115-0004/01 – Management malé a střední firmy (MMSF)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Marie Mikušová, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Marie Mikušová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1997/1998 | Rok zrušení | 2005/2006 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Učební výstupy jsou směřovány do tří úrovní:
Znalosti:
Uspořádání uceleného přehledu o požadavcích na manažera malého a středního podniku.
Pochopení:
Identifikace kladů a záporů samostatného podnikání.
Uplatnění:
Aplikace:
• založení živnost FO
• založení s. r. o.
• svolání VH s. r. o.
• plnění administrativních povinností zaměstnavatele
• sestavení zakladatelského rozpočtu, podnikatelského plánu
Vyučovací metody
Anotace
Kombinací a doplněním znalostí z oblasti ekonomiky, práva, financící, daní
apod. vytváří ucelený přehled o činnosti manažera malé a střední firmy. Všímá
si specifik malého podnikání a s tímto spojených odlišných nároků na znalosti
a dovednosti manažerů malých a středních firem. Po absolvování předmětu je
student schopen orientovat se v požadavcích kladených na manažera malé a
střední firmy z oblastí: zahájení podnikatelské činnosti, průběhu podnikání a
s tím související problematiky zajišťování zdrojů hmotných, finančních i
lidských, umí zvážit nejvhodnější způsob ukončení podnikatelské aktivity.
Uvedené oblasti jsou řešeny z pozice živnostníka a z pozice společníka a
jednatele s.r.o.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
1. MIKUŠOVÁ, M. Manažer malé a střední firmy. 1. vyd. Ostrava: VŠB-TU, 2002.
ISBN 80-248-0099-3.
2. MIKUŠOVÁ, M. Podnikání v praxi. Praktický průvodce pro podnikatele. 1. vyd. Ostrava: Arnet On Line, a.s., 2004.
ISBN 80-239-3195-4.
3. BLÁHA, J., MATEICIUC, A, KAŇÁKOVÁ, Z. Personalistika pro malé a střední firmy. Brno: CP Books, 2005.
ISBN 80-251-0374-9.
4. DEDOUCHOVÁ, M. Strategie podniku. Praha: C.H. Beck, 2001.
ISBN 80-7179-603-4.
5. DVOŘÁČEK, J. Audit podniku a jeho operací. Praha: C.H. Beck, 2005.
ISBN 80-7179-809-6.
6. JIRÁSEK, J. Strategie: Umění podnikatelských vítězství. 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2003.
ISBN 80-86419-46-0.
7. KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení: Teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2006.
ISBN 80-7179-453-8.
8. KISLINGEROVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Chování podniku v globalizujícím se prostředí. Praha: C.H. Beck, 1. vyd. 2005.
ISBN 80-7179-847-9.
9. KOTLER, P., CASLIONE, J. A. Chaotika. Řízení a marketing firmy v éře turbulencí. Brno: Computer Press, 2009.
ISBN 978-80-251-2599-1.
10. NENADÁL, J. Management partnerství s dodavateli. Nové perspektivy firemního nakupování. Praha: Management Press, 2006.
ISBN 80-7261-152-6.
11. PRAHALAD, C. K., RAMASWAMY, V. Budoucnost konkurence. Spoluvytváření jedinečné hodnoty se zákazníkem. Praha: Management Press, 2005. přel. L. Grusová.
ISBN 80-7261-126-7.
12. PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. a kol. Obchodní podnikání. Retail management. 2. přepr. vyd. Praha: Management Press, 2002.
ISBN 80-7261-059-7.
13. SEDLÁČKOVÁ, H. Strategická analýza. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2000.
ISBN 80-7179-422-8.
14. SOUČEK, Z. Úspěšné zavádění strategického řízení firmy. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2003.
ISBN 80-86419-47-9.
15. TYRLIK, O. Provozní management. 1. vyd. Ostrava: VŠB – Technická univerzita Ostrava, 2007. ISBN 978-80-248-1623-4.
16. VEBER, J. a kol. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Praha: Management Press, 2006.
ISBN 80-7261-146-1.
17. ZIELKE, C. Nejčastější chyby manažerů a jak se jim vyhnout. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006.
ISBN 80-247-1815-4.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Charakteristika drobného podnikání.
-Specifické příčiny neúspěchu malých a středních podniků.
-Organizačně právní aspekt podnikání.
2.Tvorba podnikatelské filozofie.
-Podnikatelský záměr.
-Rizika podnikání.
3.Založení vlastní firmy.
-FO, PO.
-Společník a jednatel s.r.o.
-Povinnosti a odpovědnost podnikatele.
4.Podnikatel jako zaměstnavatel.
-Hlavní a vedlejší pracovní poměr.
-Manželé a podnikání.
-Rodinné podnikání.
-Zaměstnávání cizinců.
5.Provozní aspekty podnikání.
-Nebytové prostory.
-Založení podniku.
-Převzetí stávajícího podniku.
-Franchising.
6.Organizace a plánování.
-Miniplán a jeho tvorba.
-Organizační struktury malých a středních podniků.
7.Financování firmy.
-Vlastní a cizí zdroje financování.
-Řešení platební neschopnosti.
8.Marketing malých a středních firem.
-Úloha marketingu v malých a středních firmách.
-Chování firmy vůči konkurenci.
9.Psychologie řídících činností v podmínkách malé firmy.
10.Podnikatel a pojištění.
-OSSZ.
-Zdravotní pojišťovny.
11.Podnikatel a daně.
-Daňové povinnosti podnikatele.
-Kontroly ze strany státních orgánů (ŽÚ, FÚ, OSSZ, ČOI, ÚP apod.).
12.Technické aspekty podnikání.
-Ochrana spotřebitele.
-Životní prostředí a chování firmy vůči němu.
13.Podnikatelské riziko.
-Rizikový a rozvojový kapitál v životě malých a středních firem.
-Volba zahraničního partnera.
14.Přerušení, ukončení podnikatelské činnosti.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.