153-0472/01 – Neziskové organizace (NZO)
Garantující katedra | Katedra veřejné ekonomiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Bc. Jiří Bečica, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Bc. Jiří Bečica, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Budete umět
klasifikovat a charakterizovat právní formy neziskových organizací v ČR;
popsat teorie neziskových organizací;
Budete schopni
rozlišit právní a ekonomické aspekty fungování státních a nestátních neziskových organizací;
vyjmenovat kritéria třídění neziskových organizací;
definovat základní principy řízení neziskových organizací;
Získáte
praktické zkušenosti pro analýzu hospodaření neziskových organizací.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět se zaměřuje na získání znalostí a dovedností v oblasti poslání, cílů, managementu, postavení a ekonomických předpokladů fungování formálních neziskových organizací v rámci národního hospodářství. Specifikace neziskových organizací dle jednotlivých typů (založení, vznik, orgány, zrušení, zánik). Důraz je kladen nejen na specifika neziskových organizací, způsoby jejich hospodaření a zdroje financování, ale též na roli a uplatňování marketingu, fundraisingu a crowdfundingu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
klasifikovaný zápočet; seminární práce; písemný test.
E-learning
Studijní opory TpB:
https://lms.vsb.cz/course/view.php?id=72601
Další požadavky na studenta
Studium povinné a odborné literatury k jednotlivým tématům.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova předmětu (hlavní témata po jednotlivých týdnech):
1. Národní hospodářství a neziskové organizace. Vymezení veřejného a soukromého sektoru a role neziskových organizací v rámci jednotlivých sektorů, pojmosloví, definice.
2. Úloha a funkce neziskových organizací v občanské společnosti. Pojetí občanské společnosti, poslání a činnost podniků a organizací. Kritéria členění neziskových organizací (typologie). Opodstatněnost existence vládních a veřejnoprávních neziskových organizací.
3. Historické souvislosti v neziskovém sektoru v českých zemích. Úloha Rady vlády pro nestátní neziskové organizace.
4. Základy teorie neziskových organizací a obecné zásady jejich fungování (společenská spotřeba, veřejná spotřeba, vlastnictví, problematika charakteru statků). Fundace (nadace a nadační fondy). Právní úprava, založení, vznik, zrušení, zánik, orgány, zásady hospodaření, příklady z praxe.
5. Územní samospráva v ČR. Charakteristika, funkce a role územních samosprávných celků (obce, kraje, dobrovolné svazky obcí, regiony soudržnosti). Právní úprava, pravomoci, orgány, poskytované statky, zásady hospodaření.
6. Zájmová samospráva v ČR. Charakteristika, funkce a role profesních komor s povinným a nepovinným členstvím. Právní úprava, založení, vznik, zrušení, zánik, orgány, zásady hospodaření.
7. Příspěvkové organizace a organizační složky státu a územní samosprávy. Právní úprava, založení, vznik, zrušení, zánik, orgány, zásady hospodaření, hlavní a jiná/doplňková činnost, fondové hospodaření.
8. Církve a náboženské společnosti. Právní úprava, založení, vznik, zrušení, zánik, orgány, příjmy a výdaje, zásady hospodaření, zvláštní práva, financování z veřejných rozpočtů.
9. Politické strany a politická hnutí. Právní úprava, založení, vznik, zrušení, zánik, orgány, příjmy a výdaje, zásady hospodaření, financování z veřejných rozpočtů.
10. Řízení jako ekonomický nástroj v neziskových organizacích. Plánování, SWOT analýza, ovlivňování okolí, principy a zásady, poslání, měření výkonnosti.
11. Management v neziskových organizacích. Pojetí komunikace, komunikační techniky, vztah komunikace a motivace, specifika personálního řízení, personální činnosti, hmotná zainteresovanost, odměňování.
12. Vývoj marketingového myšlení, subjekty, podstata a význam marketingu, public relations a lobbingu u neziskových organizací.
13. Význam a role fundraisingu, crowdfundingu, dárcovství a dobrovolnictví v neziskových organizacích.
14. Finance v neziskových organizacích. Role účetnictví, kalkulace, cen, měření výkonů a problematika platby daní v neziskových organizacích. Finanční analýza a rozhodovací ukazatele finanční analýzy u neziskových organizací.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky