115-0306/03 – Manažerské dovednosti (MD)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Kateřina Kashi, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Kateřina Kashi, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2005/2006 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Popsat a vysvětlit 12 klíčových manažerských dovedností, které používají, byť v různé míře, všichni manažeři bez ohledu na hierarchické postavení v organizaci, diskutovat o manažerských způsobilostech potřebných pro řízení firemních procesů a zapojování lidí do jejich zlepšování.
2.Diagnostikovat vlastní předpoklady pro zvládání manažerských dovedností, které zahrnuje tento předmět, rozvíjet svoje vlastní způsobilosti tak, abyste mohli aspirovat na pozici manažera ve firmě, aplikovat znalosti získané studiem modulů i samostudiem z doporučené literatury při řešení případových situací, napodobovat chování manažerů, které můžete, prostřednictvím tutoriálů, vypozorovat na videofilmech, které vám budou promítány,
řešit případové situace z manažerské praxe.
3.Získat přehled a teoretickou znalost obsahu základních sociálních a manažerských dovedností a technik, které mohou usnadňovat a urychlovat manažerské procesy, nástroje manažerské práce v podobě záznamových archů, návodek či doporučení, které transformují danou dovednost do praktické realizace, metodické návody popisující v krocích způsob jednání manažera při řízení činností a vedení lidí na pracovišti.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem předmětu Manažerské dovednosti je seznámit studenty se dvanácti základními tématy, ve kterých manažeři uplatňují své dovednosti, pracovní postupy nebo činnosti. Studenti se prostřednictvím tohoto předmětu seznámí s dovednostmi, jako jsou podpůrná komunikace se zaměstnancem, vystupování a prezentování, zvládání konfliktních situací, ovlivňování druhých atd., které záleží zejména na osobních dovednostech rozvíjených zkušenostmi a výcvikem. Dále si vyzkouší i některé manažerské postupy a činnosti jako jsou delegování pravomoci, akční plány motivování zaměstnanců, ovlivňování skupinové efektivity a vytváření synergických efektů v týmové práci apod. Prostřednictvím případových situací si vyzkoušejí i fungování některých vybraných technik např. v oblasti rozhodování a stanovování cílů (Ishikawův diagram, Paretova analýza, brainstorming, silové pole, SMART cíle atd.), v komunikaci (SPIN), v koučování (technika GROW, STEER) atd.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
zápočet - písemný test
zkouška - písemná
E-learning
Další požadavky na studenta
Základní znalosti managementu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Vymezení základních pojmů, manažerské kompetence, kompetenční modely, manažerské kompetence v modelu procesu, kompetence manažerů na různých úrovních řízení, manažerské funkce a role.
2. Typologie osobnosti a její význam pro manažery, percepce a její význam, manažerské styly.
3. Komunikační dovednosti, principy podpůrné komunikace a její využití.
4. Prezentační dovednosti, aktivní naslouchání, metoda LISTEN – naslouchání a zpětná vazba.
5. Proces a fáze konfliktu, role manažera v konfliktních situacích, postupy při řešení konfliktů.
6. Základní pojmy, rozhodovací proces a jeho struktura, vybrané metody a techniky rozhodovacího procesu (Occamova břitva, Ishikawův diagram, Brainstorming, Brainwriting, Analýza silového pole, Akční plán, Paretova analýza, Vícekriteriální metody rozhodování – AHP, ANP).
7. Základní pojmy, proces delegování, výhody a nevýhody delegování pro manažery i podřízené.
8. Základní pojmy, model moci a vlivu, manipulační styly.
9. Procesní model řízení pracovního výkonu, dopad motivace na řízení pracovního výkonu, motivační strategie, nové formy práce.
10. Základní pojmy, manažerské styly vedení lidí (Manažerská mřížka, kontinuum vedení, situační vedení, transformační, transakční a charismatický leadership, vedení lidí dle Druckera a Coveyho; manažer v roli kouče.
11. Vymezení základních pojmů, týmové formy práce, týmové role dle Belbina, vývojové fáze týmu, Demingův kruh týmové práce.
12. Typy porad, různé typy účastníků porad a jejich charakteristika, nejčastější chyby a nedostatky porad, metody a techniky komunikace na poradách.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky