711-0602/03 – Sociologie managementu (SM)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Mgr. Petra Kowaliková, Ph.D. | Garant verze předmětu | PhDr. Anna Papřoková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 5 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1995/1996 | Rok zrušení | 2010/2011 |
Určeno pro fakulty | HGF, FEI | Určeno pro typy studia | navazující magisterské, bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Získat základní teoretické znalosti a dovednosti z oblasti řízení, plánování a rozhodování v podniku s důrazem na sociální podmíněnost těchto procesů. Pochopit souvislosti vlivu a změn prostředí na organizaci, na plánování její strategie, struktury a lidských zdrojů vzhledem k cílům organizace. Osvojit si základní poznatky z managementu, motivace a vedení lidí. Pochopit problematiku firemní kultury, její závislost na kultuře společnosti, roli jedince v organizaci a získat znalosti potřebné k diagnostice a zavedení změny firemní kultury.
Vyučovací metody
Semináře
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Anotace
Sociologie managementu vychází ze sociálně psychologické podmíněnosti řízení i role managera. Akcentuje vliv lidského faktoru na plánování, organizování a rozhodování v podniku. Zabývá se vedením, pracovní motivací a stimulací lidí v organizaci. Zaměřuje se i na problematiku firemní kultury z makro i mikroperspektivy, prezentuje možnosti její diagnostiky a změny.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
BLAŽEK, Ladislav. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011, s.191.
ISBN 978-80-247-3275-6.
BROOKS, Ian. Firemní kultura. 1. vyd. Brno: Computer press, 2003. 296 s.
ISBN 80-7226-763-9.
DRUCKER, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007. 300 s.
ISBN 978-80-7261-066-2.
KOONTZ, Herold, WEIHRICH,Heinz. Management. Victoria Publishing, 1993. s.659.
ISBN 80-85605-45-7
LUKÁŠOVÁ, Růžena, NOVÝ, Ivan a kol. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 174 s.
ISBN 80-247-0648-2
NOVÝ, Ivan, SURYNEK, Alois a kol. Sociologie pro ekonomy a manažery. 2. přepracované a rozšířené vydání, dotisk 2007. Praha: Grada Publishing, 2006, s. 276.
ISBN 80-247-1705-0.
PETERS Thomas J., WATERMAN Robert. H.: Hledání dokonalosti. Praha: Svoboda 1993. 294 s.
ISBN 80-205-0313-7
PROCHOVNÍK, Štěpán, DUŠKOVÁ, Anna, KAŇÁKOVÁ, Zdena, PAPŘOKOVÁ, Anna, PREMUSOVÁ, Jarmila. Sociologie průmyslu. 1. vyd. Ostrava, ediční středisko VŠB, 1991. 124 s.
ISBN 80-7078-091-6.
ROBBINS,Stehen, P. COULTER, Mary. Management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. s. 600.
ISBN 80-247-0495-1
SOUČEK, Zdeněk. Zvítězíme i v globální ekonomice. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2008. s. 356.
ISBN 978-80-86946-73-3.
VODÁČEK, Leo, VODÁČKOVÁ, Olga Management. Teorie a praxe v informační společnosti. 4. rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2001. 314 s.
ISBN 80-7261-041-4
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
test
projekt
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Management. Interdisciplinární charakter, vztah k dalším disciplínám. Využití v praxi organizace.
2. Teorie a praxe managementu – základní etapy vývoje managementu a systémy řízení. Postmoderní přístupy. Funkce managementu.
3. Teorie firmy. Podnik jako výrobně - ekonomická a sociální jednotka. Strategie, struktura a prostředí podniků. Projektování a vývoj organizace (klasické a neoklasické).
4. Sociální systém organizace. Sociální potenciál, sociální struktura, činnosti, funkce. Sociální a pracovní skupina, tým a organizace. Komponenty sociálního systému: schopnosti, sociální a psychologické potřeby, vztahy, možnosti vzdělávání, komunikace, pestrost práce.
5. Člověk v organizaci. Whytův organizační člověk, typologie; vlastnosti osobnosti, postoje, hodnoty, motivy pracovní činnosti, pracovní spokojenost.
6. Vznik organizace - cíl a strategické tendence. Seskupování, integrace a kooperace činností. Definice role, odpovědnosti, pravomoci. Hierarchické struktury.
7. Osobnost, vlastnosti a role manažera. Řídící pyramida a převažující činnosti. Sebeřízení a kariéra.
8. Motivace, vedení (leadership), poslání a cíle organizace. Teorie osobnosti, skupin, situační, transakční a transformační styly vedení (Fiedler, Vroom, Bass). Kaučování.
9. Vytváření efektivních týmů - výběr, vedení, metody hodnocení, rozvoj motivace, řešení problémů a rozhodování. Týmová spolupráce.
.
10. Projektové řízení. Struktura pracovníků, nábor a výběr, proces integrace do organizace. Aadaptace, vzdělávání, kariéra.
11. Podniková kultura, její prvky (hodnoty, představy, přístupy) a typy. Vztah mezi strategií, organizační strukturou a firemní kulturou. Podniková kultura mezinárodních firem.
12. Model řízené změny – strategická analýza, diagnóza, kategorizace sil, vytvoření modelu změny. Inovace v organizační architektuře: strategické aliance, decentralizace, štíhlé struktury.
13. Makroorganizace a globalizace . Postmoderní organizace (síťové a virtuální) a jejich řízení.
14. Analýzy sociálního systému (strukturální, dynamické).
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.