151-0435/01 – Mathematics in Economics (ME435)
Gurantor department | Department of Mathematical Methods in Economics | Credits | 5 |
Subject guarantor | doc. Ing. Petr Seďa, Ph.D. | Subject version guarantor | RNDr. Danuše Bauerová, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 1 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2006/2007 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Follow-up Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The main aim of the course is to teach students how to use mathematics effectively and to increase knowledge and understanding of microeconomic and macroeconomic problems.
Students will get the following knowledge, skills and abilities:
• will be able to use mathematics as a tool for deeper understanding of microeconomics and macroeconomics,
• will be able to study economics effectively,
• will learn how to apply methods and procedures of mathematical analysis to solve practical economic problems at the microeconomic and macroeconomic level,
• will be able to describe solutions of selected economic problems using mathematical tools, check individual steps of given solution, generalize conclusions and evaluate the correctness of results with respect to given conditions.
Teaching methods
Lectures
Summary
This course connects the existing knowledge of mathematics and economics obtained at bachelor level of study so that students apply the knowledge of mathematics in the area of microeconomics and macroeconomics. The aim of this course is to enable students to understand the benefits of using mathematics as a very useful tool for understanding objective economic reality using mathematical abstraction. Students should discover connections and relationships by comparing economic phenomena having different content but same formal description. This approach allows students to achieve a deeper knowledge of economics.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Osnova předmětu:
1. Funkční závislost v ekonomii.
Úvod do předmětu, organizace. Moodlování.
Identifikace vybraného ekonomického problému a jeho řešení – zahájení týmové
práce.
Matematické modelování.
Matematické funkce v MS Excel.
Kvantifikace ekonomických veličin a jejich měření.
Kauzalita ekonomických proměnných. Nespojitý a spojitý přístup.
Konstrukce funkční závislosti z empirických dat.
Aproximace diskrétních hodnot spojitou diferencovatelnou funkcí.
2. Sklon funkce.
Matematická analýza ekonomických závislostí jedné proměnné, abstrakce a
systemizace I. (diferenciální počet v ekonomických aplikacích: sklon funkce)
3. Analýza bodu zvratu.
Matematická analýza ekonomických závislostí jedné proměnné, abstrakce a
systemizace II. (diferenciální počet v ekonomických aplikacích: veličiny
celkové průměrné a mezní, elasticita funkce).
4. Extrémy ekonomických funkcí.
Matematická analýza vybraných ekonomických závislostí více proměnných. Extrémy
ekonomických funkcí více proměnných s vazbou, systemizace analogií (funkce
užitková, produkční, ...).
5. Makroekonomické modelování.
Funkční závislost jako nástroj pro modelování makroekonomických jevů.
6. Akumulace kapitálu.
Integrální počet
– „matematika pro ekonomii a ekonomie pro matematiku“.
7., 8. Diferenciální rovnice vyšších řádů.
9. Diferenční počet.
10.Diferenční rovnice.
11. Dynamická rovnováha na trhu zboží.
Dynamické procesy v mikroekonomii.
12. Dynamický multiplikátor.
Dynamické procesy v makroekonomii.
13. Závěrečná podpora studia.
Opravné písemné práce.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.