114-0353/01 – Struktura médií a jejich specifika A (SMJS A)

Garantující katedraKatedra ekonomieKredity2
Garant předmětuMgr. Ivana ŠulákováGarant verze předmětuMgr. Ivana Šuláková
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2005/2006Rok zrušení2008/2009
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
SUL05 Mgr. Ivana Šuláková
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet 2+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Uspořádat média podle způsobu přenosu informací Popsat práci žurnalisty v médiích Pochopit strukturu médií v české společnosti Porovnat shodné a rozdílné prvky v jednotlivých druzích médií Analyzovat produkci médií Uvést rozdíly mezi strukturou českých médií a zahraničím

Vyučovací metody

Anotace

Posluchači bakalářského studia by se měli v tomto dvousemestrovém předmětu postupně zorientovat v současné struktuře médií a osvojit si základní znalosti o odlišnostech novinářské práce v tisku, rozhlase, televizi, tiskových agenturách a internetových médiích. Současně by se měli seznámit se základními žurnalistickými tématy a rubrikami, které tato média nabízejí. Předmět je tak nejen úvodem do studia žurnalistiky, ale dává do společenských i dobových souvislostí masová média, přiblíží i díky hostům ve výuce jednotlivé typy médií a základy žurnalistické práce.

Povinná literatura:

Literatura: doporučené studijní materiály: Boyd A.: Příručka pro novináře - zpravodajství v rozhlase a televizi. Praha: CNŽ, 1995 - kapitoly 4, 8, 16 ( psaní pro rozhlas, interview, moc médií, svoboda, zodpovědnost) Halada, J. - Osvaldová, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Libri, 2002 Jirák, J. – Köpplová, B.: Média a společnost. Praha, Portál, 2003 Kolektiv: Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2001 Kolektiv autorů: Dějiny českých médií v datech. Praha: Karolinum, 2003 Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Praha: Karolinum 1995 Šmíd, Milan: Stručný slovník elektronických médií, UK Praha 1995 Hlavčáková, Svetlana: Agentúrna žurnalistika, Univerzita Komenského, Bratislava 2001 Trunečková, Ludmila: Tiskové agentury, Karolinum, Praha 1997 (kapitoly 1, 2 a 4) Russ-Mohl, S. Kompletní průvodce praktickou žurnalistikou, Grada 2005 – překlad Hana Bakičová další doporučená literatura: denní tisk (MF Dnes, LN, HN, Právo) Reflex Respekt Týden Ekonom Euro Marketing, média

Doporučená literatura:

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Osnova předmětu: 1) Struktura médií, současný stav a dynamické trendy vývoje 2) Média v české společnosti – úloha žurnalistiky, postavení médií v současné společnosti 3) Základní dělení médií podle způsobu přenosu informací, podle oborového zaměření 4) Média zaměřená na ekonomické informace 5) Specifika práce žurnalisty v jednotlivých médiích (zdroje a získávání informací a jejich zpracování) 6) Shodné a rozdílné prvky práce v jednotlivých druzích médií 7) Nová média a digitální technologie, především internet. 8) Agenturní žurnalistika 9) Analýza současné produkce našich médií. 10) Etika rozhodování v novinářské praxi 11) Praktické seznámení se s chodem různých typů médií – průběžně

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodů
Zápočet Zápočet 85 (85) 0
        Jiný typ úlohy Jiný typ úlohy 85  0
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2006/2007 (B6202) Hospodářská politika a správa (7202R020) Ekonomická žurnalistika P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku