115-0311/01 – Managerial Skills (MD)
Gurantor department | Department of Management | Credits | 3 |
Subject guarantor | Mgr. Jan Kovács, Ph.D. | Subject version guarantor | Mgr. Jan Kovács, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 1 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2008/2009 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The purpose of this subject is to help management students develop the skills necessary to cultivate and implement good ideas in organizations.
Our subject has three learning objectives:
understand the sense of management skill in managerial job, explain and describe 12 managerial skills aggregate to 5 group skills, which are critical to management success, through of the seminars (by testing, skills video, solving of casess, disccusion etc.) develop your skills.
Teaching methods
Lectures
Seminars
Summary
The aim of this subject is to teach students to twelve managerial skills like interpersonal communication, presentation, stress managing, conflict solutions, affecting another people, managing change etc., which depend on personal skills developed by experience and training. They will try even several managerial advancements and activities as authority delegating, action plans of employees motivation, group efficiency influencing and synergic effect creation in the team etc. and they will be solved the company case studies (Ishikaw diagram, Pareto analyses, Brainstorming, Field of force, SMART goals, SPIN, techniques GROW, STEER etc.).
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
I. Úvod do studia
· Manažerské kompetence a role
Pojetí práce manažera. Manažerské kompetence. Tři skupiny manažerských rolí.
Význam znalostí, dovedností a schopností na různých úrovních managementu.
II. Sebepoznání a poznání druhých
· Kognitivní styly
MBTI test. Srovnání kognitivních typů.
· Interpersonální percepce
Proces percepce. Faktory ovlivňující proces výběru podnětů. Individuální
rámec percepce. Chyby v percepci. Význam percepce v manažerské práci.
· Zvládání různých stresových situací a jejich účinků v práci manažera
Co je stres, rozměry stresu a vztah stresu k motivaci a chování. Typy
stresorů v manažerské práci. Kdy a jak dochází ke stresu. Příznaky
stresového stavu a následky distresu. Metody a techniky ke snížení distresu
a strategie zvládání stresu pro manažery.
III. Komunikační dovednosti a zvládání konfliktů
· Principy podpůrné komunikace, asertivita pro manažery
Proces komunikace a jeho prvky. Interpersonální komunikace. Bariéry v
interpersonální komunikaci. Asertivní práva a asertivní techniky. Význam
a omezení asertivního jednání pro manažery.
· Naslouchání, neverbální komunikace pro manažery
Zásady aktivní naslouchání. Vybrané aspekty neverbální komunikace v
manažerské práci (při řízení porad, hodnocení zaměstnanců, prezentaci …).
· Zvládání konfliktních situací
Co je konflikt. Proces vývoje konfliktu. Příčiny – zdroje interpersonálních
konfliktů. Důsledky konfliktů v manažerské práci. Reakce manažera na
konflikty. Strategie zvládání konfliktních situací.
IV. Dovednosti /techniky při ovlivňování výkonnosti
· Rozhodování a řešení problémů
Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských
rozhodování. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných
individuálních manažerských metod řešení problémů.
· Delegování pravomoci, odpovědnost
Co je delegování, pravomoc a odpovědnost. Kdy a co delegovat. Centralizace a
delegování. Výhody a bariéry delegování. Postup manažera při delegování.
· Uplatnění moci a vlivu
Ukazatele manažerského vzestupu. Poziční faktory podporující moc manažera.
Model „strategických náhodilostí“. Osobní vlastnosti manažera pro rozvoj
moci. Strategie 3R. Aplikace strategií vlivu používaných manažery k dosažení
souhlasu.
· Použití motivačních teorií v manažerské práci
Co je motivace, motiv, stimulace, stimul. Teorie zaměřené na obsah motivace
(Maslow, Herzberg). Teorie zaměřené na proces motivace (Adams, Vroom,
Skinner, Porter – Lawler). Aplikace motivačních teorií v řídící práci
manažera.
· Manažerské strategie zvyšování motivace
Model pracovní motivace. Přehled různých strategií zvyšování motivace a
jejich nástrojů (řízení a měření odměňování, nové formy práce, rozvoj a
participace, MBO aj.).
V. Dovednosti/techniky při vedení jednotlivců a týmů
· Dovednosti manažerů (lídrů) při vedení lidí
Vedení založené na rysech manažera. Vedení založené na osobních kvalitách
a způsobu chování (kontinuum vedení, manažerská mřížka). Situační teorie
vedení (kontigenční teorie, vedení cesta – cíl, Vroom a Yetton, Hersey a
Blanchard). Transformační a transakční vedení.
· Vliv manažerské práce na skupinovou dynamiku
Pracovní skupina. Klasifikace skupin v organizaci. Co ovlivňuje skupinovou
efektivitu. Fáze vývoje výkonu pracovní skupiny.
· Tým, týmová práce a koučování týmu
Vytváření vysoce efektivních pracovních skupin. Základní pravidla týmové
práce. Činnosti podporující zlepšení skupinového výkonu. Chyby při
vytváření vysoce efektivních pracovních skupin. Koučování. Metoda koučování
GROW. Role kouče.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.