040-0601/01 – Basic OSH (BOZP)
Gurantor department | Department of Occupational and Process Safety | Credits | 3 |
Subject guarantor | Ing. Barbora Martiníková, Ph.D. | Subject version guarantor | Ing. Barbora Martiníková, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 1 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2020/2021 | Year of cancellation | |
Intended for the faculties | FBI | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Course graduate is familiar with basic areas of OSH and related fields. Understand the multidisciplinary focus of OSH and its interconnection with other areas of OSH. Characterizes important world and national organizations working in the field of OSH. Interprets the key OSH principles, rules and tools. Identifies the roles and competences of OSH professionals. Able to find information and assess its nature and relevance in relation to OSH. Knows the terminology used in OSH. Expands critical thinking skill.
Teaching methods
Lectures
Individual consultations
Tutorials
Project work
Summary
Předmět představuje Bezpečnost a ochranu zdraví při práci (BOZP) jako široký multidisciplinární obor zaměřený na management rizik vyskytujících se na pracovišti, která mohou poškodit zdraví zaměstnanců při práci nebo narušit jejich pracovní pohodu. Ukazuje provázanost BOZP s dalšími oblastmi bezpečnosti průmyslu, jako např. procesní bezpečnost, technická bezpečnost, chemická bezpečnost a další. Seznamuje posluchače se základními zásadami a východisky BOZP, které se uplatňují při efektivním řízení BOZP v podniku.
Compulsory literature:
COM(2014) 332 final. Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů o strategickém rámci EU pro ochranu zdraví a bezpečnosti při práci na období 2014– 2020. Brusel, 6. 6. 2014 (popř. další platný EU rámec pro BOZP). ¨
Národní politika BOZP a Národní akční program BOZP.
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 309/2006 Sb., o dalších podmínkách BOZP, ve znění pozdějších předpisů.
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
1. Vypracování a odevzdání pracovních listů
V rámci cvičení příp. samostatné práce studentů budou formou pracovních listů zadávány různé úkoly k řešení - např. vyhledávání informací v dostupných zdrojích informací, hledání odpovědí na otázky v odborných textech, návrh vývojových diagramů pro vybrané postupy, apod.
2. Zpracování, prezentace a obhajoba semestrálního práce
Vytvořit, prezentovat a obhájit (reagovat na dotazy) na vybrané téma v oblasti BOZP za pomoci dostupných prezentačních nástrojů. Seznam témat bude studentům zaslán v průběhu semestru (po vzájemné domluvě lze mít téma vlastní).
3. Prezentace aktuality / zajímavosti /
Možnost prezentovat v rámci cvičení aktualitu (novinku) či zajímavost z oblasti řízení rizik.
4. Test znalostí
Formou písemného testu budou ověřeny znalosti (otázky s volbou odpovědí + otevřené otázky).
E-learning
Other requirements
Activity within exercise, student responds, communicates, asks questions. These activities are related to the discussed topic.
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Introduction to OSH - the wide context of safety
2. Paradigms and importance of OSH in time
3. OSH as a scientific discipline
4. Information sources in OSH
5. Key principles, concepts in OSH, rights and obligations of stakeholders
6. Main tools of OSH
7. International, European and national level OSH organizations
8. OSH management within the organization
9. Roles, knowledge and skills of “OSH Professional”,
10. Interconnections with other relevant areas
11. OSH in relation with different types of risk I
12. OSH in relation with different types of risk II
13. Current concept of OSH in practice
Conditions for subject completion
Conditions for completion are defined only for particular subject version and form of study
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction