040-0715/01 – Ergonomie (EG)
Garantující katedra | Katedra bezpečnosti práce a procesů | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Mgr. Michaela Škerková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Mgr. Michaela Škerková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2022/2023 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FBI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vnímat ergonomii jako na systém, který řeší pracovní činnosti zaměstnance na konkrétním pracovním místě a zabývá se studiem vzájemných vztahů mezi jednotlivými subsystémy - člověkem, strojem a pracovním prostředím, které se vzájemně ovlivňují a doplňují. Definovat cíl ergonomie jako optimalizaci vzájemného působení jednotlivých subsystémů, za účelem dosažení co nejvhodnějších pracovních podmínek pro zaměstnance (snížení rizika vzniku pracovního úrazu či nemoci související s prací), následné zlepšení jeho výkonu a tím i kvality práce. Vysvětlit aplikaci ergonomie do praxe z pohledu procesního přístupu a ukázat propojení s Demingovým (PDCA) cyklem. Představit ergonomii jako multidisciplinární vědní obor, který zahrnuje kromě fyzické části (nevhodná pracovní poloha, přeprava břemen, osvětlení, etc.) také kognitivní (psychickou) ergonomii (vlastnosti, dovednosti, stres, psychickou zátěž) a organizační ergonomii (sociální klima, směnová práce – práce v noci, úlohy vedoucích zaměstnanců).
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
V rámci předmětu je definován pojem ergonomie jako určitý systém, včetně stanovení jeho cíle. Implementace ergonomie do praxe je vysvětlena na základě procesního přístupu vycházejícího s Demingova (PDCA) cyklu. Rozsah ergonomie Ergonomie je představen na základě definice Mezinárodní Ergonomické Asociace, která definuje tři oblasti – Fyzická, kognitivní (psychická) a organizační. Jednotlivé oblasti jsou detailně popsány na základě příkladů z praxe včetně návrhu řešení. Pomocí ergonomie je vysvětlena spolehlivost lidského činitele a způsoby definování profesiogramů.
Povinná literatura:
Council Directive 89/391/EEC of 12 June 1989 on the introduction of measures to encourage improvements in the safety and health of workers at work
Karwowski,W.,Marras,W.S.: Occupational Ergonomics, CRC Press LLC, 2003, ISBN: 0–8493-1802–5
Doporučená literatura:
Kroemer et al: Ergonomics, Prentice-Hall Inc., UK, 2003, ISBN: 0–13-752478
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočet – účast na cvičeních a zpracování semestrální práce.
E-learning
Další požadavky na studenta
Nejsou další požadavky.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Ergonomie jako multidisciplinární vědní obor, definice dle IEA
Systematický přístup – člověk + pracovní prostředí + stroj/strojní zařízení
Procesní přístup při implementaci ergonomie do praxe – PDCA diagram
Identifikace nebezpečí, analýza a hodnocení rizika v rozsahu Ergonomie, přehled metod a rozdělení
Fyzická ergonomie - faktory pracovního prostředí působící na člověka
Fyzická ergonomie - parametry člověka ve vztahu k pracovišti
Kognitivní (psychická) ergonomie - pracovní zátěž, stres a stresory působící na člověka
Organizační ergonomie - směnová práce + režim práce a odpočinku
Spolehlivost lidského činitele, chyba, chybné jednání, hodnocení spolehlivosti
Makroergonomie
Komplexní hodnocení profesí - profesiogramy
Kritéria pro hodnocení činnosti – mentální, pohybová, smyslová
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.