151-0474 – Logické postupy a metody (LPMd)

Garantující katedraKatedra matematických metod v ekonomice
Garant předmětudoc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
151-0474/01 2010/2011 2022/2023 4
151-0474/02 2010/2011 4

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Seznámíte se s logikou jako jedním z klasických pilířů evropské tradice myšlení. Připomenete si historii vzniku klasické antické logiky a jejích základních kamenů - výroků a množin. Ukážete si, jak se v průběhu dvou tisíciletí logika změnila a jak je vnímána dnes. 2. Studium logiky vás donutí zamyslet se nad nelineární stavbou lidských myšlenek, nad funkcí obou hemisfér lidského mozku a naučíte se odhalovat formálně chybné myšlenkové postupy, se kterými se v praxi můžete běžně setkat. 3. S využitím kognitivních technologií a programu Scratch 2.0 si připomenete zásady koncepčního algoritmického a kreativního myšlení, konstruktivismus a konstrucionismus. V tomto programu budete vytvářet mikrosvěty s jejich vlastní vnitřní logikou. Díky tomuto programu se naučíte pracovat s pojmy jako "fraktál", "agent", "mikrosvět", "rekurze" a podobně, se kterými byste se jinak seznamovali možná jen komplikovaně a povrchně.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Předmět Logické postupy a metody učí budoucího ekonoma hravou formou správnému usuzování a logickému myšlení. Předmět je zaměřen na zdokonalení a změnu myšlení studentů, přičemž je orientován prakticky, tedy především na získání dovedností využitelných v praxi moderního manažera. Předmět je založen na moderních kognitivních teoriích, že lidské myšlení lze trénovat a zdokonalovat, jen se musí postupovat zvolna a rovnoměrně rozvíjet logiku i intuici, tedy obě hemisféry lidského mozku. V předmětu je využit počítačový program Scratch 2.0 (zdokonalená verze programu Logo), který byl vyvinutý na univerzitě MIT v Massachusetts, kde se využívá ve výuce i v tréninku logického myšlení budoucích odborníků. Předmět nevyžaduje hlubší než středoškolské znalosti z matematiky ani informatiky, jedinou skutečnou prerekvisitou je chuť přemýšlet, objevovat a hrát si.

Povinná literatura:

FRIEDRICH, Václav a Renata MAJOVSKÁ. Elektronické studijní opory k předmětu Logické postupy a metody [online]. Moodle na VŠB TU Ostrava, 2009 - 2017. Dostupné z: http://lms.vsb.cz. SOUSEDÍK, Prokop. Logika pro studenty humanitních oborů. Třetí vydání. Vyšehrad, Praha 2008. ISBN 978-80-7021-970-6. Getting Started with SCRATCH: version 2.0 [online]. MIT Media Lab, 2013. Dostupné z: http://scratch.mit.edu/.

Doporučená literatura:

SVATEK, Jan a Ludmila DOSTÁLOVÁ. Logika pro humanistiku. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-54-6. HILLIS W. Daniel. Vzor v kameni. 1. vyd. Praha 2: Academia, 2003. ISBN 989-80-200-1067-4. BADGER, Michael. Scratch 1.4: Beginner's Guide. Packt Publishing, 2009. ISBN 978-1-847-1967-67.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.