115-0337/01 – Marketing cestovního ruchu (MARKCR)

Garantující katedraKatedra managementuKredity4
Garant předmětudoc. Ing. Václav Lednický, CSc.Garant verze předmětudoc. Ing. Václav Lednický, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník3Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2008/2009Rok zrušení2014/2015
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
GAB0001 Ing. Lenka Gabrielová
CHO0006 Anonymizovaná Osoba
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+1

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

- znát základní pojmy marketingu v cestovním ruchu, - umět aplikovat zásady marketingového výzkumu, - zvládnout praktickou realizaci marketingového výzkumu, - znát zásady tvorby marketingové strategie, - dokázat zkontrolovat a vyhodnotit plnění marketingového plánu.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře
Individuální konzultace

Anotace

Předmět seznamuje posluchače s uplatněním marketingu v cestovním ruchu a upozorňuje na některé odlišnosti marketingu v této oblasti. Současně je jeho smyslem naučit posluchače využívat marketingových nástrojů v praxi.

Povinná literatura:

JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3247-3. JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2724-0. KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. Praha: Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-061-1. LACINA, Karel. Management a marketing cestovního ruchu. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2010. ISBN 978-80-7408-035-7. ZELENKA, Josef. Marketing cestovního ruchu. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-95-2.

Doporučená literatura:

ČERTÍK, Miroslav et al. Cestovní ruch. Vývoj, organizace a řízení. Praha: OFF, 2001. ISBN 80-238-6275-8. ČICHOVSKÝ, Ludvík. Marketing konkurenceschopnosti. Praha: Radix, 2002. ISBN 80-86031-35-7. KOLEKTIV AUTORŮ. Služby a cestovní ruch. Bratislava: Sprint, 2001. ISBN 80-88848-78-4. NOVACKÁ, Ľudmila. Marketingový management podnikov cestovného ruchu. Bratislava: Elita, 1993. ISBN 80-85323-30-x.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

průběžný písemný test

E-learning

Další požadavky na studenta

Znalosti marketingu a problematiky cestovního ruchu.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Marketing v cestovním ruchu - Trh cestovního ruchu a marketing - Definice marketingu a jeho charakteristické rysy - Faktory ovlivňující cestovní ruch 2. Marketingová péče o zákazníky - Spotřební chování zákazníka, analýza marketingových příležitostí - Segmentace zákazníků z hlediska potřeb cestovního ruchu - Způsoby ovlivňování zákazníka - Etika marketingu 3. Využití součástí základního marketingového mixu - Kreativní nástroje - Komunikační nástroje - Nové formy distribuce 4. Využití součástí rozšířeného marketingového mixu - Komplexnost produktu a programování - Příprava lidí k marketingovému pohledu na podnikání - Prosazení systémů kooperace v rámci oboru cestovního ruchu, příp. jednotlivých destinacích 5. Tvorba marketingové strategie ve firmě i destinaci - Vytvoření vize, sloganu, poslání organizace a destinace - SWOT analýza firmy a destinace - Výběr alternativy vhodné do reálné situace a postup při uplatňování 6. Charakter produktů cestovního ruchu - Základní vlastnosti produktů cestovního ruchu - Napodobitelnost produktů a využití metody benchmarkingu - Možnosti prezentace produktů cestovního ruchu 7. Marketingový výzkum v cestovním ruchu - Prvky širšího marketingového prostředí podle Portera - Jednotlivé části marketingového výzkumu - Popis jednotlivých metod výzkumu 8. Marketingové řízení organizace cestovního ruchu - Vytvoření poslání organizace a zásady filozofie podniku - Stanovení cílů a jejich priorit - Postup získávání zdrojů pro dosažení cílů - Tvorba marketingového plánu v návaznosti na vytvořenou strategii - Kontrola plnění marketingového plánu 9. Tvorba public relations organizací a destinací cestovního ruchu - Činnosti trvalých vztahů s veřejností - Předem plánované krátkodobé aktivity - Nepředvídatelné krátkodobé činnosti (negativní publicita, interview, sdělovací prostředky) - Měření a hodnocení úspěchu public relations 10. Organizace marketingu v cestovním ruchu - Marketing firem - Marketing turistických destinací a rekreačních lokalit (obcí) - Marketing turistického ruchu zajišťovaný státem

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr, platnost do: 2011/2012 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51 3
        Zápočet Zápočet 45 (45) 0 3
                Jiný typ úlohy Jiný typ úlohy 45  0 3
        Zkouška Zkouška 55 (55) 0 3
                Písemná zkouška Písemná zkouška 55  0 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2014/2015 (B6208) Ekonomika a management (6501R006) Ekonomika cestovního ruchu P čeština Uherské Hradiště 3 povinný stu. plán
2013/2014 (B6208) Ekonomika a management (6501R006) Ekonomika cestovního ruchu P čeština Uherské Hradiště 3 povinný stu. plán
2013/2014 (B6208) Ekonomika a management (6501R006) Ekonomika cestovního ruchu (02) Ekonomika cestovního ruchu P čeština Uherské Hradiště 3 povinný stu. plán
2012/2013 (B6208) Ekonomika a management (6501R006) Ekonomika cestovního ruchu (02) Ekonomika cestovního ruchu P čeština Uherské Hradiště 3 povinný stu. plán
2011/2012 (B6208) Ekonomika a management (6501R006) Ekonomika cestovního ruchu (02) Ekonomika cestovního ruchu P čeština Uherské Hradiště 3 povinný stu. plán
2010/2011 (B6208) Ekonomika a management (6501R006) Ekonomika cestovního ruchu (00) Ekonomika cestovního ruchu P čeština Uherské Hradiště 3 povinný stu. plán
2010/2011 (B6208) Ekonomika a management (6501R006) Ekonomika cestovního ruchu (02) Ekonomika cestovního ruchu P čeština Uherské Hradiště 3 povinný stu. plán
2009/2010 (B6208) Ekonomika a management (6501R006) Ekonomika cestovního ruchu (02) Ekonomika cestovního ruchu P čeština Uherské Hradiště 3 povinný stu. plán
2008/2009 (B6208) Ekonomika a management (6501R006) Ekonomika cestovního ruchu (02) Ekonomika cestovního ruchu P čeština Uherské Hradiště 3 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2011/2012 zimní
2009/2010 zimní