115-0300/02 – Management A (MANAG)
Gurantor department | Department of Management | Credits | 4 |
Subject guarantor | prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA | Subject version guarantor | doc. Ing. Václav Lednický, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 3 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2008/2009 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1. To identify basic ideas, opinions, principles, conceptions and theories relating to management area.
2. To describe classical and modern schools of management.
3. To clarify the principle and main atributes of present management.
4. To list and to explain basic managerial functions - planning, decision-making,
organizing, personnel management, leadership and motivation, control.
5. To clarify the principle and function of strategic management.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Summary
Basic information about problems of business management are shown in the
subject instruction. A short information about management development and
theoretical access is shown too.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Základní pojmy, funkce a členění managementu
- Definice managementu a obsahový význam pojmu management
- Funkce managementu – plánování, rozhodování, organizování, komunikování,
motivování, kontrola, vedení lidí
2. Charakteristika managera, jeho činnosti, role a odpovědnosti
- Vlastnosti manažera – vrozené a získané
- Hierarchie řídících struktur
- Manažerská odpovědnost (vůči vlastníkům, zaměstnancům, státu, společnosti,
sobě)
- Manažerské role – interpersonální, informační, rozhodovací
- Typy manažerů v průběhu vývoje firmy
3. Klasikové managementu
- Období předklasické – J. Mongomery, R. Owen, J. Watt, H.R.Towne a jiní
- F. W. Taylor – vědecké řízení a jeho zásady
- H. Fayol – správní řízení – obsah a zaměření 14 principů úspěšného řízení
- M. Weber – byrokratické řízení a jeho zásady
- E. Mayo – škola lidských vztahů – důraz na nehmotné stimuly
- Aplikace zásad klasického řízení – Ford, Baťa
4. Moderní směry managementu
- Procesní přístupy – důraz na klasifikaci manažerských funkcí a jejich
spojení
v integrovaný celek. Představitelé Gulick, Mooney, Koontz, Urwick, Weihrich.
Systém POSDCORB.
- Systémové přístupy – akcentování komplexního chápání uvažovaných jevů a
procesů ve vnitřních i vnějších souvislostech. Představitelé Barnard, Simon,
Marche.
- Kvantitativní přístupy – operační výzkum, operační analýza. Přednosti a
zápory, matematické modelování.
- Psychologicko-sociální přístupy – teorie X a Y. Maslowova teorie potřeb,
Herbergova teorie satisfaktorů a disatisfaktorů.
- Pragmatický přístup – McKinsey, „7S“, Teorie „Z“, Metoda MBO
5. Současný management
- Podnikatelské prostředí současnosti
- Hledání dokonalosti Peterse a Watermana
- Dokonalost ve využívání lidí Leveringa a kol.
- Leadership – Kanterová
- Benchmarking – učit se od nejlepších
- Outsourcing
- Podnikový reengineering – zásadní proměna firmy
6. Proces plánování
- Členění plánů podle jejich charakteru – časové, věcné.
- Plánovací proces
- Podnikatelský záměr – jeho vztah k plánování.
7. Rozhodování a rozhodovací metody
- Definování procesu rozhodování
- Potřebné podklady pro
- Součásti rozhodovacího procesu, typy rozhodování
- Formulace rozhodnutí a charakter rozhodnutí – příkaz (zákaz), doporučení,
návod
8. Proces organizování
- Definice organizování, organizace a její základní charakteristiky
- Základní typy organizačních struktur – liniová, funkcionální, funkcionálně-
štábní, maticová
- Moderní typy organizace – podnikatelská jednotka, divize, hybridní
struktura,
síťové struktury
- Faktory působící na organizaci – Mintzbergova teorie struktur
- Organizační architektura
9. Personální management a vedení lidí
- Definice personální práce
- Personální činnosti
- Legislativa zaměstnávání pracovníků
- Kariéra
10. Motivace a stimulace
- Motivace – definování pojmu, zdroje motivace
- Motivační teorie
- Motivační profil člověka
- Definice stimulace, prostředky stimulace – hmotné a nehmotné prostředky
- Výkon a spokojenost pracovníka, pracovní výkon, motivace k řídící činnosti
11. Komunikace
- Definování komunikace, proces předávání informací a jeho členění
- Volba médií a volba komunikačního kanálu
- Komunikační styl, komunikační dovednosti
- Efektivní komunikace – argumentační mosty
- Základní chyby při komunikaci
12. Proces kontroly
- Definice kontrolního procesu, její funkce, fáze a členění
- Druhy a formy kontrolního procesu
- Přístupy k stanovení standardů
- Vývojové tendence kontroly
- Přenášení pracovních povinností – systém delegování pravomoci a odpovědnosti
- Definování controllingu a jeho zásady
13. Strategický management - podstata a funkce
- Poslání podniku, podnikové cíle, zájmové skupiny.
- Analýza vnějšího a vnitřního prostředí
- Volba strategií a jejich implementace strategií.
14. Základy etiky a podnikové kultury
- Etika, morálka
- Podniková etika jako aplikovaná etika
- Etický kodex firmy – význam, obsah
- Definice kultury firmy, její význam
- Prvky a projevy podnikové kultury
- Změny podnikové kultury a její dopady
15. Riziko a krize v podnikání
- Definice pojmu rizika
- Základní rozdělení rizika a členění podnikatelského rizika, jeho snižování
- Rizikový lidský faktor
- Definice pojmu krize
- Charakteristika podnikatelské krize
- Způsob zvládnutí krizových situací, systém krizového managementu
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.