115-0308/01 – Psychologie a sociologie v cestovním ruchu (PSCR)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 3 |
Garant předmětu | PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D. | Garant verze předmětu | PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2003/2004 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je, aby posluchač po jeho absolvování byl schopen:
- prezentovat základní psychologické a sociologické pojmy a teorie
- charakterizovat se zaměřením na turistický ruch vybranou problematiku psychologie osobnosti, psychologie a sociologie práce, sociálních skupin a výzkumu trhu,
- objasnit psychologické zákonitosti související s nabídkou, poptávkou, zbožím a konzumentem,
- aplikovat získané poznatky na modelové situace ve cvičeních a praxi,
- propojit dosažené poznatky s jinými předměty.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět je zaměřen tak, aby poznatky z psychologie a sociologie pomohly posluchačovi efektivně jednat v oblasti cestovního ruchu a to zejména při styku s klientem, komunikaci se spolupracovníky, řízení kolektivu i při působení na trh.
V rámci psychologie osobnosti je věnována pozornost zejména otázkám vymezení pojmu osobnosti, jejímu vývoji, struktuře osobnosti, zejména pak možnostem jak osobnost motivovat.
Posluchač je dále seznámen s vybranými kapitolami z oblasti psychologie práce a to například s problematikou sociálních skupin, sociálních vztahů, sociálního klimatu, zvládání stresových situací, atd..
Z psychologického hlediska je zde rozebírána problematika související se zbožím, jeho nabídkou, poptávkou po zboží, chováním a ovlivňováním konzumenta a také zásady komunikace a propagace na trhu.
Posluchač též získá základní orientaci v problematice výzkumu trhu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do problematiky psychologie
- základní psychologické teorie
- současná psychologie
2. Psychologie osobnosti se zdůrazněním osobnosti zákazníka
- charakteristika vývoj osobnosti
- struktura osobnosti (výkonové charakteristiky, motivační dimenze, profilující vlastnosti)
- poruchy osobnosti
3. Psychologie práce v problémové oblasti (člověk – lidé)
- sociální a interpersonální vztahy na pracovišti
- sociální styk ( kontakty, interakce) pracovníků
- sociální klima na pracovišti
- hodnoty a hodnotové orientace
4. Psychologie zboží, nabídky a poptávky
- konzulent ve středu pozornosti
- zboží z psychologického hlediska
- psychologie nabídky a poptávky
5. Spotřební chování konzumenta
- role konzumenta a jeho osobnost
- motivace spotřebního chování
- ovlivňování spotřebního chování okolím
6. Komunikace a propagace trhu
- komunikace, propagace, informace, image, značka
- kognitivní procesy a propagace
7. Psychologie v turistickém ruchu
- osobnost účastníka turismu
- uspokojování zájmů a potřeb účastníků turismu
- nároky na psychickou připravenost průvodce při zahájení, v průběhu a na závěr akce
- využití psychologie při práci ve skupinách cizinců
- psychologie při jednání s pracovníky zařízení, která poskytují služby cestovního ruchu
8. Systém práce průvodce
- zvládání stresových situací
- odhad lidí, navázání kontaktu
- předcházení konfliktu
- rozpoznání problematického klienta
- typizace klientů
9. Přesvědčovací a sebeprosazovací metody v praxi
- osobnost (charisma, znalosti, postavení vedoucího)
- empatie
- tvůrčí myšlení, (kreativita)
10. Metody výzkumu trhu
- marketingový výzkum
- průzkum trhu a postup púři výzkumu trhu
- motivační výzkum
11. Úvod do problematiky sociologie
- vývoj sociologie a uplatnění jejich poznatků v cestovním ruchu
- základní sociologické teorie
- současná sociologie
- využití poznatků sociologie v cestovním ruchu
12. Sociologie životního stylu
- životní způsob, životní styl, životní podmínky
- diferenciace životních způsobů
- alternativní životní styly ve společnosti
- vývoj názorů jednotlivých generací na životní styl
13. Sociologie práce v podniku
- formy humanizace práce
- zaměstnání a povolání jako jev sociální
- sociální klima v podniku
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky