152-0409 – Malé a střední podnikání (MaSP)

Garantující katedraKatedra podnikohospodářská
Garant předmětuIng. Hana Štverková, Ph.D.,MBA,LL.M.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
152-0409/01 2013/2014 2022/2023 4

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Vědět základní teoretické a legislativní poznatky o MSP 2. Rozumět podstatě, rolím a funkcím MSP 3. Určit hlavní a dílčí cíle MSP 4. Hodnotit poznaný stav praxe, ocenit hlavní faktory změny současného stavu a poznání MSP, navrhnout konkrétní postupy pro efektivní rozvoj MSF 5. Uchopit a pochopit podstatu vlastníka v MSF, ekonomického rozhodování, vedení a řízení procesů v MSF 6. Obeznámit s teorií a praxí MSF, aplikovat teoretické poznatky do praktických návrhů a doporučení fiktivní firmy (semestrální práci)

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt

Anotace

Předmět doplňuje mozaiku předmětů nově koncipovaného oboru Ekonomika podniku do specifické roviny malé a střední firmy. Přednášky jsou zaměřeny na rozšíření poznatků studentů z předmětu ekonomiky a managementu podniku o typická specifika malého a středního podnikání. Cvičení jsou orientována na praktickou průpravu soudobých podnikatelských podmínek. Předmět je postaven na týmové práci ve virtuální firmě. Výuka vzchází z podmínek v českém podnikatelském prostředí /vč. legislativy/. Předmět je vhodný rovněž pro obory a specializace související s podnikáním a managementem.

Povinná literatura:

STRAKOVÁ, Jarmila, Jan VÁCHAL a kol. Malé a střední podniky v ČR – současnost a vize. Praha: GRADA Publishing, 2020. 200 s. ISBN 978-80-271-1666-9. SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: Jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. 227 s. ISBN 80-271-04076. ŠTVERKOVÁ, Hana. Konkurenceschopný malý a střední podnik. Uherské Hradiště: Vědecké nakladatelství Fakulty veřejnosprávních a ekonomických studií v Uherském Hradišti Vysoká škola Jagiellońská v Toruni, 2021. 170 s. ISBN 978-80-88328-12-4.

Doporučená literatura:

FINCH, Brian. Jak napsat dobrý podnikatelský záměr: postupy a tipy, které vám pomohou získat podporu pro vaše nápady a podnikatelské plány. Přeložil Petr FLORIAN. V Brně: Lingea, 2020. Vstříc úspěchu. ISBN 978-80-7508-623-5. SRPOVÁ, Jitka. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1528-0. TOREN, Adam a Matthew TOREN. Jak založit vlastní podnik: staň se podnikatelem!. Přeložil Tomáš POKORNÝ. Praha: Svojtka & Co, 2018. Pro (ne)chápavé. ISBN 978-80-256-2217-9.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.