115-0362/03 – Organizační chování (ORGCH)
Garantující katedra | Katedra managementu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, Ph.D., MBA | Garant verze předmětu | PhDr. Anna Dušková |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Objasnit interakci hlavních faktorů ovlivňujících organizační chování, a řízení změn.
2.Objasnit hlavní individuální, skupinové a organizační faktory ovlivňující organizační chování.
3.Porozumět interakci organizačního chování s organizačními procesy.
4.Objasnit význam organizačního designu a rozvoje organizací.
5.Podrobně objasnit význam leadershipu, moci a vlivu.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními přístupy organizačního chování a s jejich aplikací v organizačním kontextu. Předmět zahrnuje výběr problematiky individuálního chování, chování ve skupinách a v rámci celé organizace. Prezentované teoretické koncepce jsou potřebné pro analýzy hlavních individuálních, skupinových a organizačních faktorů, ovlivňujících organizační procesy a konkurenceschopnost organizací.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do předmětu.
Charakteristika organizačního chování jako vědní disciplíny a její vztah
dalším vědním disciplínám.
Základní principy chování lidí v organizaci.
Psychologická smlouva.
2. Organizace a její cíle.
Vymezení organizace jako instituce.
Typologie a charakteristika cílů, motivační a racionální kritéria formulace
cílů.
Problematika sdílení cílů., řízení podle cílů (MBO).
3. Regulace chování lidí v organizaci
Podstata, význam a charakteristické znaky sociálních norem.
Efekty sociálních norem a disciplína v organizaci.
Stupně konformismu a jejich význam pro rozvoj organizace.
4. Změny v organizaci
Stabilita a dynamická rovnováha organizace, aktéři procesu změn.
Cíle a obsah změn v organizaci, hybné a resistenční síly v procesu změn.
Reakce lidí na změny.
5. Resistence vůči změnám.
Příčiny individuálního, skupinového a organizačního odporu ke změnám.
Projevy odporu ke změnám, strategie zjišťování a řešení odporu lidí ke změnám.
Techniky zvládání odporu lidí ke změnám, jejich výhody a nevýhody.
6. Strategie implementace změn v organizaci.
Typologie řízení změn (podstata reengineeringu, postupných změn, kaizenu).
Klasický Lewinův model implementace změn.
Řízení plánovaných změn v organizaci jako součásti organizačního rozvoje
(Donnellyho model).
7. Postoje a proces ovlivňování.
Charakteristické znaky postojů, jejich formování a zjišťování.
Změna postojů.
McGregorova teorie X a Y, Skinnerova teorie modifikace chování.
8. Moc a vliv v organizaci
Vymezení základních pojmů moc, vliv, autorita, pravomoc, ovlivňování.
Aktéři procesu ovlivňování.
Transformace moci ve vliv, faktory ovlivňující tento proces.
9. Mocenské nástroje a podstata jejich působení.
Podmínky účinnosti mocenských nástrojů v procesu ovlivňování.
Využití mocenských nástrojů v procesech rozhodování komunikace, kontroly,
motivace.
Aplikace mocenských nástrojů v závislosti na stylech vedení.
10. Komunikace v organizaci
Podstata a cíle firemní komunikace
Vymezení systémů interní a externí komunikace a jejich prvků.
Důsledky neefektivní firemní komunikace
11. Formální systém komunikace a jeho podsystémy
Sestupná komunikace – podstata, význam, problémy a způsoby jejich řešení.
Vzestupná komunikace – podstata,význam, problémy a způsoby jejich řešení.
Horizontální a diagonální komunikace – podstata, význam, problémy a způsoby
jejich řešení.
12. Neformální systém komunikace a jeho podsystémy
Podstata a cíle neformální firemní komunikace, její vztah k formální
komunikaci.
Problémy neformální komunikace a způsoby jejich řešení.
13. Proces rozhodování.
Podstata problému, prvky a fáze rozhodovacího procesu..
Typologie rozhodovacích procesů.
Rozhodování v procesu změn, přístupy k riziku jedinců a skupin.
14. Individuální a skupinové rozhodování
Podstata individuálního a skupinového rozhodování, srovnání jejich předností a
nedostatků.
Problematika skupinového myšlení a jeho negativní dopady na rozhodování.
Teorie utility, faktory ovlivňující postoje k riziku.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.