116-0300/03 – Marketing (MG)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 5 |
Subject guarantor | doc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D. | Subject version guarantor | Ing. Kamila Poláková, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | | |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2005/2006 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1. Understand basic marketing terminology.
2. Explain the competitive concepts.
3. Analyze the marketing environment
4. Understand the principles of consumer segmentation and consumer behaviur.
5. Explain the marketing information system and the principles of marketing research.
6. Design a marketing mix.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Summary
The course provides a systematic, comprehensive and up-to-date view on particular marketing areas. The aim of the course is to introduced students the marketing philosophy, basic terms, rules and concepts of marketing and explain them the content of particular components of marketing. After completing the course students should be able to apply their knowledge to solve basic practical problems and to use the acquired knowledge in other related courses.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
. Moderní trh a jeho atributy. Vymezení trhu jako území, lidí, produktů,
konkurenčních vztahů, podmínek tvorby cen a psychologického prostoru.
Historie a vývoj trhu. Tržní cyklus a jeho součásti. Typy poptávky. Význam
a
typy potřeb. Maslowova hierarchie potřeb a její význam v marketingu.2.
Podnikatelské filozofie a jejich význam. Vznik a vývoj podnikatelských
filozofií. Výrobní, výrobková, prodejní a marketingová podnikatelská
filozofie, jejich podstata, charakteristické rysy a význam.3. Podstata,
vývoj a cíle marketingu. Definice a vymezení úlohy marketingu. Historické
souvislosti vzniku marketingu jako podnikové funkce. Vývoj cílů marketingu v
podniku a ve společnosti. Vazba marketingu a strategického řízení. Marketing
jako celospolečenská koncepce. Vývoj, možnosti a omezení marketingu v českých
podmínkách. Marketing jako celospolečenské koncepce. Vliv specifických
podmínek vývoje trhu na uplatnění marketingu. 4. Podnikatelské prostředí a
jeho součásti. Význam makroprostředí v rámci podnikatelského prostředí, jeho
vlivy na ostatní prvky prostředí. Demografické a sociálně kulturní
prostředí. Přírodní prostředí a technologické vlivy. Ekonomika a politicko-
právní vlivy. Globální prostředí. 5. Vnější mikroprostředí - konkrétní
trh.
Trh jako vymezený podnikatelský prostor. Typ, velikost, struktura, úroveň
penetrace trhu. Vymezení relevantních trhů. Dodavatelé a zákazníci, jejich
definice, postavení, význam, typy a sledované charakteristiky. Typ a rozsah
konkurence, tržní pozice a vyjednávací síla. Distributoři, kritéria jejich
volby. Typy veřejnosti a jejich význam.6. Specifika jednotlivých trhů a
jejich segmentace. Specifika spotřebních trhů, chování zákazníků na
spotřebních trzích. Specifika trhů organizací (průmyslových trhů), chování
zákazníků na průmyslových trzích. Segmentace trhu, cílení a tvorba tržní
pozice. Typy segmentace a možná kritéria a kroky segmentace.7. Informační
zabezpečení marketingu. Význam informací a práce s informacemi v rámci
marketingové systému podniku. Informační toky v podniku. Marketingový
informační systém, jeho struktura a součásti, vnitřní systém informací a
zpravodajství. Marketingový výzkum jako zdroj informací. Metodika výzkumu.
Možnosti a omezení výzkumu v současných podmínkách trhu.8. Marketingový mix.
Struktura a význam marketingového mixu. McCarthyho 4prvkový model (produkt,
cena, distribuce a marketingová komunikace) a pravidla práce s nimi.
Víceprvkové modely. Definování strategie jednotlivých prvků.Vazba
strategie
marketingového mixu na taktická opatření. 9. Řízení produktu. Produkt,
jeho
instrumentální a expresivní funkce, klasifikace produktu. Koncepce
totálního výrobku a jeho atributy (kvalita, design, značka, obal,
styl, služby, image). Cyklus tržní životnosti a jeho fáze. Výrobková
strategie
a výrobková politika. Přehled hlavních výrobkových analýz. Výrobkové
strategie a opatření výrobkové politiky. Výrobkové analýzy. Výzkum a vývoj
nového produktu.10. Cena v marketingu. Specifické vlastnosti ceny. Faktory
ovlivňující tvorbu cen. Metody stanovení cen. Cenové strategie. Cenová
politika a její nástroje. Tvorba cen jednoho výrobku. Oceňování výrobkového
mixu. Kondiční politika. Politika obchodních podmínek11. Distribuce.
Distribuce
v marketingu. Akviziční a fyzická část distribuce. Funkce distribučních
článků. Distribuční cesty. Distribuční strategie. Distribuční politika,
merchandising, logistika. Faktory ovlivňující
Marketingová komunikace. Marketingová komunikace v rámci celopodnikové
komunikace a v marketingovém mixu. Reklama, podpora prodeje, publicita a
osobní prodej. Strategie hromadné a individuální komunikace. Politika
marketingové komunikace. Komunikační sdělení, styl, rozhodnutí o médiích,
načasování akce, intenzita nasazení, rozpočet.13. Marketingové řízení. Proces
řízení marketingu. Informace, analýzy, prognózování, plánování strategické a
taktické, organizování, realizace, kontrola. Marketingový plán (koncepce),
význam, struktura. Problematika segmentace, výběru cílových trhů a vytváření
pozice na trhu. Situační analýza a vnitřní analýza, její struktura a význam.
SWOT analýza. Problematika stanovení cílů a volba strategie. Opatření v rámci
marketingového mixu. 14. Aktuální problémy marketingu. Možnosti a omezení
komunikace. Problémy marketingu 90. let ve světě. Kritika marketingu.
Specifika současného marketingu v českých podmínkách
Conditions for subject completion
Conditions for completion are defined only for particular subject version and form of study
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.