226-0415 – Základy modelování (ZM)

Garantující katedraKatedra architektury
Garant předmětudoc. Mgr. Marek Sibinský, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
226-0415/01 2019/2020 2
226-0415/02 2019/2020 2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Odborné znalosti: - orientace v základních pojmech modelování a prostorové tvorby - zná základní principy stavby tvaru v prostoru a modelování - zná základní principy budování tvaru přímým nanášením a odebíráním hmoty Odborné dovednosti: - schopnost vytvořit strategii a harmonogram zpracování zadaného tématu – modelu - základní manuální zručnost prostorové tvorby - schopnost prostorově zpracovat danou předlohu - schopnost zpracovat historický kontext k zadanému uměleckému úkolu - komunikační, interakční a tvůrčí kompetence - způsobilost pracovat s doporučenou a rozšiřující literaturou

Vyučovací metody

Cvičení (v učebně)

Anotace

Seznámení s technikami tvorby prostorových modelů pro potřeby architekta. Používání různých materiálů při architektonickém modelování. Procvičení objemové zkratky. Předmět by měl kontinuálně vycházet ze znalostí studenta z předmětů Kresba a Kompozice, tyto zkušenosti rozvíjet a zároveň brát nové zkušenosti v předmětu Základy modelování jako rozvíjení schopnosti zapojení v Ateliérové tvorbě, zejména v práci s kompozicí a detailem. Cílem je zvládnutí prostorového zátiší v hliněném či lepenkovém modelu v zadaném rozměru plochy i objemu, v ideálním případě o hraně krychle 30 cm. V tomto „zadaném území“ tvořit, modelovat, komponovat, korigovat a myslet – jak zvládnout kompozici 3 – 56 základních geometrických těles. Cílem této fáze bude procvičení kompozice těles v prostoru, hledání kompozičních schémat, případně vztahů těles uvnitř imaginární krychle. Ve druhé fázi úkolu pracovat s kompozicí v režimu tvorby nové kompozice, bude pokračovat práce na dokončeném vymodelovaném zátiší. Cílem bude doplnit tuto kompozici o libovolný další prvek. Mělo jít o zakomponování dalšího tělesa či pokračování architektonické kompozice vkládáním dalších prvků či prvku nebo o rytmizaci již daných prvků. Smyslem tohoto cvičení bude doplnění kompozice, propracování tohoto modelu o další prvek či narušení zhotovené kompozice. V průběhu práce bude kladen důraz na promyšlení tohoto kroku, který by měl mít základní ideu, libreto či souvislost s tím, co chce být doplněním kompozice řečeno. Důraz bude kladem v průběhu práce na druhé fázi na přípravu skic a kreseb, na kterých měla být naznačená idea rozpracována, v některých případech byla tato přípravná fáze doplněna také o písemné poznámky vysvětlující použití konkrétních nápadů či myšlenek. Záměrem tohoto úkolu nebude ani tak pilování sochařských dovedností, ale spíše práce s kompozicí, jejím rozbitím či vložením dalšího prvku, nabízí se také použití barvy v kompozici, především v materiálech jako lepenka, polystyrén či dřevo s vědomým použitím symboliky jednotlivých barev. Ve třetí fázi úkolu bude dokončená kompozice převedena do reliéfu – téma zátiší/kompozice, v geometrické podobě, tedy převod tří, čtyř či pěti předmětů do podoby geometrického reliéfu, s možností – buď modelace v hlíně, odlitek atd. nebo v jiných materiálech, polystyrén, tvrzený polystyrén, ytong apod.

Povinná literatura:

Mo Zell: Škola kreslení a modelování pro architekty, Slovart 2009 Ray Smith: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Slovart 2013 Edward Lucie-Smith: Artoday, Slovart 1995 Judith Collins: Sculpture today, Phaidon, New York reprint 2014 Herbert George: The Elements of Sculpture, Phaidon, New York reprint 2014 Stanislav Kolíbal: Sochy a projekty Ladislav Kesner: Model (katalog k výstavě), Galerie Rudolfinum, Praha 2015 Janusz Kapusta: K-Dron New York, Kabinet architektury Ostrava 2011 Jan Tesař: Skici/sketches (kresby architektů), ČVUT FA, Praha 2015

Doporučená literatura:

Miroslav Hégr: Technika sochařského umění, Orbis, Praha 1959 Josef Basl: Modelování vhlíně,Nakladatelství Kober, Praha 1925

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.