115-0303/12 – Podnikatelská etika (PODET)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, Ph.D., MBA | Garant verze předmětu | doc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, Ph.D., MBA |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2013/2014 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Vysvětlit význam podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti organizace.
2.Vysvětlit základní terminologii etiky.
3.Objasnit historii a vývoj podnikatelské etiky.
4.Identifikovat zdroje etického uvažování.
5.Posoudit nástroje podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti organizace a způsob jejich implementace.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity
Anotace
Cílem předmětu je uvést studenty do celkové problematiky etiky v její aplikované podobě. Provede studenty od teoretických východisek oboru etika, přes krátký nástin vývoje tohoto oboru k aplikované podobě etiky. Seznámí studenty se základními etickými kategoriemi. Stěžení úlohou předmětu je ukázání na praktické využití etiky v ekonomické praxi, a možné důsledky etického respektive neetického jednání na organizaci. Záměrem předmětu je tedy rozvoj etického myšlení a chápání etických problémů a jejich vzájemných souvislostí v rámci etiky, zvláště pak etiky podnikání. Etiku podnikání rozumíme nejen na individuální a místní úrovní, nýbrž také na úrovní globální se všemi důsledky, které se k tomu váží. Celkový význam předmětu je v propojení teorie s praktickým upotřebením získaných znalostí v ekonomické praxi organizací.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Průběžný test znalostí. Prezentace vybraného tématu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Základní znalosti managementu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Etika jako svébytná disciplína a její epistemologická východiska.
2. Fundamentální kategorie etiky a zdroje etického myšlení (kultura, náboženství, filozofie a právo).
3. Základní etické systémy – eudaimonismus, hédonismus, křesťanská etika, deontologie a utilitarismus.
4. Faktory, které ovlivňují etické rozhodování a jednání.
5. Axiologie. Hodnoty organizace a manažera. Modely etického rozhodování.
6. Základní nástroje integrace etiky – etický kodex, etický leadership, etický výcvik a vzdělávání, etický ombudsman.
7. Etický a sociální audit.
8. Společenská odpovědnost organizací – koncepce a její vývoj, teorie stakeholders.
9. Konkrétní možnosti aplikace společenské odpovědnosti organizace – ekonomická oblast, sociální oblast a environmentální oblast.
10. Etické aktivity nadnárodních společností – The Caux Round Table, Global Compact, Směrnice OECD a Sullivanovy principy.
11. Etické aspekty pracovně-právních vztahů – diskriminace, sexuální obtěžování, bossing a mobbing.
12. Korupce – základní charakteristika, formy korupce a důsledky korupce.
13. Koncepce etického řízení podniku – Corporate Governance, EFQM a integrované manažerské systémy.
14. Příklady z praxe – výsledky výzkumů. Work-life Balance – témata individuální etiky.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky