167-0406/01 – Exact Approaches and Innovation in Economic Praxis (EPINd)
Gurantor department | Innovative Education Institute | Credits | 4 |
Subject guarantor | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. | Subject version guarantor | doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 2 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2006/2007 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
In this subject you obtain following knowledge, skills and habits:
a) Knowledge:
- You will gain insight into sense and meaning of exact methods and innovations in modern economist's work and you will find how to effectively use these methods in decision, planning and solving of concrete problems in economical praxis.
- You will meet selected numerical tools and you will learn to use them in the solving of specific economic problems.
- You will know what kind of problems is suitable for using numerical methods instead of analytical ones, when it is useful to make simulation and how these tools can spend our work and time.
b) Skills:
- You will know to solve problems from the different areas of economics (and not only economics) using innovative exact tools and methods.
- You will meet various possibilities of solving problems in specific analytical environment on PC and you will learn to utilise such an environment as an effective tool for your work.
c) Habits:
- You will gain summary of new and relatively simple methods of problems solving, you can solve only with difficulties or not able to do it.
- You will learn to use PC as a clever calculator and drawing board with new effective tools using selected economical problems.
- You will get significant competitive advantage against them which do not use exact and innovative tools in their work.
Teaching methods
Summary
Předmět Exaktní přístupy a inovace v ekonomické praxi učí budoucího ekonoma
exaktnímu myšlení jako způsobu chápání procesů a dějů kolem nás. Předmět
ukazuje, že i na první pohled složité úlohy lze řešit relativně jednoduše s
využitím výpočetní techniky a vhodných programů.
V předmětu se studenti seznámí s vybranými CAS programy a naučí se s jejich
pomocí řešit různé analytické a rozhodovací úlohy, především orientované na
ekonomickou problematiku. CAS programy dnes patří ke standardnímu vybavení
počítače moderního inženýra a zvládnutí práce s nimi vám přinese v budoucnu
významnou konkurenční výhodu.
V tomto předmětu nejde o výuku matematiky, informatiky ani ekonomie. K jeho
zvládnutí nepotřebujete hlubší než středoškolské znalosti z matematiky a
informatiky, jedinou skutečnou prerekvisitou je chuť přemýšlet, objevovat a
naučit se něco nového.
Compulsory literature:
Friedrich, V. Pracujeme v programu MATLAB. VŠB-TU Ostrava, 2006. (elektronická verze je součástí kurzu v LCMS Moodle).
Další studijní materiály najdete na http://moodle.vsb.cz/vyuka.
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Předmět je vyučován distanční formou s podporou elektronických opor (e-learning) v prostředí CMS Moodle.
http://moodle.vsb.cz/kpm
Průběžné studium je podporováno plněním povinných i volitelných zápočtových úkolů v tomto elektronickém vzdělávacím prostředí.
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Předmět Exaktní metody a inovace v ekonomické praxi tvoří 4 tématické moduly s
následující strukturou a
obsahem:
A. Seznámení s matematickým programovým prostředím
Matlab jako kalkulačka. Proměnné a jejich hodnoty, výpočty v Matlabu. Kreslení
jednoduchých grafů. Skripty v
Matlabu. Algebraické, numerické a symbolické řešení úloh. Symbolické úpravy v
Matlabu. Modelování
jednoduchých ekonomických vztahů a jejich zobrazení. Metoda Monte Carlo,
simulace fronty v obchodě.
B. Matice, vektory a polynomy
Práce s maticemi a vektory. Operace s maticemi. Čtvercové matice. Soustavy
rovnic a jejich řešení. Využití matic
v ekonomii: Markovovy řetězce a jejich simulace, modelování marketingového
chování zákazníka. Strukturální
maticové modely.
C. Funkcionální analýza
Definice funkce, grafy funkcí. Analýza průběhu funkce. Derivace a integrál.
Výpočet určitého integrálu. Vztahy
mezi funkcemi T, M a A a jejich modelování. Modelování užitkové funkce,
hledání mezního užitku. Modely s
omezením, Lagrangeův multiplikátor. Modelování elasticity poptávkové funkce.
D. Dynamické modelování
Jednoduchá obyčejná diferenční a diferenciální rovnice. Simulink, modelování
diferenciálních rovnic v
Simulinku. Nespojitý a spojitý pavučinový model. Akcelerátor a multiplikátor,
makroekonomické modely
rovnováhy. Teorie chaosu, Lorenzův atraktor, chaotické chování časových řad.
Každý z uvedených modulů představuje látku v rozsahu cca 3 týdnů. Předmět je
vyučován formou společných
presenčních cvičení a samostudia. Pořadí modulů při studiu je závazné.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.