121-0305/01 – Standard Language and its Culture (SJJK)
Gurantor department | Department of Economics Journalism | Credits | 3 |
Subject guarantor | Fiktivní Uživatel | Subject version guarantor | Fiktivní Uživatel |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 1 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2008/2009 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
xxxx
Teaching methods
Lectures
Summary
Disciplína je zaměřena na vymezení jazykové kultury ve vztahu ke spisovné
češtině. Opírá se o klasické teze Pražského lingvistického kroužku a sleduje
dynamickou povahu jazykové kultury v současnosti.
Předpokládá se, že se u studentů rozvine na základě praktických ukázek
schopnost posuzovat, co je a co není jazykově správné v závislosti na typu
projevu, a schopnost vnímat správnost jevů v kontextu vývojových tendencí
češtiny.
Compulsory literature:
Literatura:
Aktuální otázky jazykové kultury. Praha: Academia, 1979.
BARTOŠEK, J. Kultura věcné jazykové komunikace. Olomouc: UP, 1996.
CUŘÍN, F. – NOVOTNÝ, J. Vývojové tendence současné spisovné češtiny a kultura
jazyka. Praha : SPN, 1987.
ČERNÁ, A., a kol. Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002.
HAUSENBLAS, K. O kulturu řeči. NŘ 3, 1991, s. 113-123.
HOLASOVÁ, T. Umíte dobře mluvit? Praha: H&H, 1992.
KARLÍK, P. – KRČMOVÁ, M. (eds.) Jazyk a kultura vyjadřování. Sborník MU, Brno
1998.
KULDANOVÁ, P. – SVOBODOVÁ, J. Jazyková kultura dnešních dní. Ostrava: OU, 2003.
Readings in Linguistics I. Ed. Joos, M. 4 ed. Chicago – London: Univ. of
Chicago Press, 1968.
SEDLÁČEK, M. K vývoji jazykové kultury češtiny v letech 1918 - 1945. NŘ 1991,
č. 4-5.
Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: Melantrich, 1932.
STICH, A. K pojmu jazykové kultury a jeho obsahu. In Aktuální otázky jazykové
kultury. Praha : Academia, 1979.
VACHEK, J. Prolegomena k dějinám pražského školy jazykovědné. Jinočany: H&H,
1999.
doporučené studijní materiály:
DANEŠ, F. a kol. O češtině pro Čechy. Praha : Orbis, 1963.
NOSEK, J. Vilém Mathesius a počátky Pražského lingvistického kroužku. XXI.
ročenka Kruhu moderních filologů, s. 8-13. Praha 1997.
VACHEK, J. Some Basic and Less Known Aspects of the Prague Linguistic School.
Praha : Academia, 1983.
WELLEK, R. Vilém Mathesius (1882 - 1945). Founder of the Prague linguistic
circle. In L. MATEJKA, Sound, Sign and Meaning. New York : Routledge, 1978, s.
6-14.
další doporučená literatura:
DAVIS, P. W. Modern Theories of Language. New Yersey: Prentice Hall 1973.
DE SAUSSURE, F. Kurs obecné lingvistiky. Praha : Odeon, 1989.
DOKULIL, M. - SGALL, P. Anketa o jazykové kultuře. NŘ 4, 1992, s. 169-174.
Dynamika současné češtiny z hlediska lingvistické teorie a školské praxe.
Sborník PdF UK, Praha 1988.
GARVIN, P. L. Method and Theory in Linguistics. Hague – Paris : Mouton, 1970.
STEINER, P. The conceptual basis of Prague structuralism. In L. MATEJKA
Sound, Sign and Meaning. New York : Routledge, 1978, s. 351-385.
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Language, language sign, purism and polishing
2. PLK - the main principles, the main ideas; Members of PLK and its followers, PLK and the present time
3. Definition and stratification of the national language; Structural and non-structural formations
4. Attitudes to the written language and language culture (development and changes of opinions in the course of the 20th century); Language structure and its elements
5. Development of the Czech language culture between 1918 and 1945, understanding of language culture nowadays
6. Concepts: standard, substandard, variant and variety; Structural, style and communication standards
7. Development of opinions on the standard and codification; Retrospectives and prospective depth of codification, dynamics of literary language, variant and standard, variability and codification; Codification procedure
8. Development in literary language, current development tendencies
9. Opposition, antimony working in the literary language; Intellectualization vs. democratization; internationalization versus nationalization; rationalization vs. ways of emotionalizing; terminology vs. de-terminology, formality vs. looseness, automation vs. updating
10. Topical (theoretical as well as practical) issues of the language culture (e.g. superstitions about the language)
11. Attitudes of the public to the language
12. Language consultancy and relationship of the public to the language culture
13. Media and the language culture
14. The future of literary language and the prospects of language culture
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.