115-0349/01 – Psychologické aspekty týmové práce (PATP)

Garantující katedraKatedra managementuKredity4
Garant předmětuprof. PhDr. Jiří Bláha, CSc.Garant verze předmětuprof. PhDr. Jiří Bláha, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
Ročník1Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2010/2011Rok zrušení2011/2012
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
HAS70 prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA
HRU61 RNDr. Jana Hrubá, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu je, aby posluchač po absolvování předmětu byl schopen • Formulovat odpovědi na otázky: Proč zavést týmovou práci? Co to obnáší? Jaká je úloha manažera - vedoucího týmu. • Dokázat zhodnotit význam týmové práce a v praktických cvičeních aplikovat postupy týmové práce. • Aplikovat dovednost využívat charakteristických vlastností jednotlivých členů ke zvýšení výkonu týmu jako celku. • Aplikovat diagnostiku týmové práce s dovedností flexibilně reagovat na požadavky jednotlivců i týmu výběrem adekvátního řídícího stylu. • Analyzovat získané poznatky a metodologické zázemí k využití technik umožňující týmové kreativní řešení problémů. Aplikováním konkrétních individuálních i týmových cvičení se připravit na budování a vedení týmů v organizaci, jasné stanovení funkce při vedení týmu z hlediska významu vedení a sebeřízení. Formulace účinného nástroje zlepšování procesní způsobilosti přinášející učební efekt za podmínek minimálních nákladů, který je založen na předpokladu, že lidé, kteří spolu denně pracují, se mohou společně jeden od druhého učit.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

V moderním managementu se stále více zdůrazňuje myšlenka týmu a týmové práce. Tým se stal uznávanou jednotkou organizace práce. Pro manažery je potřebné porozumět tomu, jak tým funguje a co ovlivňuje jeho výkonnost. Nutnost porozumět psychologii jednotlivců a týmů je prvořadou záležitostí v pracovním prostředí, které prochází stále rychlejšími a hlubšími změnami. Struktura společnosti se radikálně mění a jednotliví vedoucí pracovníci a odborníci mají mnohem větší autonomii, povinnosti a odpovědnost. Organizace omezují centrální řízení a usilují o zplnomocnění jednotlivých zaměstnanců (empowerment). Tito zaměstnanci vytvářejí týmy, ve kterých je často zastoupeno několik funkcí a jejichž organizujícím prvkem je spíše projekt než hierarchická struktura. Analýza a porozumění pracovní zkušenosti z psychologického hlediska jsou nutné pro úspěšné skloubení zkušenosti pracovního úspěchu a kvality života. Cílem předmětu je pomoci studentům se orientovat v této problematice, pochopit rozdíl mezi týmem a sociální skupinou, zabývá se problematikou budování týmu, vedení týmu a způsoby jak zlepšit komunikaci uvnitř týmu.

Povinná literatura:

Literatura: 1. HAYES, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál,s.r.o., 2005. ISBN 80-7178-983-6. 2. KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce : jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků, Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6. 3. ZAHRÁDKOVÁ, E. Teambuilding – cesta k efektivní spolupráci. Praha: Portál,s.r.o, 2005. ISBN 80-7367-042-9.

Doporučená literatura:

studijní materiály na internetových stránkách: www.ekf.vsb.cz, http://iiv.vsb.cz/moodle další doporučená literatura: 4. ADAIR, J. Vytváření efektivních týmů, Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-85603-70-5. 5. BAY, R. H. Účinné vedení týmů, Praha: Grada, 2000. ISBN 80-247-9068-8. 6. BELBIN, R. M. Team Roles at Work, Oxford: Butterworth Heinemann. 1993. 7. FAERBER, Y., Stowe Ch. Vedení lidí v praxi, Zlepšete své manažerské dovednosti, Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-2009-8. 8. FREEMANTLE, D. BIZ : 50 maličkostí, které mají velký vliv na motivaci a vedení týmu, Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-147-X. 9. HORVÁTHOVÁ, P. Týmy a týmová spolupráce, Praha: ASPI. 2008. ISBN 978-80-7357-390-4. 10. HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9. 11. CLEGG, B. Teamwork. Brno: CP Books, 2005. ISBN 80-251-0546-6. 12. ČÁSTKA, P. Teamwork development in a traditional manufacturing organisation – a holistic perspective: short version of PhD Thesis, Brno: VUT, 2002, ISBN 80-214-2276-9. 13. Kolektiv autorů TEAMWORK 2001: systémový přístup a týmová práce, Brno: VUT, 2001. ISBN 80-214-1798-6. 14. Krüger, W. Vedení týmů : jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým, Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0780-2. 15. LENCIONI, P.M. 5 příčin selhávání týmů, Brno: Computer Press, 2002, ISBN 978-80-251-2398-0. 16. MEIER, R. Úspěšná práce s týmem, Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2308-2. 17. OMAK,M. Kaizen : metoda, jak zavést úspornější a flexibilnější výrobu v podniku, Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0461-3. 18. STUCHLÍK, R. Tým snů, Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1776-0. 19. UHLIG, B. Time management, Staňte se pánem svého času, Praha: Grada Publishing, 2008, ISBN 978-80-247-2661-8. 20. VAJNER, L. Výběr pracovníků do týmu, Praha: Grada Publishing 2008. ISBN 978-80-247-1739-5.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Požadavky na ukončení: zápočet: • Plnění aktuálních úkolů v řídícím systému Moodle, zejména odevzdání všech KORESPONDENČNÍCH úkolů v daných termínech a ve stanovené formě. • Předvedení výsledků TÝMOVÉ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE (dle aktuálních instrukcí v řídícím systému), resp. její veřejná PREZENTACE A OBHÁJENÍ před ostatními kolegy ve stanoveném termínu (prezentace s využitím MS PowerPointu, webu). • Povinná ÚČAST na prezenčních prezentacích týmových semestrálních prací. úprava podmínek pro individuální studium: Časové přizpůsobení podle potřeb studenta je vzhledem k podpoře internetu dobře možné. Nároky na odevzdání všech dílčích úkolů, jakožto i týmové práce a její obhájení zůstává beze změn.

E-learning

studijní materiály na internetových stránkách: www.ekf.vsb.cz, http://iiv.vsb.cz/moodle

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Proč pracovat v týmu? - Typy týmů - Psychologické rozměry týmové práce 2. Tým a skupina. - Skupina a týmové procesy 3. Budování týmu (teambuilding). - Několik zásad budování týmu - Pět různých přístupů - Využití několika přístupů 4. Tým a jeho vůdce. - Vůdce a manažer - Vývoj přístupu vůdcovství - Vůdcovství a zplnomocnění - Vedení týmu - Vedení týmu a sociální identifikace 5. Hodnocení týmového výkonu. - Psychometrické přístupy k hodnocení týmu - Zásady hodnocení týmu - Výkonnostní křivka týmu - Odměny a pobídky 6. Pozice týmu v organizaci. - Interakce mezi týmem a podnikem - Sociální identita v organizaci - Tým a změny v podniku či instituci - Co týmy potřebují 7. Zavedení týmové práce. - Novátorské týmy - Vliv menšiny - Rezistence vůči týmové práci - Nástrahy při zavádění týmové práce - Faktory úspěšnosti týmu

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2010/2011 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet 85  50 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2010/2011 (N6208) Ekonomika a management (6208T062) Marketing a obchod (01) Marketing a obchod P čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2010/2011 zimní