114-0354/01 – Media Structure and Their Specifics B (SMJS B)
Gurantor department | Department of Economics | Credits | 3 |
Subject guarantor | Mgr. Ivana Šuláková | Subject version guarantor | Mgr. Ivana Šuláková |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 1 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2008/2009 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Sort out media according to the way of information transmission
Describe work of a journalist in media
Understand the structure of media in the Czech society
Compare the same and different elements in individual kinds of media
Analyze media production
Give differences between the structure of Czech media nad media abroad
Teaching methods
Summary
Posluchači bakalářského studia by se měli v tomto dvousemestrovém předmětu
postupně zorientovat v současné struktuře médií a osvojit si základní
znalosti o odlišnostech novinářské práce v tisku, rozhlase, televizi,
tiskových agenturách a internetových médiích. Současně by se měli seznámit se
základními žurnalistickými tématy a rubrikami, které tato média nabízejí.
Předmět je tak nejen úvodem do studia žurnalistiky, ale dává do společenských
i dobových souvislostí masová média, přiblíží i díky hostům ve výuce
jednotlivé typy médií a základy žurnalistické práce.
Compulsory literature:
Literatura:
doporučené studijní materiály:
Boyd A.: Příručka pro novináře - zpravodajství v rozhlase a televizi. Praha:
CNŽ, 1995 - kapitoly 4, 8, 16 ( psaní pro rozhlas, interview, moc médií,
svoboda, zodpovědnost)
Halada, J. - Osvaldová, B. a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha:
Libri, 2002
Jirák, J. – Köpplová, B.: Média a společnost. Praha, Portál, 2003
Kolektiv: Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2001
Kolektiv autorů: Dějiny českých médií v datech. Praha: Karolinum, 2003
Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Praha: Karolinum 1995
Šmíd, Milan: Stručný slovník elektronických médií, UK Praha 1995
Hlavčáková, Svetlana: Agentúrna žurnalistika, Univerzita Komenského,
Bratislava 2001
Trunečková, Ludmila: Tiskové agentury, Karolinum, Praha 1997 (kapitoly 1, 2 a
4)
Russ-Mohl, S. Kompletní průvodce praktickou žurnalistikou, Grada 2005 –
překlad Hana
Bakičová
další doporučená literatura:
denní tisk (MF Dnes, LN, HN, Právo)
Reflex
Respekt
Týden
Ekonom
Euro
Marketing, média
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Osnova předmětu:
1) Struktura médií, současný stav a dynamické trendy vývoje
2) Média v české společnosti – úloha žurnalistiky, postavení médií v
současné společnosti
3) Základní dělení médií podle způsobu přenosu informací, podle oborového
zaměření
4) Média zaměřená na ekonomické informace
5) Specifika práce žurnalisty v jednotlivých médiích (zdroje a získávání
informací a jejich zpracování)
6) Shodné a rozdílné prvky práce v jednotlivých druzích médií
7) Nová média a digitální technologie, především internet.
8) Agenturní žurnalistika
9) Analýza současné produkce našich médií.
10) Etika rozhodování v novinářské praxi
11) Praktické seznámení se s chodem různých typů médií – průběžně
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.