115-0302/01 – Člověk a organizace (ČLORG)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 3 |
Garant předmětu | prof. PhDr. Jiří Bláha, CSc. | Garant verze předmětu | PhDr. Anna Dušková |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cíle "Člověk a organizace":
- vysvětlit problematiku struktury a fungování sociálního prostředí, tzn. společnosti, malých sociálních skupin a organizací,
- popsat sociální procesy probíhající v sociálním prostředí,
- objasnit postup jak získat empirická data sociologickým výzkumem,
- vysvětlit podstatu osobnosti a jejího formování,
- rozlišit mezi motivací a stimulací,
- objasnit vytváření sociální interakce a interpersonálních vztahů ve skupině,
- identifikovat a řešit konflikty a stres,
- ilustrovat a vysvětlit podstatu kreativního myšlení a učení.
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Podstata předmětu spočívá v poskytnutí základních sociologických a psychologických poznatků, které jsou nezbytné pro pochopení problematiky fungování osobnosti a sociálního prostředí (skupin, organizací, společnosti), aby bylo možné je efektivně formovat a rovněž ovlivňovat procesy, které se jich týkají. Tyto znalosti jsou důležité především pro management a marketing.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Osobnost a její struktura
- Vymezení osobnosti, úloha jedince v organizaci, osobnostní struktura.
- Rysy osobnosti, třídění osobnosti.
- Kvalitativní pohled na osobnost (sebepojetí), kvantitativní pohled na
osobnost (strukturální teorie osobnosti).
2. Motivace a dynamika osobnosti
- Vymezení pojmů činnost, chování, psychické procesy.
- Role motivace, vnější a vnitřní příčiny motivovaného chování.
- Zájmy, postoje, hodnoty a sklony jako motivační kategorie.
3. Poznávání osobnosti, interpersonální percepce
- Vnímání druhých jako základ jejich poznávání.
- Nepřesnosti při vnímání druhých osob.
- Teorie interpersonálního vnímání.
4. Sociální interakce a interpersonální vztahy
- Pojetí interpersonální interakce, její charakteristické rysy, sociální a
organizační souvislosti.
- Prvky, formy a styly sociální interakce.
- Interpersonální orientace a interakční programy.
5. Konflikty
- Pojetí konfliktů, druhy konfliktů a jejich příčiny.
- Pozitivní a negativní účinky konfliktů a jejich řešení.
- Agresivní chování, jeho příčiny, projevy a možnosti řešení.
6. Stress a pracovní zátěž
- Pojetí stressu a stresové situace, charakteristika pracovní zátěže.
- Stresová reakce, eustres a distres.
- Odolnost vůči psychickému stresu a důsledky stresu.
7. Myšlení, učení a tvořivost
- Myšlení jako rozumové poznání, abstraktní, pojmové a logické myšlení.
- Tvůrčí (produktivní ) myšlení, podmínky pro tvořivou práci.
- Fantazie, pozornost, paměť.
- Učení, druhy učení, křivka učení.
8. Společnost a její struktura.
- Společnost jako sociální útvar.
- Sociálně-ekonomická struktura společnosti, sociální kategorie.
- Sociální stratifikace společnosti, sociální vrstvy.
9. Socializace jedince v sociálním prostředí.
- Vymezení socializace, formy a etapy socializačního procesu.
- Faktory ovlivňující socializaci, sociální izolace.
- Metoda zjišťování míry izolovanosti jedinců v skupině (sociometrie).
10. Individuální a skupinové potřeby
- Vymezení individuálních a skupinových potřeb. Maslowova klasifikace potřeb.
- Individuální hierarchie potřeb, důsledky dlouhodobě neuspokojené potřeby.
- Individuální a sociální faktory ovlivňující uspokojování potřeb.
11. Sociální skupina, pracovní skupina
- Vymezení sociální skupiny, typologie skupin, charakteristika pracovní
skupiny.
- Odlišení sociální skupiny od jiných sociálních útvarů.
- Sociální role, pozice, prestiž.
- Prvky sociální skupiny (členové, vztahy, cíle, hodnoty a normy).
- Podmínky nutné pro fingování skupiny (systémy kontroly, sankcí a
komunikace).
12. Stabilita a dynamika sociální skupiny, koheze a tenze skupiny
- Vybrané způsoby zajištění stability sociální skupiny.
- Vymezení koheze (soudržnosti) a tenze (napětí) skupiny.
- Vliv jednotlivých prvků skupiny na její kohezi resp. tenzi.
- Vliv systémů kontroly, sankcí a komunikace na kohezi, resp. tenzi.
13. Sociální mobilita v organizaci a mezi organizacemi.
- Vymezení sociální mobility, druhy mobility, význam mobility.
- Směr a intenzita mobility, sociální distance v mobilitě.
- Faktory ovlivňující pozitivně a negativně sociální mobilitu.
14. Sociální komunikace.
- Vymezení komunikace, druhy komunikace a jejich přednosti a nedostatky.
- Fáze komunikačního procesu, komunikační šumy.
- Faktory ovlivňující pozitivně a negativně efektivitu sociální komunikace.
15. Organizace a její formální struktura.
- Podnik jako sociální systém, jeho cíle.
- Analýza sociálního systému organizace (podniku) z hlediska její struktury a
dynamiky.
- Charakteristika formální struktury organizace.
16. Neformální struktura organizace.
- Charakteristika neformální struktury organizace, resp. podniku.
- Typy neformálních skupin.
- Pozitivní a negativní význam neformální skupin pro organizaci.
17. Sociální klima v organizaci
- Vymezení sociálního klimatu v organizaci a jeho význam.
- Charakteristika vnějších a vnitřních faktorů ovlivňujících sociální klima.
- Základní prvky sociálního klimatu (normy, hodnoty a styly vedení).
18. Vazby mezi organizací a komunitou.
- Charakteristika komunity a význam komunity pro organizaci.
- Faktory ovlivňující pozici organizace v komunitě.
- Multiplikační faktor a jeho dopad v době útlumu činnosti organizace.
19. Sociologický výzkum.
- Charakteristika sociologického výzkumu a průzkumu.
- Fáze sociologického výzkumu.
- Projekt výzkumu a závěrečná zpráva.
20. Techniky sociologického výzkumu.
- Druhy technik získávání sociálních dat (studium dokumentů, pozorování,
rozhovor, dotazník, experiment).
- Možnosti použití jednotlivých technik, jejich přednosti a nedostatky.
- Průzkum veřejného mínění, sociometrie.
21. Vybrané problémy sociologického výzkumu
- Problematika formulace otázek v rozhovoru a dotazníku, typy nevhodných
otázek.
- Třídění dat 1. a 2. stupně.
- Interpretace a vyhodnocení dat získaných výzkumem.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.