115-0066/01 – Prevention and Crisis Control of Entrepreneurial Subject (PŘKPS)
Gurantor department | Department of Management | Credits | 3 |
Subject guarantor | doc. Ing. Marie Mikušová, Ph.D. | Subject version guarantor | doc. Ing. Marie Mikušová, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 5 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2003/2004 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Learning outcomes:
Analysis:
to identify the signals of crise
to analyse the causes, course and incidences of the crises
Synthesis:
to generalize the procedure of crisis solutions
to assemble simple crisis plan
to categorize types of crises
Evaluation:
to appraise the value of the claims
to interpret the steps before reengineering
to measure the ways of risk diversification
to evaluate the impacts on the enterprise stability
to recommend simple crisis strategy
Teaching methods
Summary
Definition of Critical management is a complex of managerial procedures
intents on broad dilemma, beginning from risk evaluation, through planning and
organizing to realization and verification of activities, which were done in
connection with solving crisis situation.
Compulsory literature:
Recommended literature:
1. Lagadec, P. Preventing Chaos in a Crisis. London: McGraw-Hill, 1991.
ISBN 0-07-707774-1.
2. Pasmore, W., A. Creating Strategic Change. New York: John Wiley and Sons, Inc., 1994.
ISBN 0-471-59729-5.
3. Mitroff, Ian, I. Crisis Leadership. Planning for the Unthinkable. USA: John Wiley&Sons, Inc., 2004. 120 s.
ISBN 0-471-22918-0.
4. Parmenter, David. Key Performance Indicators. Developing, Implementing and Using Winning KPIs. John Wiley&Sons, 2007. 236 s. ISBN 10 0-470-09588-1.
5. Ritchie, B., Marshall, D. Business Risk Management. London: Chapman-Hall, 1993.
ISBN 0-412-43100-9
6. Silva, Michael, McGann Terry. Overdrive. Managing in Crisis – Filled Times. USA: John Wiley&Sons, 1995. 250 s.
ISBN 0-471-51549-3.
7. Smith, Denis, Elliott, Dominic (editors). Key Readings in Crisis Management. Systems and structures for prevention and recovery. New York: Routledge, 2007. 436 s.
ISBN 0-415-31520-4.
8. Wilson, D. C. A strategy of change: concepts and controversies in the management of change. London: Routledge, University of Warwick, 1993.
ISBN 0-415-05326-9.
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1.Krizové řízení – úvodní poznámky
-změny v praxi krizového řízení a žádoucí zaměření systému přípravy manažerů
-krizový profil organizace – některé prvky ovlivňující krizový management a
jejich vzájemné vazby
-společenská odpovědnost podniků, strategie a prevence krizí
2.Model krize, charakteristiky krize
3.Podnikové krize, krizový management
-typologie podnikových krizí, příčiny vzniku, symptomy krizového vývoje
-postup řešení podnikové krize, identifikace krize
-krizový management (obecné zásady organizace krizového řízení, krizový
controlling, nástroje, faktory ovlivňující průběh krize)
-postup revitalizace, financování nápravných opatření
-příprava na krizi (tvorba výstražného scénáře, krizový plán, příprava
krizového týmu, příprava prostoru pro řízení neočekávaných situací)
-zásahy v průběhu krize
4.Krizová matice, rozbory krizových situací
5.Krizová komunikace
6.Podnikatelská rizika
7.Analýza citlivosti, analýza souvztažností (vyhledávání zdrojů, ocenění rizik –
tabulky, vazba, koeficienty, graf)
8.Reengineering
-obecné znaky reengineeringu (formální definice, znaky procesu po
eengineeringu, požadavky na zdroje, předpoklady úspěchu zavedení)
-kdo provádí reengineering (leader, vlastník procesu, tým, zprostředkovatel,
řídící výbor)
-metodický postup (úvodní kroky, výběr procesů, porozumění procesům)
9.Tvorba procesních map
-metody zdokonalování procesů
10.Nové přístupy k hodnocení výkonnosti podniku (BSC). Podstata, postup,
případové studie.
11.Řešení hospodářské situace některých průmyslových podniků
-Revitalizační agentura, konsolidační agentura, vznik a náplň činnosti
-rekapitalizace bank a restrukturalizace firem – decentralizovaný a
centralizovaný přístup
-zásady restrukturalizace firem
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.