151-0329/01 – Statistické metody v marketingu (SMM)
Garantující katedra | Katedra matematických metod v ekonomice | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské, navazující magisterské, bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Při úspěšném absolvování předmětu “Statistické metody v marketingu" (151329, verze 05 a 06) student získá následující znalosti, dovednosti a schopnosti:
• Seznámí se s možnostmi použití statistických metod při řešení konkrétních problému z oblasti marketingového, případně sociologického průzkumu.
• Naučí se navrhovat, realizovat a vyhodnocovat dotazníková šetření pro konkrétní problémy praxe, zejména pro průzkum spotřebitelského chování a spokojenosti.
• Získá dovednosti při zpracování dat z dotazníkového šetření na počítači s pomocí statistického programu IBM SPSS Statistics.
• Dokáže používat vybrané statistické metody pro analýzu dotazníkových šetření a interpretovat získané výsledky pro konkrétní rozhodování.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět „Statistické metody v marketingu" seznamuje budoucího ekonoma – marketingového specialistu s vybranými jednoduchými i pokročilými statistickými metodami pro sběr, analýzu a interpretaci ekonomických dat pro potřeby marketingového výzkumu a při rozhodování na různých úrovních marketingového řízení.
V předmětu si studenti zopakují a prohloubí znalosti ze základního kurzu bakalářské statistiky pro ekonomy (předmět „Statistika A“ nebo podobný) a naučí se používat vybrané kvantitativní statistické metody vhodné zejména při výzkumu trhu, spotřebitelském a sociologickém průzkumu, analýzách spokojenosti, apod.
V předmětu budou studenti pracovat s reálnými statistickými daty získanými vlastním primárním šetřením. Ke sběru dat se naučí využívat online CAWI dotazníkovou službu (VYPLNTO.CZ), při analýzách dat budou používat profesionální statistický software (IBM SPSS Statistics).
Předmět „Statistické metody v marketingu" je určen především studentům bakalářského studia oboru Marketing a obchod na ekonomické fakultě
VŠB - Technické univerzity Ostrava, kteří jej absolvují jako oborově povinný, obvykle v zimním semestru 2. ročníku studia. Mohou jej však využít jako povinně volitelný i studenti jiných oborů.
Předmět je vyučován v rozsahu 1+2, je zakončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 4 kredity.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočet uděluje cvičící učitel, zkoušku vede přednášející. Problémy s udělením zápočtu nebo zkoušky student řeší s garantem předmětu, případně s vedoucím katedry.
KRITÉRIA SPLNĚNÍ:
ZÁPOČET:
Všechny průběžné zápočtové úkoly jsou termínované. Studenti úkoly odevzdávají prostřednictvím CMS Moodle, kde jsou vyhodnoceny. Termíny odevzdání hlídá interní aplikace Kalendář.
a) Úvodní autotest – prověří Vaši teoretickou připravenost na předmět. V testu je náhodně vygenerováno 10 otázek pokrývajících problematiku předmětu Statistika A. Na jejich zodpovězení je 20 minut. Z testu je možno získat maximálně 10 bodů. Test je možno opakovat, do výsledného hodnocení předmětu se počítá nejvyšší počet bodů (nejlepší pokus).
b) Závěrečný (souhrnný) autotest – prověří Vaše teoretické znalosti z předmětu. V testu je náhodně vygenerováno 10 otázek pokrývajících celou problematiku předmětu. Na jejich zodpovězení je 20 minut. Z testu je možno získat maximálně 10 bodů. Test je možno opakovat, do výsledného hodnocení předmětu se počítá nejvyšší počet bodů (nejlepší pokus).
c) Skupinový projekt – v tomto úkolu je Vaším cílem vytvořit pracovní skupinu 3 – 4 studentů a v rámci této skupiny připravit a realizovat marketingové statistické šetření s využitím serveru VYPLNTO.CZ a programu SPSS. Ze šetření vypracuje skupina výzkumnou zprávu, kterou uloží do CMS Moodle. Úkol je hodnocen max. 25 bodů, podmínkou je získání alespoň 15 bodů.
K získání zápočtu musí student získat minimálně 25 bodů ze všech zápočtových úkolů, z toho závěrečný projekt minimálně na 15 bodů.
ZKOUŠKA:
Zkouška z předmětu Statistické metody v marketingu je kombinovaná a probíhá v počítačové učebně.
a) Teoretický test – skládá se z 15 otázek pokrývajících celou problematiku předmětu. Na jejich zodpovězení je 25 minut. Z testu lze získat maximálně 15 bodů.
b) Praktická část zkoušky – je realizací marketingového statistického šetření na konkrétních datech a s předepsanými úkoly. Na rozdíl od skupinového projektu se hodnotí vlastní zpracování jednotlivých statistických úkolů, vhodnost použitých metod, interpretace výsledků a schopnost využití statistického programu SPSS. Z praktické zkoušky lze získat maximálně 40 bodů.
Podmínkou splnění zkoušky je získání minimálně 25 bodů z obou částí zkoušky a 51 bodů souhrnně za celý předmět. Při opakování zkoušky z důvodů nesplnění se opakují obě části zkoušky. Výsledky předcházejícího pokusu se nezapočítávají.
Všechny ostatní podmínky se řídí Jednotným studijním a zkušebním řádem VŠB-TU Ostrava.
E-learning
Elearningový kurz předmětu je umístěn na CMS Moodle: http://moodle.vsb.cz/vyuka.
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Předmět Statistické metody v marketingu (151329) je navržen pro prezenční formu studia s elektronickou podporou (tzv. blended learning). Organizovaná výuka je koncentrována do přednášek, které se konají každý týden, a cvičení, která probíhají 1 x za 14 dní.
Výuka je organizována do 12 tématických celků (kapitol). Každá kapitola odpovídá jedné přednášce. Cvičení jsou věnována obvykle 2 souvisejícím přednáškám.
Přednášky:
P1. Metody marketingového výzkumu
P2. Metody sběru dat, návrh dotazníku
P3. Explorace primárních dat
P4. Kontingenční tabulky, dvojné třídění
P5. Srovnávací testy
P6. Analýza závislostí v tabulkách
P7. Korelační a regresní analýza
P8. Analýza rozptylu ANOVA
P9. Vícerozměrná korelace a regrese
P10. Klasifikační metody
P11. Hlavní komponenty a faktorová analýza
P12. Prezentace výsledků výzkumu
Cvičení:
C1. Příprava dat v prostředí SPSS
C2. Explorační analýza v SPSS
C3. Testování hypotéz v SPSS
C4. Analýza závislostí
C5. Korelační a regresní analýza
C6. Vícerozměrné statistické metody
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky