114-0003/01 – Základy tradiční, behaviorální a cirkulární ekonomie (ZTBCE)
Garantující katedra | Katedra ekonomie | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. Ing. Aleš Melecký, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Aleš Melecký, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2025/2026 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FAST | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- chápat základní ekonomické veličiny a problémy
- identifikovat hlavní souvislosti mezi nimi
- pochopit aktuální události v ekonomice a chování jednotlivců
- Porozumět vlivu behaviorálních zkreslení na rozhodování
- chápat principy cirkulární ekonomiky
Vyučovací metody
Přednášky
Ostatní aktivity
Anotace
Podstatou předmětu je poskytnout základní orientaci v ekonomických pojmech které nás obklopují a ovlivňují naše rozhodování (jednotlivce i institucí). Znalost těchto základních ekonomických vztahů je klíčová pro rozhodování o nákupu prodeji, investičním rozhodování, veřejném rozhodování, včetně role vlády, nastavení daňových systémů, pobídek včetně „zelenějších řešení“, bytové výstavby, infrastrukturních projektů, apod. Behaviorální přístup kombinuje aspekty kognitivní psychologie a ekonomie pro lepší pochopení rozhodování jednotlivců, vztahů mezi nimi a rozhodování v rámci skupin (např. stádové chování), roli emocí (strach, chamtivost, obavy ze ztráty atd.), či na první pohled nepochopitelných reakcí některých jednotlivců. Naučíme se odhalit některé marketingové triky využívající principy behaviorální ekonomie. Přednášky jsou doplněny o formu případových studií, her a experimentů, ve kterých si na vlastní kůži vyzkoušíte, zda rozumíte představených oblastem a podléháte iracionálnímu chování. Osvětlíme si základní rozdíly mezi lineární a cirkulární ekonomikou.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Písemný zápočtový test.
E-learning
Další požadavky na studenta
Na studenty nejsou kladeny žádné další požadavky.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Rozhodování spotřebitelů a firem – jak maximalizovat užitek a zisk.
2. Peníze a inflace – je inflace vždy špatná a kolik nás stojí?
3. Nezaměstnanost – problém, který se týká každého z nás.
4. Role vlády a státního rozpočtu (Fiskální politika).
5. Proč potřebujeme centrální banku (Monetární politika).
6. Měnový kurz – co vše ovlivňuje.
7. Ekonomické cykly, nerovnost a přerozdělování peněz ve společnosti.
8. Behaviorální přístup a možnosti jeho využití v praxi i soukromém životě.
9. Pošťouchnutí – jak přimět lidi udělat to, co je v jejich vlastním zájmu (Nudge agenda).
10. Behaviorální zkreslení a heuristiky – jak nás klame náš vlastní mozek.
11. Jak jsou ovlivňována naše investiční rozhodnutí (Behaviorální finance).
12. Jak marketing využívá principů behaviorální ekonomie.
13. Experimentální ekonomie a její využití.
14. Lineární vs. cirkulární ekonomika
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.