115-0013/01 – Organizační chování (ORGCHOV)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | PhDr. Anna Dušková | Garant verze předmětu | PhDr. Anna Dušková |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 4 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1991/1992 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cíle "Organizačního chování!:
- vysvětlit problematiku regulace chování lidí v organizace organizačními normami,
- popsat postup jak připravit a implementovat změny v organizaci,
- rozlišit podstatu moci a vlivu a efektivně použít mocenské nástroje,
- objasnit fungování firemní komunikace,
- identifikovat problémy a způsoby jejich řešení.
Vyučovací metody
Anotace
Předmět seznemuje studenty se základními sociálními procesy probíhajícími v organizaci, faktory, které tyto procesy zásadním způsobem ovlivňují a s problémy a jejich možným řešením. Témata jsou vybrána tak, aby směřovala k pochopení
problematiky změn v organizaci, jako klíčové oblasti tohoto předmětu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Bay, Rolf, H. Úspěšný cílový management. 1.v yd. Praha: Grada, 1997. 159 s. ISBN 0-23-60039-7
Bedrnová,Eva; Nový, Ivan. Moc, vliv, autorita. Praha: Management Press, 2001. 122 s.
ISBN 80-7261-053-8
Bělohlávek, František. Organizační chování. 1.vyd. Olomouc: Rubico, 1996. 343 s.
ISBN 80-85839-09-1
Drdla,Milan; Rais,Karel. Řízení změn ve firmě. Praha: Computer Press, 2001. 145 s.
ISBN 80-7226-411-7
Hloušková, Ivana. Vnitrofiremní komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 1997. 102 s.
ISBN 80-7169-550-5
Kotter, John, P. Vedení procesu změny. 1.vyd. Praha: Management Press, 2000. 190 s.
ISBN 80-7261-015-5
Kotter, John, P.; Cohen,Dan,S. Srdce změny. Praha: Management Press, 2003. 196 s.
ISBN 80-7261-095-3
Pitra, Zbyněk. Příprava a provádění organizačních změn. 1.vyd. Praha: Grada,
1998. 206 s.
ISBN 80-7169-623-4
Šuleř, Oldřich. Manažerské techniky. Olomouc: Rubico, 1995. 225 s.
ISBN 80-85839-06-7
Tyson, Shoun, Jackson, Tony. Organizační chování. 1.vyd. Praha: Grada, 1997. 231 s.
ISBN 80-7169-296-4
Zonková, Zdeňka. Rozhodování manažera. Ostrava: VŠB-TU, 1995. 92 s.
ISBN 80-7078-254-4
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do předmětu
- charakteristika organizačního chování jako vědní disciplíny a její vztah k
dalším vědním disciplínám,
- základní principy chování lidí v organizaci,
- psychologická smlouva.
2. Organizace a její cíle
- vymezení organizace jako instituce, funkce a charakteristika cílů,
- motivační a racionální kritéria formulace cílů,
- řízení podle cílů (MBO) a problémy sdílení cílů.
3. Regulace chování lidí v organizaci
- podstata a charakteristické znaky sociálních norem,
- pozitivní a negativní efekty norem,
- stupně konformismu a jejich význam pro rozvoj organizace.
4. Změny v organizaci
- stabilita a dynamická rovnováha organizace,
- role aktérů procesu změny,
- příčiny a cíle změn,
- přístupy k realizaci změn.
5. Reakce lidí na změny
- pozitivní reakce na změny,
- negativní reakce na změny,
- příčiny odporu ke změnám a techniky jeho zvládání.
6. Strategie implementace změn v organizaci
- Lewinův model změny chování lidí,
- proces plánované změny jako součást organizačního rozvoje (Donnellyho model).
7. Moc a vliv v organizaci
- charakteristika pojmů moc, vliv, pravomoc, autorita, ovlivňování,
- role aktérů procesu ovlivňování,
- transformace moci ve vliv, reakce aktérů procesu ovlivňování.
8. Mocenské nástroje a podstata jejich působení v praxi
- charakteristika základních mocenských nástrojů, jejich přednosti a
nedostatky,
- podmínky účinnosti mocenských nástrojů v procesu ovlivňování,
- výběr mocenských nástrojů v závislosti na stylech vedení.
9. Postoje a proces ovlivňování
- charakteristické znaky postojů, jejich formování a zjišťování, změna postojů,
- Festingerova teorie kognitivní disonance, McGregorova teorie X a Y,
- nonverbální a verbální ovlivňování, ovlivňování motivační sféry,
- Skinerova teorie modifikace chování.
10. Proces přesvědčování
- charakteristické znaky přesvědčování,
- proces přesvědčování,
- faktory ovlivňující proces přesvědčování.
11. Komunikace v organizaci
- charakteristika interní komunikace, prvky systému komunikace,
- formální systém interní komunikace a jeho podsystémy,
- klíčové problémy systému formální komunikace, jejich příčiny a způsoby
řešení.
12. Neformální komunikace
- charakteristika systému neformání komunikace a jeho podsystémů,
- příčiny formování neformální komunikace a její vztah k formální komunikace,
- klíčové problémy neformální komunikace, jejich příčiny a způsoby řešení.
13. Proces rozhodování
- charakteristické znaky problému, typologie problémů rozhodovacích procesů,
- prvky a fáze procesu rozhodování,
- individuální rozhodování, jeho přednosti a nedostatky,
- teorie utility a faktory ovlivňující ochotu jedince riskovat.
14. Skupinové rozhodování
- charakteristika skupinového rozhodování a jeho odlišnosti od individuálního
rozhodování,
- přednosti a nedostatky skupinového rozhodování,
- skupinové myšlení, pozitivní a negativní efekty skupinového myšlení.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.