114-0309/02 – Ekonomika rozvojových zemí (ERZ)
Garantující katedra | Katedra ekonomie | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Martin Hodula, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Martin Hodula, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2011/2012 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Seznámit studenty s fungováním rozvojových ekonomik a jejich specifiky optikou makroekonomických a empirických modelů. Osvojit si schopnost analyzovat konkrétní problém v určeném modelovém rámci. Absolvování předmětu by mělo studenta lépe připravit na ekonomické vlivy soudobého globalizovaného světa jak v oblasti zahraničního obchodu, tak v oblasti mezinárodních kapitálových operací.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Co je příčinou obrovských rozdílů v úrovni příjmů a hospodářského růstu na celém světě? Co brání rozvojovým zemím v dosažení vyšší úrovně vyspělosti? Jaké jsou nejdůležitější hnací síly hospodářského růstu a jaké politiky mají největší potenciál pro snižování chudoby a zvyšování blahobytu lidí v rozvojovém světě? Tento kurz pokrývá následující témata: obecné vzorce vývoje po celém světě, teorie ekonomického růstu, role mezinárodních institucí, hospodářská politika, globální veřejné statky, zahraniční pomoc, hodnocení sociálních programů, mikrofinancování a mezinárodní migrace.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
BANERJEE, Abhijit and Esther DUFLO. Poor Economics: A Radical Rethinking of the Way to Fight Global Poverty. Public Affairs, 2011.
COLLINS, Daryl, Jonathan MORDUCH, Stuart RUTHERFORD, and Orlanda RUTHVEN. Portfolios of the Poor: How the World's Poor Live on $2 a Day. Princeton University Press, 2009.
Easterly, William, The Elusive Quest for Growth. MIT Press, 2001.
CHANCEL, Lucas, PIKETTY, Thomas, SAEZ, Emmanuel a Gabriel ZUCMAN, eds. World Inequality Report 2022. Harvard University Press, 2022.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Prezentace seminární práce, zápočtový test.
E-learning
Další požadavky na studenta
Aktivní účast na cvičení, samostudium doporučené literatury. Studenti s ISP mají stejné podmínky ukončení předmětu jako prezenční studenti.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do studia. Stanovení podmínek absolvování kurzu. Rozbor literatury, zadání seminární práce.
2. Vymezení a kategorizace rozvojových zemí (dále jen RZ).
3. Teorie rozvojových ekonomik. Základní modely pohybu pracovních sil a kapitálu. Analýza "prvoekonomiky" optikou Two-gap modelu.
4. Sektorová analýza RZ. Ekonomický rozvoj a postavení RZ ve světové ekonomice.
5. Ropné šoky a jejich vliv na RZ. Vývoj cen ropy a ropné šoky z historické perspektivy. Ropný šok v modelu AS-AD. Implikace pro platební bilance zemí importujících a exportujících ropu.
6.-7. Mezinárodní obchod RZ v kontextu two-gap modelu. Mezinárodní obchod v two-gap modelu. Teorie měnového kurzu a platební bilance jako nástroj analýzy. Dopad Covid-19 šoku na RZ.
8.-9.. Kapitálové toky RZ. Základní model pohybu kapitálu. Toky kapitálu do RZ. Analýza dopadu Globální finanční krize 2007-2009 na RZ.
10. Migrace a její vliv na postavení rozvojových zemí.
11.-12.. Regionální integrační procesy v RZ. Základní integrační uskupení. Role industrializace v regionální integraci RZ.
13.-14. Historické i současné problémy zadluženosti u RZ. Problematika nadměrného dluhu, dluhová Lafferova křivka a související teoretické koncepty vládního dluhu. Three-gap model. Proces oddlužování RZ
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky