115-0303/11 – Podnikatelská etika (PODET)

Garantující katedraKatedra managementuKredity4
Garant předmětuPhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.Garant verze předmětuprof. PhDr. Jiří Bláha, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
Ročník2Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2013/2014Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
BLA18 prof. PhDr. Jiří Bláha, CSc.
KLI0213 PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1.Vysvětlit význam podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti organizace. 2.Vysvětlit základní terminologii etiky. 3.Objasnit historii a vývoj podnikatelské etiky. 4.Identifikovat zdroje etického uvažování. 5.Posoudit nástroje podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti organizace a způsob jejich implementace. 6.Obhajovat poznatky zvoleného etického tématu a řešení etického problému.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity

Anotace

Cílem předmětu je uvést studenty do celkové problematiky etiky v její aplikované podobě. Provede studenty od teoretických východisek oboru etika, přes krátký nástin vývoje tohoto oboru k aplikované podobě etiky. Seznámí studenty se základními etickými kategoriemi. Stěžení úlohou předmětu je ukázání na praktické využití etiky v ekonomické praxi, a možné důsledky etického respektive neetického jednání na organizaci. Záměrem předmětu je tedy rozvoj etického myšlení a chápání etických problémů a jejich vzájemných souvislostí v rámci etiky, zvláště pak etiky podnikání. Etiku podnikání rozumíme nejen na individuální a místní úrovní, nýbrž také na úrovní globální se všemi důsledky, které se k tomu váží. Celkový význam předmětu je v propojení teorie s praktickým upotřebením získaných znalostí v ekonomické praxi organizací.

Povinná literatura:

BLÁHA, Jiří a Martin, ČERNEK. Podnikatelská etika a CSR. SOET, vol. 20. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2015. 211 s. ISBN 978-80-248-3828-1. REMIŠOVÁ, Anna. Súčasné trendy podnikateľskej etiky. Od teórie k praxi. Wolters Kluwer: Bratislava, 2015. 260 s. ISBN 978-80-8168-213-1. ROLNÝ, Ivo. Budujeme důvěryhodnou firmu. Praha: C.H.Beck, 2014. 165 s. ISBN 978-80-7400-286-1.

Doporučená literatura:

KLIMSZA, Lucjan. Úvod do etiky. Historický vývoj etiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. 105 s. ISBN 978-80-7464-464-1. MLČOCH, Lubomír. Ekonomie rodiny v proměnách času, institucí a hodnot. Karolinum: Praha, 2014. 192 s. ISBN 978-80-246-2323-8. SEDLÁČEK, Tomáš. Ekonomie dobra a zla. Po stopách lidského tázání od Gilgameše po finanční krizi. Praha: 65. pole, 2017. 400 s. ISBN 978-80-8750-694-3. SEKNIČKA, Pavel a Anna, PUTNOVÁ. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada, 2016. 200 s. ISBN 978-80-247-5545-8.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Základní znalosti managementu.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Etika jako svébytná disciplína a její epistemologická východiska. 2. Fundamentální kategorie etiky a zdroje etického myšlení (kultura, náboženství, filozofie a právo). 3. Základní etické systémy – eudaimonismus, hédonismus, křesťanská etika, deontologie a utilitarismus. 4. Faktory, které ovlivňují etické rozhodování a jednání. 5. Axiologie. Hodnoty organizace a manažera. Modely etického rozhodování. 6. Základní nástroje integrace etiky – etický kodex, etický leadership, etický výcvik a vzdělávání, etický ombudsman. 7. Etický a sociální audit. 8. Společenská odpovědnost organizací – koncepce a její vývoj, teorie stakeholders. 9. Konkrétní možnosti aplikace společenské odpovědnosti organizace – ekonomická oblast, sociální oblast a environmentální oblast. 10. Etické aktivity nadnárodních společností – The Caux Round Table, Global Compact, Směrnice OECD a Sullivanovy principy. 11. Etické aspekty pracovně-právních vztahů – diskriminace, sexuální obtěžování, bossing a mobbing. 12. Korupce – základní charakteristika, formy korupce a důsledky korupce. 13. Koncepce etického řízení podniku – Corporate Governance, EFQM a integrované manažerské systémy. 14. Příklady z praxe – výsledky výzkumů. Work-life Balance – témata individuální etiky.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2015/2016 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodů
Zápočet Zápočet 85 (85) 85
        Zápočtový test Jiný typ úlohy 85  85
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.FormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2016/2017 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2016/2017 (N6208) Ekonomika a management (6208T011) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2015/2016 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2015/2016 (N6208) Ekonomika a management (6208T011) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2014/2015 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2014/2015 (N6208) Ekonomika a management (6208T011) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2013/2014 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2013/2014 (N6208) Ekonomika a management (6208T020) Ekonomika podniku (00) Ekonomika podniku P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku