152-0907 – Soudobé trendy, koncepce a inovace v podnikání (STKa Iv P)
Garantující katedra | Katedra podnikohospodářská |
Garant předmětu | doc. Ing. Ladislav Ludvík, CSc. |
Úroveň studia | postgraduální |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Obsahové vymezení
Soudobé trendy v podnikání ukazují na proměny paradigmat v podnikání a společnosti vůbec. Reflektují nutnou změnu východisek, předpokladů i způsobů myšlení. Podniky a organizace v podmínkách globalizace, vzrůstající neurčitosti, diskontinuit, chaosu a paradoxů se v současnosti snaží přežít a prosperovat. Snaží se využít podstatná témata a koncepty, které souvisejí se změnami podmínek vnějších i vnitropodnikových.
Nově vyvíjené koncepce (kupř. síťového podnikání) se opírají o nové pohledy na produktivní faktory, konkurenceschopnost firmy, vč. intelektuálního potenciálu, časových a prostorových souvislostí. Variantní a modelové přístupy podtrhují zcela nové trendy rozvoje podnikání a formování podniků (kupř. satelitní struktury, virtuální podniky, znalostní společností, inteligentní firmy a sítě apod.).
Předmět se zaměřuje na soudobý konkurenční potenciál podniku a podnikatelských struktur. V předmětu je obsažena taktéž problematika systémového pohledu na inovace, na jejich místo v podniku a podnikání, na řízení inovací, intelektuální potenciál, řízení změn (vč. tzv. radikálních změn v podnikových procesech).
Obsah předmětu navazuje na poznatky prezentované v magisterském studiu v předmětech Rozvoj podnikání A, B, Podniková ekonomika a strategie, Inovační a procesní management, opírá se i o znalosti učiva oborů podniková ekonomika a management, ekonomika podniku, podnikání a jim podobných oborů.
Vyučovací metody
Semináře
Individuální konzultace
Ostatní aktivity
Anotace
Povinná literatura:
DĚDINA, J. – MALÝ, M. Moderní organizační architektura. Praha: Alfa Publishing, 2005.
ISBN 80-86851-11-7.
DOSTÁL, P. – RAIS, K. – SOJKA, Z. Pokročilé metody manažerského rozhodování. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-138-1.
KAPLAN, R.S. – NORTON, D.P. Alignment – systémové vyladění organizace. Praha: Management Press, 2006.
ISBN 80-7261-155-0.
KASSAY, Š. Podnik a podnikanie. Bratislava: Veda, 2006.
ISBN 80-224-0775-5.
KOTLER, P. – CASLIONE, J.A. Chaotika. Řízení a marketing firmy v éře turbulencí. Brno: Comuter Press, 2009.
ISBN 978-80-251-2599-1.
KOŠTURIAK, J. – CHAĹ, J. Inovace - vaše konkurenční výhody. Brno: Computer Press, 2008.
ISBN 978-80-251-1466-7.
MIKOLÁŠ, Z. a kol. Konkurenční potenciál průmyslového podniku. Praha: H.C. Beck, 2011.
ISBN 978-80-7400-379-0.
PETŘÍKOVÁ, R. a kol. Lidé v procesech řízení (Multikulturní dimenze podnikání). Praha: Professional Publishing, 2007.
ISBN 978-80-86946-28-3.
TIDD, J. – BESSANT, J. – PAVITT, K. Řízení inovací. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-19-51-7.
TRUNEČEK, J. Znalostní podnik ve znalostní společnosti. Praha: Professional Publishing, 2003.
ISBN 80-86419-35-5.
VODÁČEK, L. – VODÁČKOVÁ, O. Malé a střední podniky: Konkurence a aliance v Evropské unii. Praha: Management Press, 2004.
ISBN 80-7261-099-6.
World Development Indicators 2007. World Bank, 2007.
ISBN 0-8213-6959-8.
Doporučená literatura:
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.