040-0159/01 – Kultura bezpečnosti (KB)
Garantující katedra | Katedra bezpečnosti práce a procesů | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Mgr. Ivana Slováčková | Garant verze předmětu | Ing. Petra Roupcová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2020/2021 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FBI | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Studenti znají vývoj, význam a směry rozvoje kultury bezpečnosti a její aplikaci do oblasti BOZP a vlivu na podnikovou kulturu a celkovou efektivitu firmy.
Studenti mají přehled o základních modelech kultury bezpečnosti.
Studenti dokáží identifikovat základní stadia rozvoje Kultury bezpečnosti a aplikovat je při pro hodnocení aktuální situace v podniku.
Studenti je schopen na základě klíčových informací rozpoznat silné a slabé stránky kultury bezpečnosti a navrhnou opatření pro další zlepšování.
Studenti jsou schopni připravovat změny v jednotlivých nástrojích pro řízení bezpečnosti při rozvoji kultury bezpečnosti.
Studenti dokážou aplikovat zásady safety leadershipu, využívat měkké dovednosti a znalosti z oblasti manažerské psychologie a aplikovat je při řízení změn v oblasti kultury bezpečnosti.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět se zaměřuje na kulturu bezpečnosti, která je vnímána jako další stupeň řízení bezpečnosti. Společnosti si začínají uvědomovat, že vzhledem k vývoji a změnám v oblasti bezpečnosti je nutné rozvíjet nejen technickou a organizační stránku bezpečnosti, ale mnohem více se soustředit na jednání zaměstnanců a jejich povědomí o bezpečnosti.
Budování vysoké kultury bezpečnosti s sebou přináší velké množství pozitivních efektů v dalších oblastech rozvoje a řízení firmy, ale také klade nároky na znalosti, dovednosti a kompetence přesahující oblast BOZP, tak jak je běžně vnímána. Proto je nutné, aby profesionálové v oblasti HSE měli dostatečné znalosti o tomto tématu a zejména aby získali dovednosti, potřebné pro kontinuální zlepšování v oblasti kultury bezpečnosti. Jedná se celý komplex zejména měkkých dovednosti z oblasti ovlivňování lidského chování, psychologie, vytváření návyků, leadershipu, které by měli během výuky získat.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
-účast na cvičeních, projekt, kombinovaná zkouška.
E-learning
Další požadavky na studenta
Bez dalších požadavků na studenta.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Kultura bezpečnosti – historie, definice, vývoj. Vztah kultury, kultury bezpečnosti a firemní kultury
2. Model IAAE v oblasti kultury bezpečnosti
3. Od jaderné bezpečnosti k HSE, aplikace principů v oblasti HSE, hlavní směry a modely
4. Fáze vývoje kultury bezpečnosti ve firmě - základní ukazatele
5. Jak měřit kulturu bezpečnosti? Model Mřížky kultury bezpečnosti a BM koeficientu.
6. Bezpečné chování – klíčový faktor kultury bezpečnosti. Principy lidského chování, model lidského chování.
7. Vytváření bezpečné rutiny, skupinové chování, změny lidského chování, psychologické aspekty důležité pro vytváření bezpečných návyků.
8. Úloha jednotlivých stupňů vedení pro vytváření kultury bezpečnosti, převzetí odpovědnosti, efektivní leadership.
9. Mise, vize a cíle – jejich úloha pro kulturu bezpečnosti. Propagace HSE. Komunikace jako klíčový faktor pro dosažení vysoké úrovně kultury bezpečnosti
10. Motivace zaměstnanců versus angažovanost zaměstnanců. Zapojení všech zaměstnanců do oblasti HSE
11. Nástroje pro řízení bezpečnosti a jejich propojení s kulturou bezpečnosti
12. Rozvoj kultury bezpečnosti – change management
13. Nejčastější problémy při zavádění programů na rozvoji kultury bezpečnosti, zhoršování kultury bezpečnosti
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky