060-0507/02 – Psychologie bezpečnosti a katastrof (BOM-PBK)
Garantující katedra | Katedra bezpečnostních služeb | Kredity | 4 |
Garant předmětu | prof. PhDr. Hana Vykopalová, CSc. | Garant verze předmětu | prof. PhDr. Hana Vykopalová, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2017/2018 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FBI | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Na základě absolvování speciálně zaměřeného předmětu vytvářet specifické teoretické znalosti a dovednosti a při uplatnění syntetického a analytického přístupu ke zpracování a hodnocení vybraných teoretických situací vytvářet optimální předpoklady pro jejich aplikaci v praxi.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Předmět se souhrnně zabývá psychologickými aspekty v situaci ohrožení, prevencí a hodnocením životních rizik včetně chování a reagování člověka v kritické situaci ohrožení. Výuka předmětu je zaměřena na základní seznámení se se základními souvisejícími pojmy a východisky dané problematiky a na význam, úlohu a postavení záchranáře v kritické situaci vč. možností prevence.
Povinná literatura:
Štětina,J. a kol.: medicína katastrof a hromadných neštěstí. Grada Publishing, Praha 2000
Čech,J.: Vyjednávanie a branie rukojemníka. APZ, Bratislava 2000
Vizinová,D.,Preiss,M.: Psychické trauma a jeho terapie. Portál, Praha 1999
Vykopalová,H.: Vybrané kapitoly ze sociální psychologie v kontextu komunikace. UP, Olomouc 2000
Vykopalová,H.: Základy psychosociální přípravy humanitárních jednotek ČČK. Úřad ČČK, Praha 2003
Vodáčková,D. a kol.: Krizová intervence. Portál, Praha 2002
Vinay,J. a kol.: Stres a zdraví. Portál, Praha 2007
Brzybohatý,M.: Terorismus a my. Computer Press, Praha 2001
Doporučená literatura:
Vykopalová,H.: Základy psychosociální přípravy Humanitárních jednotek ČČK. ČČK, Praha 2003.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Seminární práce a průběžná kontrola testem.
E-learning
Další požadavky na studenta
Další požadavky budou uvedeny na první přednášce
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.ÚVOD DO PROBLEMATIKY.
Základní vstup do problematiky. Katastrofy a mimořádné události a význam jejich dopadu na civilizaci. Členění katastrof.
2.ČLOVĚK-PROSTŘEDÍ-SPOLEČNOST
Člověk jako součást prostředí a společnosti. Podstata fungování lidské psychiky. Výklad základních pojmů.
3.SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ A SOCIÁLNÍ PUSOBENÍ. CHYBY VE VNÍMÁNÍ.
Sociální chování a sociální působení.
Vnímání a hodnocení situace. Chyby ve vnímání - Iluze a klamy. Personální a sociální percepce. Chyby v personální a sociální percepci.
4.KOMUNIKACE V SOCIÁLNÍ SITUACI A JEJÍ VÝZNAM. Komunikace v zátěžové situaci. Krizová komunikace. Význam komunikace v sociální situaci a v zátěžové situaci.Komunikace verbální a neverbální. Interakce jako součást komunikace. Jednání a vyjednávání. Základní model vyjednávání. Vyjednávání ve dvojici a skupinové. Vyjednávání v situaci rukojmí.
5.ZÁKLADNÍ ZÁKONITOSI CHOVÁNÍ LIDÍ V SOCIÁLNÍCH SKUPINÁCH.
Komunikační a vztahová struktura v sociální skupině. Sociální normy, skupinový tlak a konformismus. Specifické sociální skupiny – dav. Členění a druhy davů. Chování lidí v davu. Psychologie davu.
6.VYBRANÉ TECHNIKY KOMUNIKACE V ZÁTĚŽOVÉ SITUACI. Asertivita, transakční analýza. Výklad jejich podstaty. Základní asertivní práva. Základní asertivní techniky.
7.KONFLIKTY, JEJICH PODSTATA A ŘEŠENÍ.
Podstata vzniku konfliktů, druhy konfliktů a jejich členění podle oblastí vzniku. Specifické formy konfliktů, peacekeeping.
8.STRES.
Stresory. Průběh stresu a jeho dopady na člověka. Stres v chování. Obranné mechanismy. Postupy vyrovnávání se se stresem. Traumatické situace.
9.AGRESE.
Druhy agrese. Základní teorie zaměřené na výklad podstaty agrese. Agrese v chování. Agrese-agresivita.
10.SPECIFICKÉ SITUACE OHROŽENÍ
Situace braní rukojmí. Typy agresorů, typologie situací únosů. Terorismus. Vymezení pojmu a rozdělení terorismu. Některé mezinárodní úmluvy podporující boj proti terorismu.
11.POMÁHAJÍCÍ PERSONÁL V ZÁTĚŽOVÉ SITUACI
Reakce zachraňujícího personálu na stresovou situaci. Vznik tzv. pozdní reakce na traumatický stres. Následky traumatických prožitků. Prevence PTSD: debriefing, defusing,. Krizová intervence.
12.ALTRUISMUS A PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ, VIKTIMOLOGIE.
Definice altruismu,. Význam altruismu a prosociálního chování v zátěžové situaci. Viktimologie-nauka o obětech. Proces viktimizace. Pomoc obětem.
13.POSTTRAUMATICKÁ STRESOVÁ PORUCHA – PTSD.
Posttraumatická stresová porucha a další poruchy vznikající v traumatické zátěžové situaci. Diagnostická kritéria a projevy PTSD. Akutní reakce na stres. Adaptivní poruchy. Fobie.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky