153-0302/04 – Ekonomika neziskových organizací (ENO)

Garantující katedraKatedra veřejné ekonomikyKredity4
Garant předmětuIng. Bc. Jiří Bečica, Ph.D.Garant verze předmětuIng. David Slavata, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2011/2012Rok zrušení2012/2013
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
SLA31 Ing. David Slavata, Ph.D.

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Budete umět  klasifikovat a charakterizovat právní formy neziskových organizací v ČR;  popsat teorie neziskových organizací; Budete schopni  rozlišit právní a ekonomické aspekty fungování státních a nestátních neziskových organizací;  vyjmenovat kritéria třídení neziskových organizací;  definovat základní principy řízení neziskových organizací; Získáte  praktické zkušenosti pro analýzu hospodaření neziskových organizací.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Předmět seznamuje s principy fungování neziskových organizací. Objasňuje jejich význam ve společnosti a národním hospodářství. Dále také objasňuje roli neziskových organizací z pohledu ochránce demokratických principů země. V rámci výuky jsou studenti seznamování s principy neziskového sektoru , se specifiky neziskových organizací, se způsoby jejich hospodaření a zdrojů financování. V rámci studia jsou také zasvěcováni do řízení a rozhodování neziskových organizací, marketingu a fundraisingu.

Povinná literatura:

KRYŠKOVÁ, Šárka. Nestátní neziskové organizace - právní úprava, účetnictví, audit, daně. Vydání první. Praha: Leges, 2019. 302 stran. ISBN 978-80-7502-378-0. VRABKOVÁ, Iveta a kol. Příspěvkové organizace: postavení, úkoly a technická efektivnost. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2017. ISBN 978-80-248-4028-4. BEČICA, Jiří a František VARADZIN. Sídla a produkční potenciál (fungování a ekonomický potenciál obcí v ČR s příklady z území Moravskoslezského kraje). Praha: Professional Publishing, 2016. ISBN 978-80-906594-0-7. VÍT, Petr. Praktický právní průvodce pro neziskové organizace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5477-2. 4487-2. CENTRUM PRO VÝZKUM NEZISKOVÉHO SEKTORU. http://www.e-cvns.cz RADA VLÁDY PRO NESTÁTNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE. http://www.vlada.cz/cs/rvk/rnno/uvod.html

Doporučená literatura:

JOŠT, Marek. Nestátní neziskové organizace: právní úprava, účetnictví, audit, transparentnost. Vydání první. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2019. 249 stran. ISBN 978-80-245-2325-5. KRECHOVSKÁ, Michaela, HEJDUKOVÁ, Pavlína a HOMMEROVÁ, Dita. Řízení neziskových organizací: klíčové oblasti pro jejich udržitelnost. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2018. 203 stran. Expert. ISBN 978-80-247-3075-2. HYÁNEK, Vladimír. Neziskové organizace: teorie a mýty. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5651-0. ŠEDIVÝ, Marek a Olga MEDLÍKOVÁ. Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4040-9.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

seminární práce, test

E-learning

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1.Národní hospodářství podle principů financování (vymezení veřejného sektoru). 2.Úloha neziskových organizací v národním hospodářství a v občanské společnosti (pojetí občanské společnosti, poslání a činnost podniků a organizací). Opodstatněnost existence vládních a veřejnoprávních neziskových organizací. 3. Základy teorie neziskových organizací. 4. Zásady fungování NO (společenská spotřeba, veřejná spotřeba, vlastnictví, problematika charakteru statků). 5. Typologie neziskových organizací v ČR. 6. Nevládní neziskové organizace (základní členění,občanská sdružení, OPS, nadace, politické strany a církve, nevládní neziskový sektor v zahraničí). 7. Veřejnoprávní neziskové organizace (organizační složky, příspěvkové organizace státu, obce, kraje). 8. Základní zákony o neziskových organizacích (přehled legislativy). 9. Řízení jako ekonomický nástroj v NO (plánování, SWOT analýza, ovlivňování okolí, principy a zásady, poslání, měření výkonnosti). 10. Marketing v NO (vymezení pojmu, vývoj marketingového myšlení, subjekty, podstata a význam marketingu, formy marketingu, marketingová kontrola). 11. Uplatnění fundraisingu v NO (zdroje financování, způsoby fundraisingu, filozofie fundraisingu). 12.Management v NO (pojetí komunikace, komunikační techniky, vztah komunikace a motivace, specifika personálního řízení, personální činnosti, hmotná zainteresovanost, odměňování). 13. Finance v NO (účetnictví, kalkulace, ceny, výkony,daně). 14. Finanční analýza (rozhodovací ukazatele finanční analýzy).

Podmínky absolvování předmětu

Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.