157-0583/01 – Strategic Management (SM)
Gurantor department | Department of Systems Engineering and Informatics | Credits | 4 |
Subject guarantor | Ing. Eva Moravcová, CSc. | Subject version guarantor | Ing. Eva Moravcová, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | | |
| | Study language | English |
Year of introduction | 2009/2010 | Year of cancellation | 2012/2013 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Follow-up Master, Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
To characterize the evolution stages of strategic management
To identify the role of strategy and strategic decisions in the strategic process context
To recognize the importance of internal and external factors in the organisation competitive success
To be able to apply the gaine knowledge in a practical situation
Teaching methods
Lectures
Individual consultations
Tutorials
Project work
Summary
1. The nature of strategic management and strategic thinking
2. SM and strategic planning process steps, strategic levels
3. Goals, values and performance - vision and mission, strategic leadership
4. External environment assessment, analysis of the industry environment, determinants of industry profit
5. Analysis of internal strategic resources and capabilities, core competencies
6. Corporate level strategic capabilities, corporate parenting
7. Strategic choice - nature and sources of competitive advantage,
8. Business, corporate strategy formation and selection.
9. Strategy implementation. Strategy - culture - structure.
10. Managing strategic change
11. Nature of strategic control, Balanced Scorecard
Compulsory literature:
Johnson, G, Scholes, K. and Whittington,R. (2008) Exploring Corporate Strategy: Text and cases, 8th edition, Pearson Education Limited.
Grant, R. M.(2002) Contemporary Strategy Analysis, 4th edition, Blackwell Publishers.
De Wit, B., Meyer, R. (2004) Strategy, Process, Content, Context, West Publishing.
Recommended literature:
Thompson, J. L. (2001). Strategic Management: Awareness and Change, London, 3rd edition, Thomson Learning.
Pettigrew, A, Thomas, H, Whittington, R.. (2002) Handbook of strategy and management, Sage
Wheelen, T. L , Hunger, J. D., (2002) Strategic Management and Business Policy, 8th edition, Prentice Hall.
Kaplan R.S., Norton D.P. (1996) The balanced scorecard : translating strategy into action. Harvard Business School Press, Boston
Hamel, G. And Prahalad, C. K. (1994). Competing for the Future, Harvard Business School Press.
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
case study
E-learning
Other requirements
Osnova předmětu:
1. Operační výzkum jako základ kvantitativního přístupu k rozhodování.
- Vývoj a systémové znaky operačního výzkumu. Operační výzkum jako
kvantitativní přístup k rozhodování v managementu.
- Ekonomicko-matematické modelování.
- Metody operačního výzkumu, klasifikace, využitelnost při řešení
Cvičení:
1. Teorie grafů a její aplikace.
2. Metody využívající poznatky teorie grafů .
3. Softwarová podpora pro řešení úloh.
4. Strukturní modely – Popis systému nástroji teorie grafů ve vztahu k
strukt. modelu.
5. Strukturní modely -základní propočty v I. II. a III. kvadrantu.
6. Síťová analýza – analýza problému a konstrukce síťového grafu.
7. Časová analýza v síťovém grafu.
8. Lineární diagram projektu, hodnocení nároků na zdroje.
9. Základní úlohy lineárního programování, jejich řešení.
10. Dualita a ekonomická efektivnost.
11. Dopravní úlohy lineárního programování.
ekonomických úloh.
2. Operační výzkum jako systémová disciplína.
- Teoretické a aplikované systémové disciplíny, vztah systémových
disciplín k operačnímu výzkumu.
- Základní systémové pojmy.
3. Systémová analýza a syntéza, její metody a techniky.
- Model postupu řešení systémové úkoly. Životní cyklus systému, cyklus
řešení problému jako metodologie řešení systémové úlohy.
4.,5 Strukturní analýza, strukturní modely.
- Předmět a účel strukturní analýzy a strukturních modelů.
- Hlavní části, postup konstrukce statického modelu a modelové výpočty
modelovaných procesů a toků
( I,II,III kvadrant, koeficienty).
6. Síťová analýza.
- Aplikační oblasti síťové analýzy , základní pojmy, metody.
- Postup konstrukce síťových grafů.
7. Časová analýza v síťovém grafu.
- Časová náročnost projektu, termíny aktivit v projektu, kritická
cesta,
časové rezervy,
- Analýza kritické cesty.
8. LDP a Analýza nároků na zdroje.
- Lineární diagram projektu, pravidla jeho tvorby. Úlohy minimalizace
spotřeby zdrojů. Úloha optimalizace rozvrhu zdrojů vzhledem k času.
9. Optimalizační metody, úvod do lineárního programování.
- Lineární programování , principy konstrukce matematických modelů.
Základní úlohy a jejich charakteristiky. Obecný model úlohy lineárního
programování.
10 . Řešení a interpretace úloh LP
- Základní princip řešení modelu, simplexová metoda. Dualita a
efektivnost.
11.,12. Distribuční úlohy.
- Specifika úloh, metody jejich optimalizace.
13.14. Modely hlavních subsystémů Základní subsystémy v podnikatelských
aktivitách, vzájemné vazby. Typické problémy řešitelné modely hlavních
subsystémů.
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
The goal of the course is to introduce students in the issues of strategic process application in the modern organization.
Students will acquire knowledge about dimensions and levels of strategic management and recognize the impact of internal and external factors on the organizational success. They will be able to apply the gained knowledge to practical business situations.
Structure of the course:
1. The nature of strategic management and strategic thinking
2. SM and strategic planning process steps, strategic levels
3. Goals, values and performance - vision and mission, strategic leadership
4. External environment assessment, analysis of the industry environment, determinants of industry profit
5. Analysis of internal strategic resources and capabilities, core competencies
6. Corporate level strategic capabilities, corporate parenting
7. Strategic choice - nature and sources of competitive advantage,
8. Business, corporate strategy formation and selection.
9. Strategy implementation. Strategy - culture - structure.
10. Managing strategic change
11. Nature of strategic control, Balanced Scorecard
12. Globalization and internationalization in SM.
Conditions for subject completion
Conditions for completion are defined only for particular subject version and form of study
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.