548-0016 – Geografické informační systémy (GIS)

Garantující katedraKatedra geoinformatiky
Garant předmětudoc. Ing. Michal Kačmařík, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Verze předmětu
Kód verzeRok zavedeníRok zrušeníKredity
548-0016/01 2002/2003 2009/2010 5
548-0016/02 2002/2003 2009/2010 4
548-0016/04 2002/2003 2010/2011 11
548-0016/05 2002/2003 2018/2019 5
548-0016/06 2004/2005 2009/2010 5
548-0016/07 2002/2003 2018/2019 5
548-0016/08 2002/2003 5
548-0016/09 2002/2003 2018/2019 5
548-0016/10 2002/2003 2020/2021 5
548-0016/11 2013/2014 2021/2022 4
548-0016/12 2018/2019 5
548-0016/13 2019/2020 4
548-0016/14 2019/2020 2019/2020 4

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Po absolvování předmětu Geografické informační systémy by měl být posluchač schopen: Znalosti a pochopení - diskutovat význam pojmu GIS - vysvětlit na jaké komponenty se GIS člení - popsat funkcionalitu a použití GIS v aplikačních oblastech - charakterizovat odlišná pojetí prostoru - vysvětlit modelování fenoménů reálného světa s využitím rastru a vektoru - zhodnotit rastrový a vektorový datový model - vyjmenovat a popsat základní vektorové objekty - vyjádřit základní myšlenky topologie - vyjádřit vztah mezi pojetími sítí a grafů - definovat datové struktury pro uložení vektorových dat - popsat matici spojitosti a způsob hledání nejkratší cesty - vysvětlit, co je diskretizační chyba - pojmenovat, seřadit a popsat kroky nutné k provedení projektu GIS - vyjmenovat typy a zdroje chyb prostorových dat - vědět jaké jsou principy Křovákova zobrazení a k čemu slouží S-JTSK - identifikovat základní zdroje prostorových dat - diskutovat o základních principech metody dálkového průzkumu Země Aplikace - používat některý z programů (ArcGIS, Geomedia, GRASS GIS, Open Jump, ...) Analýza - rozlišit mezi programovými balíky (ArcGIS, Geomedia, GRASS GIS, Open Jump, ...) podle funkčních možností (s ohledem na použitelná data a algoritmy)

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt

Anotace

Absolvováním předmětu Geografické informační systémy (dále jen GIS) získává posluchač přehled o základních principech této geoinformační technologie. Pro jednodušší porozumění základním principům se ve výuce připomíná aplikační využití GIS v různých oblastech lidské činnosti. Náplní předmětu je úvod do základů geoinformatiky, seznámení se základními pojmy a s principy datového modelování objektů, jevů a procesů, které jsou součástí reálného světa. Pojem GIS je představen především jako nástroj pro podporu rozhodování. Výklad se soustředí na vysvětlení základní funkcionality GIS, jeho členění na komponenty, problematiku zavádění GIS v organizaci. Součástí základů geoinformatiky je i přehledné seznámení se získáváním prostorových dat, s typy a zdroji chyb při získávání prostorových dat. K základům patří rovněž seznámení s využitím rastrového a vektorového obrazu pro tvorbu modelů. Nezanedbatelnou součástí je i představení kroků nutných k realizaci projektu GIS. Důležitou součástí výuky je poskytnutí základního přehledu geoinformačních technologií, které s GIS souvisí, tedy dálkového průzkumu Země, fotogrammetrie a globálních polohových systémů. Součástí cvičení je práce v prostředí programového vybavení, které je v současnosti nejvíce využíváno ve veřejné správě. Posluchači se seznámí rovněž s praktickým použitím nástrojů, dostupných bezplatně v rámci příslušných licencí pro využívání (tzv. svobodný software). Náplň cvičení tvoří i práce s programovými nástroji, vytvořenými jako aplikace v prostředí WWW stránek (Geoweb).

Povinná literatura:

Rapant, P.: Geoinformatika a geoinformační technologie. VŠB-TU Ostrava, 2006. 500 str. ISBN 80-248-1264-9. Rapant, P.: Úvod do geografických informačních systémů. Skripta PGS. Program celoživotního vzdělávání "Geoinformatika a geoinformační technologie". VŠB – TU Ostrava, 2002. 110 str.

Doporučená literatura:

Krömer, A.; Musial, P.; Folwarczny, L.: Mapování rizik. Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2010, ISBN 978-80-7385-086-9.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.