119-0320/08 – Obchodní právo v praxi (OP v praxi)

Garantující katedraKatedra právaKredity5
Garant předmětuprof. JUDr. Naděžda Rozehnalová, CSc.Garant verze předmětuprof. JUDr. Naděžda Rozehnalová, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2019/2020Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
HAL30 JUDr. Bohuslav Halfar
GON043 JUDr. Barbora Košinárová, Ph.D.
KRU53 Ing. Martina Krügerová, Ph.D.
ROZ21 prof. JUDr. Naděžda Rozehnalová, CSc.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet 3+1

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Absolvent předmětu získá: - pokročilejší přehled v oblasti obchodněprávní regulace - zejména zvládne porozumět, vnímat vyplývající povinnosti a vyvozovat praktická doporučení v právu obchodních smluv a právu obchodních korporací - praktický přehled o pramenech obchodního práva a jejich využití v praxi - student bude schopen poznat a v praxi využít informace, ve kterých zákonech jsou které důležité otázky upraveny - přehled o základních problémových oblastech, institutech a pojmech obchodního práva, student bude schopen porozumět právním textům, právním jednání, jednoduchá právní jednání vytvářet, a to za použití odpovídající terminologie - schopnost vyhledat a aplikovat obchodněprávní normy na dané faktické zadání; student bude schopen alespoň v základních případech propojit ekonomickou a právní rovinu - identifikovat problém a najít pro něj právní řešení - identifikace hrozeb a příležitostí a využití takových právních (zejm. smluvních) nástrojů, které na ně nejlépe reagují

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Praxe

Anotace

Předmětem kurzu je podrobnější výklad obchodního práva s návazností na praktické využití získaných teoretických znalostí. Student předmětu získá pokročilejší přehled v oblasti obchodněprávní regulace, bude umět vyvozovat praktická doporučení v právu obchodních smluv a právu obchodních korporací.

Povinná literatura:

ADAMS, Alix, Stephanie CAPLAN a Graeme LOCKWOOD. Law for business students. 11th edition. Harlow, England: Pearson, 2020. ISBN 978-1-292-27224-5. LASÁK, Jan a kol. Zákon o obchodních korporacích: komentář. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2021. ISBN 978-80-7598-881-2. RABAN, Přemysl. Obchodní právo. Brno: Václav Klemm, 2020. ISBN 978-80-87713-19-8.

Doporučená literatura:

POKORNÁ, Jarmila, Jan LASÁK a Josef KOTÁSEK. Obchodní společnosti a družstva. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2022. ISBN 978-80-7400-867-2. PRAVDOVÁ, Markéta a kol. Postavení jednatele: právní a daňový pohled. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-3150-6. VLACHOVÁ, Barbora. Právo pro podnikatele. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2020. ISBN 978-80-88330-05-9.

Další studijní materiály

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

průběžné řešení písemných zadání na cvičeních a jejich obhajoba písemný zápočtový test

E-learning

kurz LMS

Další požadavky na studenta

Během studia plnit zadání a úkoly dané pedagogem. Během studia sledovat aktuální změny legislativy v souladu s pokyny přednášejících.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Podnikatel a podnikání, jednání podnikatele. Obchodněprávní úkony v praxi. 2. Obchodní korporace – pohled společníka a investora. Konkrétní postup založení s.r.o. na míru, optimalizace pro zvolený podnikatelský projekt. 3. Společenské smlouvy a akcionářské dohody. 4. Výkon společnických práv, vliv na chod společnosti, řízení a kontrola korporace. 5. Orgány obchodních korporací v obchodní praxi. 6. Ovlivnění, ovládání a jednotné řízení. Základy koncernového práva. Zrušení a zánik korporace. Likvidace. 7. Specifikace jednotlivých osobních a kapitálových společností. Specifika kótovaných akciových společností. 8. Negociace a kontrakce v obchodní praxi. 9. Smluvní řešení obchodních rizik, utvrzení a zajištění, optimalizace smluv z pohledu dodavatele a odběratele. Využitelnost samovykonatelných smluvních nástrojů. Využití směnečných nástrojů. Smluvní řešení změny okolností. 10. Následky porušení smluvních ujednání. Smluvní a zákonné sankce. 11. Náhrady škody. Vadné plnění a jeho následky. 12. Smlouva kupní, smlouva o dílo a další smluvní typy v obchodní praxi. 13. Praktický postup při vymáhání pohledávek, včetně vymáhání v insolvenčním řízení. 14. Soudní a mimosoudní řešení obchodních sporů – praktický postup z pohledu žalobce i žalovaného.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2019/2020 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet 85 (85) 85 2
        Písemný test Písemka 85  85 3
Rozsah povinné účasti: povinná docházka na cvičení průběžné řešení písemných zadání na cvičeních a jejich obhajoba písemný zápočtový test

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: nepovinná docházka na cvičení, odevzdání zpracovaných úkolů zadaných v LMS, písemný test ve zkouškovém období

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 3 povinně volitelný typu B stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Šumperk 2 povinný stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 3 povinně volitelný typu B stu. plán
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 3 povinně volitelný typu B stu. plán
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Šumperk 2 povinný stu. plán
2021/2022 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2021/2022 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 3 povinně volitelný typu B stu. plán
2020/2021 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 3 povinně volitelný typu B stu. plán
2020/2021 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2019/2020 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2019/2020 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 3 povinně volitelný typu B stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku
Blok předmětů bez studijního plánu - EKF - P - cs 2024/2025 prezenční čeština volitelný odborný EKF - Ekonomická fakulta stu. blok

Hodnocení Výuky



2023/2024 zimní
2022/2023 zimní
2021/2022 zimní
2020/2021 zimní