115-0361/07 – Strategický management (STRMG)

Garantující katedraKatedra managementuKredity4
Garant předmětudoc. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBAGarant verze předmětudoc. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný typu B
RočníkSemestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2019/2020Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
HAS70 doc. Ing. Petra Horváthová, Ph.D., MBA
MAT073 Ing. Lucja Matusiková, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1.Definovat základní pojmy z oblasti strategického managementu. 2.Osvojit si a využívat principy strategického myšlení. 3.Stanovit misi organizace, formulovat poslání, vize, cíle a filozofii organizace. 4.Aplikovat metody strategické analýzy a jejich prostřednictvím popsat a vyhodnotit externí a interní prostředí organizace. 5.Identifikovat konkurenční výhodu organizace. 6.Predikovat budoucí vývoj podnikatelského prostředí. 7.Formulovat odpovídající strategické alternativy. 8.Zhodnotit navržené strategie, rozhodnout o optimální strategii. 9.Navrhnout a propracovat plán implementace zvolené strategie. 10.Posoudit rizika a efekty implementace strategie, vyhodnotit výsledky strategické kontroly.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a principy strategického managementu. Studenti jsou vedeni k osvojení si a využívání principů strategického myšlení. S pomocí případových studií, jež vycházejí z podnikové praxe, aplikují metody strategické analýzy a vyhodnocují stav a trendy vývoje externího i interního prostředí organizace. Studenti by si měli uvědomit nejen nezbytnost identifikace konkurenčních výhod v organizaci, ale také význam souladu vývoje organizace s vývojem podnikatelského prostředí. Tyto poznatky představují základ pro pochopení obsahu různých typologií strategií a principů strategického rozhodování. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni promýšlet jednotlivé části implementace strategie, posuzovat její rizika a nastavit systém strategické kontroly.

Povinná literatura:

DAVID, Fred R. a Forest R. DAVID. Strategic Management: A Competitive Advantage Approach, Concepts. New York: Pearson, 2017. 424 p. ISBN 9781292185965. FREJTICHOVÁ, Jarmila, ed. O strategii: 10 nejlepších příspěvků z Harvard Business Review. Praha: Management Press, 2018. 285 s. Knihovna Světového managementu. ISBN 978-80-7261-555-1. MATUSIKOVA, Lucja et al. Strategický management. 2. vyd. SOET, vol. 15. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2017. 246 s. ISBN 978-80-248-4038-3.

Doporučená literatura:

HANZELKOVÁ, Alena, Miloslav KEŘKOVSKÝ a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 3. přepracované vydání. Praha: C. H. Beck, 2017. 232 s. ISBN 978-80-7400-637-1. KIM, W. Chan a Renée MAUBORGNE. Nová strategie modrého oceánu: pět kroků jak se posunout do modrého oceánu, vyhnout se konkurenci a zajistit si tak ziskový růst. Praha: Management Press, 2018. 264 s. ISBN 978-80-7261-547-6. SOUČEK, Zdeněk. Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. Praha: C. H. Beck, 2015. 426 s. ISBN 978-80-7400-572-5.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

zápočet - zpracování a obhajoba semestrálního projektu

E-learning

Další požadavky na studenta

Znalosti managementu, podnikové ekonomiky, finančního managementu a marketingu.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Základní tendence současného vývoje společnosti a principy strategického myšlení. 2. Prvky strategického záměru – vize, poslání, cíle a hodnoty. 3. Metody externí strategické analýzy. 4. Metody interní strategické analýzy. 5. Finanční analýza. 6. Smíšené metody strategické analýzy. 7. Typologie strategií. 8. Prognózování. 9. Strategie a riziko. 10. Implementace strategie. 11. Strategická kontrola, Balanced Scorecard. 12. Krizové řízení a inovační činnost podniku. 13. Specifické formy strategické spolupráce v globálním prostředí. 14. Současné trendy ve strategickém managementu.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2019/2020 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodů
Zápočet Zápočet 85 (85) 51
        projekt Semestrální projekt 20  11
        Písemka Písemka 65  40
Rozsah povinné účasti: Účast na přednáškách je doporučená. Rozsah povinné účasti na cvičeních - 80%.

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2021/2022 (N0311A050012) Aplikovaná ekonomie (S02) Ekonomický rozvoj P čeština Ostrava povinně volitelný typu B stu. plán
2020/2021 (N0311A050012) Aplikovaná ekonomie (S02) Ekonomický rozvoj P čeština Ostrava povinně volitelný typu B stu. plán
2019/2020 (N0311A050012) Aplikovaná ekonomie (S02) Ekonomický rozvoj P čeština Ostrava povinně volitelný typu B stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku