115-0121/01 – Manažerská psychologie a multikulturální management (MPMM)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D. | Garant verze předmětu | PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 4 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu manažerská psychologie a interkulturální management je zvýšit interpersonální kompetence studujících jejich hlubším seznámením se subjektovou stránkou manažerské činnosti - s osobními předpoklady manažerů, jejich psychickými procesy, funkcemi a postupy při plnění manažerských funkcí, s psychologickými aspekty přístupů k efektivnímu zvládání náročných řídicích situací a s dynamikou interakce manažerů s jejich úkolovým a operačním prostředím. Dalším cílem předmětu je osvojení přístupu k řešení manažerských úkolů v multikulturálním prostředí v podobě získání interkulturálních kompetencí a dovednosti úspěšného zvládání situace prožívané kulturní jinakosti.
Vyučovací metody
Anotace
Předmět ve své prvé části – manažerské psychologii – seznamuje studující hlouběji se subjektovou stránkou vykonávání manažerské činnosti, tj. s osobnostními předpoklady manažerů a jejich významem pro úspěšné vykonávání manažerské činnosti, s psychickými funkcemi a procesy uplatňovanými při plnění manažerských funkcí, a s psychologickými aspekty zvládání náročných řídicích situací v soudobých podmínkách. Vysvětluje dynamiku interakce manažerů s jejich úkolovým a operačním prostředím. Zvláštní důraz je přitom kladen na individuální přístup k řídicím úkolům, mentální modely řídicích situací a řešených problémů, a na jejich tvůrčí řešení a na pracovní zátěž a psychického stresu. Druhá část předmětu – interkulturální management – uvádí studující do problematiky multikulturálních aspektů činnosti manažerů. Přednášená látka je demonstrována formou laboratorních cvičení s možností sebeposouzení s užitím psychologických přístupů a metod.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
COOPER, CL., ROBERTSON, IT. Key Reviews in Managerial Psychology. New York: John Wiley & Sons, 1994.
ČAKRT, M. Typologie osobnosti pro manažery. 1.vyd. Praha: Management Press, 1999. 257 s.
ISBN 80-85943-12-3.
DACEY, JS., LENNON, KH. Kreativita. Souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Praha: Grada Publishing, 2000. 250 s.
ISBN 80-7169-903-9.
DRAPELA, VJ. Přehled teorií osobnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 176 s.
ISBN 80-7178-134-7.
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s.
ISBN 80-7178-198-3.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada Publishing, 2005. 225 s.
ISBN 80-247-0577-X
NOVÝ, I. a kol. Interkulturální management. Lidé, kultura a management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1996. 144 s.
ISBN 80-7169-260-3.
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2004. 199 s.
ISBN 80-7178-885-6.
ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2000. 167 s.
ISBN 80-247-0012-3.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. 263 s.
ISBN 80-7178-291-2.
ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. 311 s.
ISBN 80-251-0457-5.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Pojetí manažerské psychologie v kontextu teorie managementu a soudobé
psychologie práce a organizace
- Vymezení manažerské psychologie a její účel
- Psychologická dimenze manažerské činnosti
2. Soudobá psychologie jako východisko koncipování manažerské psychologie
- Vznik a vývoj manažerské psychologie
- Základní psychologické pojmy a teoretické koncepce uplatňované v
manažerské psychologii
- Metody uplatňované v manažerské psychologii
3. Nároky na management v podmínkách globalizace
- Soudobé požadavky na organizace
- Manažerský potenciál jako podmínka manažerské efektivnosti
- Manažerské kompetence a posuvy nároků na manažery
4.Pojetí manažerské a organizační efektivnosti
- Vymezení organizační efektivnosti a různé její modely
- Vymezení manažerské efektivnosti
- Taxonomie manažerských dovedností se zřetelem k manažerské
efektivnostii
5.Interakce subjektu a objektu řízení a povaha řídicí činnosti manažera
- Struktura interakčního modelu „řídicí úkol - osobnost manažera -
manažerská činnost -
účinky"
- Poznávací a zasahovací cyklus (kognitivně-intervenční cyklus)
- Taxonomie manažerských činností (činnosti monitorovací, detekční,
percepční,kognitivní, diagnostické, explanační, koncepční, projekční,
intervenční, implementační a operační)
6. Osobnost manažera, struktura a dynamika osobnosti, osobní styl
- Teorie osobnosti využitelné v manažerské psychologii
- Osobnostní dimenze významné z hlediska řídicího působení manažerů
7. Psychologické aspekty manažerského rozpoznávání situací, manažerského
myšlení a rozhodování
- Řídicí úkoly a situace,
- Vnitřní reprezentace řídicích úkolů, mentální modely, plány a programy
činnosti
- Přístupy k řešení řídících úkolů: reaktivní řídicí automatismus,
rozhodování, řešeníproblémů
8. Psychologické aspekty vedení a řízení lidí
- Osobnostní podmíněnost stylu vedení a komunikace
- Působení motivačních a stimulačních zásahů
9. Manažerská výkonnost, pracovní zátěž a psychický stres, organizace
manažerské práce
- Manažerská výkonnost a výkonová motivace
- Faktory omezující manažerskou výkonnost
- Pracovní zátěž a psychický stres manažerů v soudobých organizacích
- Odolnost manažerů vůči zátěži a postupy vyrovnávání se se zátěží
10. Psychologické aspekty tvůrčího řešení manažerských problémů a tvořivosti
manažerů
- Tvořivost jako vlastnost osobnosti, charakteristické znaky tvůrčích
jedinců
- Psychologické zákonitosti tvůrčího procesu a překonávání bariér
tvořivosti
11. Manažerské sebepoznávání, seberealizace a rozvoj osobního manažerského
potenciálu
- Jáství jako osobnostní instance hodnocení, sebehodnocení, aktivity a
sebeřízení
- Proces sebepoznávání
12. Význam a úloha kultury v managementu a pojetí multikulturálního
managementu
- Nárůst internacionalizace a globalizace organizací, interkulturální a
multikulturální angažovanost managementu
- Pojetí národní kultury a mentality, prvky národní kultury
- Význam rozdílů mezi národními kulturami pro manažery
13. Modely národní kultury a jejich využití v manažerské praxi
- Národní kulturní odlišnosti, kulturní dimenze a postoje
- Modely národních kultur (Hofstede, Trompenaars)
14. Vyrovnávání se s kulturní jinakostí a překonávání kulturního šoku
- Psychologické modely překonávání kulturního šoku
- Interkulturální a multikulturální komunikace, její efektivnost a
bariéry
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.