153-0427 – Ekonomika vzdělání a kultury (EVZK)

Garantující katedraKatedra veřejné ekonomiky
Garant předmětuIng. Bc. Jiří Bečica, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
153-0427/01 2010/2011 2021/2022 4

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

. analyzovat zdroje, zásady a mechanismy financování činností v oblasti školství a kultury v zemích OECD-EU • uvést rozdíly ve financování právnických osob v oblasti školství a kultury podle zřizovatele v ČR • vysvětlit zásady hospodaření právnických osob v oblasti školství a kultury v ČR • zhodnotit hospodaření právnické osoby v oblasti školství a kultury v ČR • diskutovat a navrhovat opatření ke zvýšení efektivnosti správy, financování a hospodaření právnických osob v oblasti školství a kultury v ČR

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Předmět seznamuje se základními ekonomickými kategoriemi v oblasti vzdělávání (zejména formálního), s jejich vztahy a s praktickou aplikací v podmínkách školství v České republice v konfrontaci s praxí ve vyspělých ekonomikách. Je zaměřen na sociální a ekonomický kontext vzdělávání (faktory poptávky po vzdělávání, indikátory vzdělanosti), ekonomické a sociální funkce vzdělávání, makroekonomické a mikroekonomické efekty, faktory ovlivňující podíl a rozsah veřejných a soukromých výdajů na vzdělávání, charakter správy. Zahrnuty jsou všechny úrovně vzdělávání od preprimárního až po terciární, realizované v rámci sítě škol regionálního školství a na vysokých školách (správa a zřizovatelé škol a školských zařízení, zdroje a zásady financování, hospodaření škol v závislosti na zřizovateli a právní formě). V obdobné struktuře jsou vysvětlovány základní ekonomické kategorie a vztahy mezi nimi v oblasti kultury.

Povinná literatura:

VRABKOVÁ, Iveta, Ivana VAŇKOVÁ, Jiří BEČICA a Šárka KRYŠKOVÁ. Příspěvkové organizace: postavení, úkoly a technická efektivnost. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2017. ISBN 978-80-248-4028-4. SVOBODA, František a Simona ŠKARABELOVÁ. Ekonomika kultury. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9633-2. VALENTA, Jiří. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem 2017/2018. 7. aktualizované vydání. Olomouc: ANAG, 2017. Práce, mzdy, pojištění. ISBN 978-80-7554-102-4. PRŮCHA, Jan. Odborné školství a odborné vzdělávání: fungování systému, problémy praxe a výzkum. Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-158-5. MUŽÍK, Jaroslav, Radka LÖWENHÖFFEROVÁ a Pavel KRPÁLEK. Univerzitní vzdělávání v minulosti, současnosti a budoucnosti. [Praha]: Professional Publishing, 2020. ISBN 978-80-88260-45-5. Rozpočet kapitoly 333 MŠMT státního rozpočtu na příslušný rok. Rozpočet kapitoly MK státního rozpočtu na příslušný rok. Průběžná aktualizace a doplnění problematiky je součástí přednášek v aktuálním ak. roce.

Doporučená literatura:

PRŮCHA, Jan. Vzdělávací systémy v zahraničí: encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-845-2. VALENTA, Jiří. Právní rámec řízení škol a školských zařízení. 3. vyd. Karviná: Paris, 2016. ISBN 978-80-87173-36-7. DVOŘÁKOVÁ, Vladimíra a Jiří SMRČKA. Lesk a bída vzdělávání. Praha: Knižní klub, 2018. Universum. ISBN 978-80-242-6106-5. MIKOŠKA, Petr. Vzdělávání zaměřené na studenta. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2016. ISBN 978-80-7465-249-3. HEŘMANOVÁ, Eva a Pavel CHROMÝ. Kulturní regiony a geografie kultury: kulturní reálie a kultura v regionech Česka. Praha: ASPI, 2009. ISBN 978-80-7357-339-3.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.