226-0418 – Základy sochařství (ZS)

Garantující katedraKatedra architektury
Garant předmětudoc. MgA. Jakub Gajda, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
226-0418/01 2019/2020 2
226-0418/02 2019/2020 2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Tématem celosemestrální práce bude zhotovení pracovních skic, modelu v měřítku a finálního posteru či portfolia zobrazujícího celý průběh prací, doplněný o vizualizace předmětu úkolu.První fází úkolu bude ujasnění pojmu, čili hledání pramenů, inspirace, exkurzy do historie, žádoucí je u jednotlivých studentů definice pojmu, příklady užití, stanovení základní koncepce. Druhou fází pak bude skicování tvaru architektonického prvku, jeho proporcí, poměrů a hmot, též doplněné o první materiálové interpretace. Souběžně by měl proběhnout výběr místa, kde chce student objekt umístit, uvědomme si, že výběr místa musí být důvodný. V průběhu třetí fáze by bylo vhodné započít s výrobou modelu – doporučuji – v návaznosti na práci v zimním semestru, rozvíjet dále práci s jednoduchými geometrickými tvary, jejich kombinaci, průniky či skládání. Je možné pracovat i s technikami ready made, asambláž, koláž atd., tedy poněkud netradičními technikami. V závěrečné fázi úkolu navrhnout materiálové řešení, včetně povrchové úpravy a barevnosti povrchu, což může být (ale nemusí) kromě tvaru zásadní a určující. Model dokončit buď v pomocném materiálu (sochařská hlína, sádra, lepenka) nebo v materiálu finálním (dřevo, plast apod.). Provést fotodokumentaci modelu v patřičné kvalitě s nasvícením. Spolu s tímto pak finalizovat závěrečný poster či portfolio, na němž budou, dle možností, umístěny skicy, fotky modelu i jeho montáž do zvoleného prostoru. U posteru či portfoliu bude kladen důraz na jeho kompozici a vyváženost, a v neposlední řadě na profesionálně provedený grafický design prezentace.

Vyučovací metody

Cvičení (v učebně)

Anotace

Ve své prvotní logice by tento předmět měl být pokračováním předmětu Základy sochařství, jehož výuka probíhá v zimním semestru. Právě nabyté zkušenosti v práci s prostorovou kompozicí, logikou průběžné práce, spočívající v počátečním skicování a konzultacích, rozvinuté v prostorové kompozici geometrických těles představují východisko k náročnější práci na MODELU, tedy artefaktu pohybující se na pomezí socha/objekt/instalace/drobná architektura. Měl by to být právě MODEL, jako výsledný artefakt zasazený ve svém konkrétním zadání, ve svém konkrétním umístění městské či venkovské krajiny, specifikován svým materiálem, strukturou, barevností. Možností provedení se nabízí mnoho, např. Boží muka, milník, náhrobek atp.

Povinná literatura:

Mo Zell: Škola kreslení a modelování pro architekty, Slovart 2009 Ray Smith: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Slovart 2013 Ladislav Kesner: Model (katalog k výstavě), Galerie Rudolfinum, Praha 2015 Janusz Kapusta: K-Dron New York, Kabinet architektury Ostrava 2011 Jan Tesař: Skici/sketches (kresby architektů), ČVUT FA, Praha 2015 Miroslav Hégr: Technika sochařského umění, Orbis, Praha 1959 Josef Basl: Modelování v hlíně, Nakladatelství Kober, Praha 1925

Doporučená literatura:

Petr Kratochvíl: Současná česká architektura a její témata, Paseka, 2011 Christian Norberg-Schulz: Principy moderní architektury, Malvern 2016 Herman Hertzberger: Přednášky pro studenty architektury, Mox Nox, 2012 Christian Norberg-Schulz: Genius loci, Dokořán 2010 Kolektiv autorů: Manuál monumentu, Umprum, Praha 2016

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.