v zimním semestru 2. ročníku studia. Mohou jej však využít jako povinně volitelný i studenti jiných oborů. Předmět je vyučován v rozsahu 1+2, je zakončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 4 kredity.

Povinná literatura:

RABUŠIC, L. a kol. (2019). Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). 2. přepracované vydání. Brno: Masarykova Univerzita. ISBN 978-80-210-9247-1. FRIEDRICH, V. (2017). Statistické metody v marketingu. LMS - Elektronický výukový systém [online]. Ostrava: VŠB – Technická univerzita. Dostupné z: LMS Moodle DEMČÁK, M. (2017). Jak správně vytvořit dotazník. Vyplňto.cz [online]. Praha: Marek Demčák. Dostupné z: http://ww.vyplnto.cz/tipy/jak-spravne-sestavit-dotaznik POŽADOVANÝ SOFTWARE: IBM SPSS Statistics - studenti EkF VŠB-TU Ostrava si mohou aktuální verzi programu stáhnout na adrese: http://spss.ekf.vsb.cz K domácímu užívání programu IBM SPSS Statistics je třeba instalace VPN klienta pro dálkové připojení do školní sítě TUONET.

Doporučená literatura:

• BAČUVČÍK, R. (2010). Jak na marketingové průzkumy. Radim Bačuvčík - informace pro studenty [online]. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. Dostupné z: http://www.bacuvcik.com/news/jak-na-marketingove-pruzkumy • FRIEDRICH, V. (2006). Statistika pro ekonomy [online]. 2. vydání. Ostrava: VŠB – Technická univerzita. Dostupné z: LMS Moodle • GAVORA, P. a kol. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu [online]. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978–80–22329514. Dostupné z: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk • KOZEL, R., L. MYNÁŘOVÁ A H. SVOBODOVÁ. (2011). Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-24735276 • ŘEZANKOVÁ, H. (2011). Analýza dat z dotazníkových šetření. 3. doplněné vydání. Praha, Professional Publishing. ISBN 978-80-86946498 • WAGNER, W. E. (2011). Using IBM SPSS Statistics for Social Statistics and Research Methods. 3rd Edition. California: Pine Forge Press. ISBN 978-1-412991421 LITSCHMANNOVÁ, M. (2009). Máme dotazníky. A co dál? In: ŠKOMAM 2009 [online]. Ostrava: VŠB – Technická univerzita. Dostupné z: http:// homel.vsb.cz/~lit40/SKOMAM_09.PDF ŘEHÁK, J. a O. BROM. (2015). SPSS – Praktická analýz dat. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-25146095 Literatura označená „Dostupné z: LMS Moodle“ je dostupná formou odkazu z eLearningového kurzu předmětu v LMS Moodle (http://lms.vsb.cz).

Prerekvizity

Kód předmětuZkratkaNázevPovinnost
151-0303 Stat A Statistika A Povinná

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.