152-0442 – Rozvoj podnikání A (RP-A)

Garantující katedraKatedra podnikohospodářská
Garant předmětudoc. Ing. Ladislav Ludvík, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
152-0442/01 2008/2009 2012/2013 3
152-0442/02 2010/2011 2012/2013 4
152-0442/03 2011/2012 2018/2019 4
152-0442/04 2011/2012 2018/2019 4
152-0442/05 2013/2014 2018/2019 5
152-0442/06 2013/2014 2018/2019 5
152-0442/07 2014/2015 2018/2019 3

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cíl a obsahová charakteristika předmětu: Cílem výuky předmětu je získání širších znalostí a nadhledu u studentů v problematice rozvoje podnikání. Východiskem studia předmětu je seznámení studentů s vybranými částmi teoretických základů nauky o podnikání. Pozornost ve výukové předmětu je zejména věnována trendům v rozvoji podnikání a soudobým i netradičním formám podnikání. Charakterizují se jejich specifika jak z pohledu uplatnitelnosti v podmínkách ČR, tak v kontextu evropských integračních tendencí. Studenti se obeznámí rovněž s novými aspekty v podnikání, jež ve svém rozvoji uplatňují špičkové firmy. Rozvíjejí se schopnosti studentů srovnávat teoretické (zobecnělé) koncepty rozvoje podnikání a jejich praktické projevy. Předmět svým zaměřením vede k samostatnosti a tvořivosti studentů zejména v práci s odbornou literaturou, elektronickými prameny apod. Výkladová část tvoří východisko pro vypracování samostatné odborné eseje zaměřené na specifikované tématické okruhy rozvoje podnikání a jejich prezentaci.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Východiskem studia předmětu je seznámení studentů s vybranými částmi teoretických základů nauky o podnikání. Pozornost ve výukové předmětu je zejména věnována trendům v rozvoji podnikání a soudobým i netradičním formám podnikání. Charakterizují se jejich specifika jak z pohledu uplatnitelnosti v podmínkách ČR, tak v kontextu evropských integračních tendencí. Studenti se obeznámí rovněž s novými aspekty v podnikání, jež ve svém rozvoji uplatňují špičkové firmy. Rozvíjejí se schopnosti studentů srovnávat teoretické (zobecnělé) koncepty rozvoje podnikání a jejich praktické projevy. Předmět svým zaměřením vede k samostatnosti a tvořivosti studentů zejména v práci s odbornou literaturou, elektronickými prameny apod. Výkladová část tvoří východisko pro vypracování samostatné odborné eseje zaměřené na specifikované tématické okruhy rozvoje podnikání a jejich prezentaci.

Povinná literatura:

Literatura: 1. LUDVÍK, L. a kol.: Rozvoj podnikání A. Soubor prezentací odborných témat. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2008. 2. GIBSON, R. (editor): Nový obraz budoucnosti. Praha. Management Press, 1998. 3. JIRÁSEK, J. A.: Management budoucnosti. Praha: Professional Publishing, 2008. ISBN 978-80-86946-82-5.

Doporučená literatura:

Další literatura a prameny: 4. Barták, J.: Skryté bohatství firmy. Praha: Alfa Publishing, 2006. 5. Brown: Innovation, Entrepreneurship and Culture. 2004.ISBN 978843763468. 6. Dana, Léo-Paul: Handbook of Research on International Entrepreneurship. New ed. 2006 ISBN 9781845426552. 7. Dědina, J. – Odcházel, J.: Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada Publishing, 2007. 8. Hammer, M.: Agenda 21. Praha. Management Press, 2002. 9. Hisrich, R.D. – Peters, M. P.: Založení a řízení nového podniku. Praha: Victoria Publishing, 1996. 10. Jirásek, J. A.: Souboj mozků v řízení. Praha: Alfa Publishing, 2004. 11. Jirásek, J.: Transformační řízení. Praha: Grada, 1993. 12. Jirásek, J. A.: Agenda příštích let. Praha: Professional Publihing, 2006. 13. Kassay, Š.: Podnik a podnikanie. Podnikateĺské prostredie. Zmeny vlastnických štruktúr v období ekonomickej transformácie. Bratislava: Veda, 2006. 14. Kašík, J. – Michalko, M. a kol. Podniková diagnostika. Ostrava: Tandem, 1998. 15. Kiernan, M. J.: Inovuj nebo nepřežiješ! Praha: Management Press, 1998. 16. Kotter, J.P.: Vedení procesu změn. Praha: Management Press, 2000. 17. KOTLER, P. – CASLIONE, J. A.: Chaotika. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2599-1. 18. Ludvík, L. – Mikoláš, Z.: Nová cesta rozvoje malého a středního podnikání. Ostrava: Repronis, 2003. 19. Ludvík, L.: Rozvoj mikroregionálního podnikatelského prostředí. Podpora malého a středního podnikání. Háj ve Slezsku: MAJ, 2000. 20. Mezinárodní kol. autorů: Konkurenceschopnost podniků v podmínkách globalizace. Ostrava: Ethics a VŠB-TU Ostrava - Ekonomická fakulta, 2005. 21. Mikoláš, Z.: Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku. Konkurenční potenciál a dynamika podnikání. Praha: Grada, 2005. 22. Mole, J.: Jiný kraj, jiný mrav. Praktický průvodce podnikatelským prostředím a zvyklostmi zemí Evropské unie. Praha: Management Press, 1995. 23. Nový. I. a kol.: Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management Press, 2005. 24. OECD Science, Technology and Industry Scoreboard 2007 Innovation and Performance in the Global Economy. ISBN: 978-92-64-03788-5. 25. Souček, Z.: Firma 21. století. Praha: Professional Publishing, 2005. 26. Šmejkal, V.: Jak obstát v Evropě – Strategie podnikání na jednotném trhu EU. Praha: O-art, 2000. 27. Tapscott, D.: Digitální ekonomika. Brno: Computer Press, 1999. 28. Veber, J. – Srpová, J. a kol.: Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2005 29. Veber, J. a kol.: Management. Základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2000 30. Veber, J. a kol.: Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-146-1. 31. Vymětalík, B.: Cesta k člověku. Praha: kriptum, 1993. 32. World Development Indicators 2007. World Bank, 2007. ISBN 9780821369593. Odborné časopisy, kupř. Moderní řízení, Ekonom, Hospodářské noviny aj. Upřesnění literárních pramenů dle témat a sdělení dalších studijních zdrojů bude prováděno na jednotlivých přednáškách a seminářích.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.