115-0361/02 – Strategický management (STRMG)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | prof. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA | Garant verze předmětu | Ing. Viktorie Janečková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 5 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2005/2006 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Definovat základní pojmy z oblasti strategického managementu se současnou aplikací principů strategického myšlení.
2. Stanovit misi organizace, formulovat poslání, vize, cíle a filozofii organizace.
3. Aplikovat metody strategické analýzy a jejich prostřednictvím popsat a vyhodnotit externí a interní prostředí organizace.
4. Predikovat budoucí vývoj podnikatelského prostředí s formulací a zhodnocením pro implementaci odpovídajících strategických alternativ.
5. Posoudit rizika a efekty implementace strategie, vyhodnotit výsledky strategické kontroly.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a principy strategického managementu. Studenti jsou vedeni k osvojení si a využívání principů strategického myšlení. S pomocí případových studií, jež vycházejí z podnikové praxe, aplikují metody strategické analýzy a vyhodnocují stav a trendy vývoje externího i interního prostředí organizace. Studenti by si měli uvědomit nejen nezbytnost identifikace konkurenčních výhod v organizaci, ale také význam souladu vývoje organizace s vývojem podnikatelského prostředí. Tyto poznatky představují základ pro pochopení obsahu různých typologií strategií a principů strategického rozhodování. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni promýšlet jednotlivé části implementace strategie, posuzovat její rizika a nastavit systém strategické kontroly.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
řešení případových studií
E-learning
Další požadavky na studenta
Znalosti managementu, podnikové ekonomiky, finančního managementu a marketingu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Význam, postavení a základní pojmy strategického managementu
- Filozofie strategického řízení.
- Zásady strategického myšlení.
- Základní formy strategického rozhodování.
2. Metody prognózování, význam prognóz, základní vývojové tendence současnosti
- Techniky prognózování.
- Přesnost prognóz a jejich informační hodnota.
- Tendence a vývojové trendy současnosti.
3. Principy strategického řízení, modely procesu tvorby strategií
- Členění jednotlivých strategických kroků, jejich význam.
- Charakteristika a návaznost strategických postupů.
4. Poslání podniku, podnikové cíle, vize, filosofie podniku
- Komponenty strategického plánování.
- Definice pojmů.
- Zájmové skupiny ve strategickém řízení.
5. Analýza vnějšího prostředí
- STEP-analýza.
- SWOT-analýza, SPACE-analýza - část vnějšího prostředí.
- Porterův model.
- Strategické mapy.
6. Analýza vnitřního prostředí
- Analýza exponovanosti podniku.
- Portfoliové analýzy.
- SWOT-analýza, SPACE-analýza - část vnitřního prostředí.
7. Finanční analýza a finanční plánování v rámci podnikové strategie
- Cíle.
- Formy finanční analýzy.
- Finanční cíle podniku a finanční politika.
8. Způsob výběru typu strategií (postup, metody)
- Typizace strategií.
- Postavení strategických subjektů firmy v rámci systému strategického řízení.
- Základní členění strategických přístupů.
9. Implementace strategií - jednotlivé kroky
- Význam zavedení strategie.
- Řízení strategické změny.
- Kontrola dosažení plánovaných změn.
10. Funkční strategie
- Komplexní charakter strategie.
- Členění strategií.
- Místní strategické plánování.
11. Riziko a krize v podmínkách strategie firmy
- Základní typy krizových strategií.
- Nosné (všeobecné) zásady postupu při řešení krizí.
- Formy záchrany podniku.
12. Současné manažerské přístupy jakou součást strategického řízení
- Základní přístupy v řízení.
- Informační management.
- Vývojové trendy v organizačních kulturách.
13. Inovační proces a inovační strategie
- Zdroje a podněty inovačních přístupů.
- Charakter inovační strategie.
14. Strategie multinacionálních a transnacionálních firem v podmínkách postupující globalizace
- Porterův konkurenční diamant.
- Organizační struktura.
- Formy organizací.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky